گام بلند دانشگاه آزاد جیرفت در راستای اشتغال‌‌‌زایی/ افتتاح مجتمع گلخانه‌ای در آینده نزدیک/ با پژوهش خلق ثروت می‌کنیم

بازدید مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی از مزارع کشاورزی دانشگاه آزاد جیرفت حاوی اخبار خوشی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بود و افتتاح مجتمع گلخانه‌ای یکی از این این خبرها به شمار می‌رود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد کرمان، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی عصر امروز در بازدید از مزارع کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت اظهار کرد: استعدادهای کشاورزی در جنوب استان کرمان یکی از موهبت‌های خداوند به این مناطق است که باید با همراهی متخصصان دانشگاه آزاد اسلامی بیش از گذشته به رونق منطقه بیفزاید.

وی با اشاره به اشتغال بیش از ۳۰ درصد نیروهای کاری در حوزه کشاورزی استان کرمان اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی براساس سیاست‌های ابلاغی جدید باید به سمت دانشگاهی تماماً مردمی و اشتغال‌زا سوق پیدا کند و حوزه کشاورزی می‌تواند یکی از ابزارهای قدرتمند دانشگاه در این مسیر باشد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در سال رونق تولید باید در راستای توسعه گلخانه‌ها تلاش بیشتری کنیم؛ چراکه گلخانه‌ها به ویژه از نوع هیدروپونیک مصرف آب کمتری دارند و پایداری تولید و صادرات محصولات سالم را محقق می‌کنند.

دهقانی فیروزآبادی عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان نهادی انقلابی و مردمی می‌تواند با توجه به استعدادها و امکانات علمی و پژوهشی زمینه افزایش امنیت غذایی مردم را فراهم سازد و راه را بر توطئه‌های دشمنان ببندد.

وی با تأکید بر اینکه سیستم آموزشمحوری در دانشگاه‌ها در حال فراموشی است، خاطرنشان کرد: پژوهش در دانشگاه‌ها به نوعی سند هویتی محسوب می‌شود و ما در دانشگاه آزاد اسلامی باید در مسیری فعالیت کنیم که پژوهش‌ها به فناوری و خلق ثروت تبدیل شوند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: ظرفیت مزرعه آموزشی تحقیقاتی دانشگاه آزاد واحد جیرفت بین واحدهای دانشگاهی در سطح کشور بینظیر است و به‌عنوان یک واحد دانشگاهی باید هم آموزش و هم پرورش را توأمان مورد توجه قرار دهد.

دهقانی فیروزآبادی مطرح کرد: باید چرخه اقتصادی خود را توسعه دهیم تا در بلندمدت بتوانیم به دانشجو اطمینانخاطر بدهیم که می‌تواند با آموزش‌ها و مهارت‌های کسب شده در دوران تحصیل برای خودش و جه‌بسا دیگران ایجاد شغل کند.

وی با اشاره به همکاری تنگاتنگ با صندوق شکوفایی و نوآوری تشریح کرد: بسیاری از طرحها توسط این صندوق حمایت و پشتیبانی می‌شوند و محصول آن در سال آینده به ثمر خواهد نشست.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: جیرفت بهشت کشاورزی است؛ بنابراین باید به‌عنوان بهشت آموزش کشاورزی معرفی شود و این آوازه در راستای جذب دانشجوی کشاورزی به استانهای هم‌جوار برسد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان در ادامه این بازدید بر ضرورت عملیاتی‌شدن طرح‌های کارآمد در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان تأکید کرد و افزود: استادان و پژوهشگران باید به این نکته توجه کنند که یکی از برنامه‌های راهبردی در دانشگاه، ایجاد اشتغال است و باید در زمینه رفع معضل بیکاری تمام توان خود را به کار ببریم.

علیرضا منظری توکلی خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست‌های ابلاغی دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی در راستای فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در حوزه درآمدهای غیرشهریه‌ای قصد داریم طرح‌هایی از قبیل مجتمع گلخانه‌ای، کشت فضای باز و تولید آزمایشی بذرهای هیبریدی را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت به بهرهبرداری برسانیم.

وی گفت: جامعه دانشگاهی و نخبگان کشور باید تولید علمی و فناوری کشور را توسعه دهند؛ چراکه تولید علم می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تولید در حوزه‌های مختلف اقتصادی و رفع مشکلاتی معیشتی مردم باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت نیز در این بازدید ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مزرعه آموزشی تحقیقاتی دانشگاه و عملکرد مالی این واحد دانشگاهی بیان کرد: طی یک سال گذشته بیش از ۱۰ تفاهمنامه همکاری با ادارات مختلف و دانشگاههای شهرستان داشته‌ایم و سالانه مبلغ ۵۰ میلیارد ریال بابت این تفاهمنامه‌ها، درآمد غیرشهریه‌ای کسب کرده‌ایم.

اسماعیل اسلامی تبیین کرد: برخلاف اینکه در جذب دانشجو کمبود داشته‌ایم در مدارس سما بیشترین دانشآموز را جذب کرده‌ایم، مدارس سما نیز در شهرستان عنبرآباد توسعه یافته‌اند و در سال تحصیلی جاری ۱۸ نفر از دانشآموزان سمای واحد عنبرآباد در آزمون تیزهوشان پذیرفته شده‌اند که در شهرستان و حتی در کشور یک رکورد محسوب می‌شود.

گفتنی است، در ادامه مسئولان از مزارع کشاورزی صد هکتاری خضرآباد دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت بازدید کردند و معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی از نزدیک با روند تولید و توسعه محصولات کشاورزی این مزرعه آشنا شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025896

وب گردی

وب گردی