«سوپرباگ» بلای جان آمریکایی‌ها

نوع خاصی از باکتری سالمونلا که به «سوپرباگ» معروف شده، در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها بسیار مقاومت دارد؛ ویژگی که متخصصان درمان این بیماری را بسیار نگران کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از «یو اس ای تودی»، گونه ای از سالمونلا نیوپورت در برخی از گوشت گاوهای ایالات متحده و برخی پنیرهای نرم در مکزیک در برابر درمان آنتی بیوتیکی مقاوم است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده طی گزارشی که اخیرا در این رابطه منتشر کرده اعلام کرد که سالمونلا نیوپورت به دو داروی دهانی که اغلب برای درمان عفونت های سالمونلا توصیه می شود، پاسخ نمی دهد. مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها در موارد انسانی سالمونلا نادر است. اگرچه بیشتر بیماران سالمونلا به هیچ وجه به آنتی بیوتیک احتیاج ندارند اما برای کسانی که احتمالا به آن احتیاج پیدا می کنند، پزشکان نگرانند که در صورت وجود گونه های مقاوم به آنتی بیوتیک، در آینده درمان های لازم انجام نشود.

در همین راستا «ایان پلامب»، اپیدمیولوژیست در رشته اپیدمیولوژی بیماری های روده ای CDC اعلام کرد: سالمونلا نیوپورت یکی از رایج ترین انواع سالمونلا است که یکی از دلایل اصلی بیماری ناشی از غذا در ایالات متحده به شمار می رود. این گونه مقاوم خاص در برابر آنتی بیوتیک تا سال 2016 شناسایی نشده بود. از آن زمان تاکنون چندین بار در نمونه های غلات و گوشت گاو به همراه ترکیبی از پنیرهای سرکو و اواکساکا در ایالات متحده و مکزیک، این ویروس نیز کشف شده است.

سال گذشته ، 255 پرونده بیماری در ایالات متحده در بین 32 ایالت ، از مارس 2018 تا ژوئن 2019 گزارش شده و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا به دنبال کشف و بررسی نمونه پرونده های جدیدتر هستند؛ چراکه برای بیمارانی که به این نوع سالمونلا نیوپورت آلوده شده و نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارند، ممکن است لازم باشد داروهای جایگزین در نظر گرفته شود.

برای جلوگیری از ابتلا به سالمونلا هنگام خوردن گوشت گاو یا پنیر، پلامب چند نکته را متذکر شده است:

گوشت گاو را در دمای مطمئن بپزید. گوشت گاو حداقل در دمای 160 درجه فارنهایت باید آبپز شده و استیک ها و کباب ها باید حداقل تا 145 درجه فارنهایت پخته شوند.

از خوردن پنیر نرم ساخته شده با شیر خام (پاستوریزه نشده) خودداری کنید. یک برچسب می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا پنیر مورد نظر شما «با شیر پاستوریزه» تهیه شده است یا خیر.

باکتری سالمونلا عامل یکی از شایع‌ترین مسمومیت‌های غذایی در دنیاست. گونه های مختلف این باکتری از نظر مقاومت در برابر عوامل فیزیکی و شیمیایی شاخص هستند و به سختی نابود می‌شوند و از طریق آب و غذای آلوده وارد دستگاه گوارش می‌شوند. یکی از بیماری‌ها که از طریق سالمونلا ایجاد می‌شودحصبه است که بیش‌تر از طریق آب و غذای آلوده سرایت می‌کند. این بیماری در ۷۲ کشور از جمله ایران ریشه کن شده‌ است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025878

وب گردی

وب گردی