متخصصان ایرانی راهی برای درمان قطعی ناهنجاری های فک در کودکان یافتند

متخصصان ایرانی وسیله‌ای را اختراع کردند که می‌تواند جایگزین دستگاه‌های حجیم و پردردسری شود که پیش از این برای درمان ناهنجاری‌های فک به کار گرفته می‌شدند، بهترین سن برای درمان ناهنجاری‌های فک بین ۸ تا ۱۰ سالگی است، زیرا در این سن استخوان فک نرم‌تر است و می‌شود با این روش بدون جراحی استخوان فک را جا به جا کرد

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز ، عبدالرضا جمیلیان، متخصص ارتودنسی دارای فلوشیپ تخصصی جراحی ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت درخصوص انحراف فک و اهمیت درمان آن در کودکی گفت: انحراف فک پایین Mandibular Deviation یک ناهنجاری اسکلتی می باشد که همانطور که از نام آن پیداست فک پایین به یک سمت انحراف دارد. در این ناهنجاری ناهماهنگیخط وسط دندان ها midline discrepancy به صورت مشهودی قابل مشاهده است، انحراف فک پایین می تواند به صورت مادرزادی و یا اکتسابی باشد.

استاد تمام وقت بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در نوع اکتسابی معمولا فک بر اثر شکستن و جوش خوردن نامناسب در کودکی دچار انحراف به یک سمت می شود و یکی دیگر از علل انحراف فک ضعیف بودن عضلات یک سمت است که در این حالت فک به یک سمت منحرف می شود. تداخل دندانی در فک بالا و پایین و همچنین عدم درمان به موقع کراس بایت خلفی نیز می توانند منجر به انحراف فک گردند. در برخی از بیماران به علت ناشناخته مفصل گیجگاهی فکی دریک سمت بیشتررشد می کند و در نتیجه یاعث انحراف فک می گردد که به آن همی مندیبولار هایپرتروفی Hemimandibular Hypertrophy می گویند.

عضو انجمن ارتودنتیست های ایران و آمریکا و اروپا ادامه داد : چنانچه انحراف فک در سنین کودکی تشخیص داده شود و در همان سنین درمان شود می توان با ارتودنسی آن را درمان کرد، اما در صورتیکه درمان در سنین بالاتر به خصوص بعد از بلوغ انجام شود نیاز به درمان ارتودنسی همراه با جراحی است.

دکتر جمیلیان و تیم همراهش وسیله‌ای را اختراع کردند که می‌تواند جایگزین دستگاه‌های حجیم و پردردسری شود که پیش از این برای درمان ناهنجاری‌های فک به کار گرفته می‌شدند.

بهترین سن برای درمان ناهنجاری‌های فک بین ۸ تا ۱۰ سالگی است، زیرا در این سن استخوان فک نرم‌تر است و می‌شود با این روش بدون جراحی استخوان فک را جا به جا کرد.

گفتنی است ، دکتر عبدالرضا جمیلیان، متخصص ارتودنسی (ارتودنتیست) دارای فلوشیپ تخصصی جراحی ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت است و در حال حاضر استاد تمام وقت بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دارای بورد تخصصی ایران و همچنین بورد تخصصی ارتودنسی اروپا (EBO)، عضو انجمن ارتودنتیست های ایران (IAO)، انجمن بین المللی ارتودنتیست ها (WFO)، انجمن ارتودنتیست های آمریکا (AAO)، و عضو انجمن ارتودنتیست های اروپا (EOS) هستند.

کد خبر: 1025904

وب گردی

وب گردی