الگوبرداری از آموزش‌های مهارتی خارج از کشور در تدوین برنامه‌های درسی/ تست و آزمون راه ورود به دانشگاه مهارتی نیست

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: یکی از دغدغه‌های بسیار مهم در آموزش عالی، ارتقای کیفیت آموزشی است. نگاهی به آموزش‌های مهارتی خارج و بازار کار کشور داشتیم و هماهنگی‌های لازم با آموزش‌وپرورش صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ابراهیم صالحی عمران در آیین رونمایی از برنامه‌های درسی کاردانی پیوسته دانشگاه فنی و حرفه‌ای که صبح امروز در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های بسیار مهم در آموزش عالی، ارتقای کیفیت آموزشی است. اقدامات بسیار خوبی پس از انقلاب در زمینه رشد کمی و کیفی صورت گرفته است. آموزش‌های مهارتی و توجه به آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای از جمله راه‌های ارتقا‌بخشی کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از‌ دغدغه‌های ما محتوای آموزشی است و اصلی‌ترین عاملی که مورد توجه قرار دارد، برنامه‌های درسی به‌شمار می‌رود. در آموزش مهارتی نباید برنامه درسی ثابت باشد. جلسات بسیاری در زمینه تغییر برنامه‌های درسی صورت گرفت و دانشگاه در مهرماه سال گذشته موفق شد مجوز برنامه درسی را اخذ کند‌. ۴۳ گروه از طیف‌های مختلف برنامه درسی‌ در سراسر کشور تشکیل شد. ما نیم‌نگاهی به آموزش‌های مهارتی خارج و بازار کار کشور داشتیم و هماهنگی‌های لازم با آموزش‌وپرورش صورت گرفت. مبحث کاردانی از جمله اولویت‌های دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای به‌ شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای گفت: در‌ این باره پیگیری‌های لازم صورت گرفت و نهایتاً ۴۱ برنامه درسی با اولویت کاردانی‌ پیوسته خروجی شورای عالی برنامه‌ریزی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای شد. دانش آموزان مهرماه با برنامه درسی جدید پیش خواهد رفت.

وی افزود: در تدوین برنامه درسی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به دنبال چارچوب مشخصی بودیم. شایستگی و صلاحیت‌محور بودن برنامه‌های درسی از جمله مهم‌ترین برنامه‌های درسی است. در زمان تنظیم برنامه درسی مشاغل مورد نیاز جامعه بررسی شد. همچنین ۶۰درصد برنامه‌های دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به صورت علمی تدوین شد.

صالحی عمران بیان کرد: توجه به مهارت‌های عام و خاص، استاندارد بودن و توانمندسازی استادان در راستای آموزش مهارتی برنامه‌های‌ درسی از جمله اولویت‌های مهم دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به‌شمار می‌رود. روش‌های تدریس، سنجش و ارزشیابی آزمون‌ها نیز در برنامه‌های درسی پیش‌بینی شده است؛ اما جای کار بیشتری دارد.

برگزاری آزمون مرگ هنرستان‌های کشور است

میرحمایت میرزاده در ادامه این مراسم اظهار کرد: فراکسیون آموزش مهارتی در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده تا به‌گونه‌ای مشخص شود مهارت مهم‌تر از مدرک است. دانش‌آموزی که نمی‌تواند مشکل خود را حل کند چگونه می‌تواند مشکل کشور را برطرف کند. دانشگاهی که فارغ‌التحصیلانش اشتغال‌زا و کارآفرین باشند، باید دانشجویان آن بتوانند گرهی از مشکلات کشور بگشایند، این دانشگاه می‌تواند برند باشد.

وی ادامه داد: ما شعار مهارت مهم‌تر از مدرک است را در مجلس اجرا می‌کنیم. اگر قرار باشد ورودی‌های دانشگاه به شیوه تست و آزمون وارد شوند یعنی خودمان اعتقادی به مهارت نداریم. نمی‌توان از تست برای ورود به دانشگاه مهارتی استفاده کرد. نباید‌ مسیری را طی کرد که در دانشگاه‌های دیگر استفاده می‌شود، در‌ این صورت ما مرگ هنرستان‌های کشور را به دست خودمان رقم می‌زنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025910

وب گردی

وب گردی