بررسی رویکردهایی برای یادگیری عمیق

فرایند فراموشی در مغز انسان به محض یادگیری شروع می‌شود، بنابراین دانشجویان باید برای جلوگیری از این امر مغز خود را تربیت کرده و کارهایی را برای تقویت آن انجام دهند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بر اساس تئوری منحنی فراموشی، فرایند از یاد بردن به محض پایان یادگیری شروع می‌شود.

این نظریه بیش از 100 سال پیش توسط روانشناس آلمانی، «Hermann Ebbinghaus» بوجود آمد. او از نخستین دانشمندانی بود که آزمایشاتی را در مورد درک چگونگی فعالیت حافظه انجام داد.

علم می گوید مغزهای ما فراموش می‌کنند و این امر به چالش‌های یادگیری می‌افزاید که برای دانشجویان خوشایند نیست. اما این مساله به هیچ وجه دلیلی بر عدم تلاش برای یادگیری نیست.

منحنی فراموشی، کاهش ضریب نگهداری حافظه انسان را در طول زمان نمایش می‌دهد. این مربوط به عقیدهٔ توانایی حافظه است که منسوب می‌شود به ماندگاری چیزهایی که حافظه از ذهن جمع‌آوری می‌کند. حافظه هر چقدر قوی‌تر باشد، مدت طولانی‌تری می‌توانیم آن را به یاد بیاوریم. نمودار متعارف منحنی فراموشی نشان می‌دهد که انسان‌ها گرایش دارند که حافظه‌شان را با اطلاعات جدید یادگرفته شده نصف و تقسیم کنند و این را ناخودآگاهانه در طول چند روز یا هفته انجام می‌دهند تا زمانیکه خود آن را مرور کنند.

بنابراین، وقتی صحبت از موارد مهمی از جمله مطالعه برای امتحانات می‌شود، چگونه می‌توان بر منحنی فراموشی غلبه کرد؟ در ادامه برخی از راهکارها را برای این امر ارائه می‌دهیم.

سعی کنید به دیگران آموزش دهید

علم می‌گوید یکی از بهترین راه‌های حفظ دانش، آموزش آن به دیگران است. انجمن روانشناسی انگلیس خاطرنشان کرد دانش آموزانی که وقت خود را برای آموزش آموخته‌‌ها می‌گذرانند، نسبت به دانش آموزانی که صرفاً همان زمان را صرف مطالعه دوباره می‌کنند عملکرد یادگیری بهتری دارند.

براساس تحقیقات، مزایای استراتژی یادگیری توسط تدریس ناشی از تمرین بازیابی است.

بنابراین برای تقویت دانش و درک خود از مطالب به گونه‌ای یاد بگیرید که قصد آموزش آن را داشته باشید.

مطالب مطالعه خود را بارها مرور کنید

یک ساعت بعد از اتمام یادگیری فرایند فراموشی آغاز می‌شود و با گذشت روزها این فرایند ادامه پیدا می‌کند.

اگرچه شنیدن این امر برای دانشجویان خوشایند نیست یکی از راه های مقابله با این مشکل مطالعه مداوم مطالب در طول سالیان است. آنچه را که در کلاس و بعد از مدرسه آموخته‌اید در هفته‌ها و روزهای بعد دوره کنید. در مورد مطالب، سوالات علمی مطرح کنید تا آموخته‌هایتان تقویت گردد.

به این ترتیب در فصل امتحانات و قبل از امتحان درس مربوط کمتر عصبی و مضطرب خواهید بود زیرا به مطلب درسی مورد نظر اشراف کامل دارید.

همراهی متن با تصاویر

خواندن قسمت‌های طولانی متن خسته کننده است. اما براساس علم، جفت شدن متن با تصاویر می‌تواند به درک دانش آموزان کمک کند زیرا یادآوری چیزی که هم خوانده و هم دیده شده برای دانشجویان آسان‌تر است.

این مفهوم کاملاً منطقی است.«Haig Kouyoumdjian» در Psychology Today، خاطرنشان می‌کند که بخشی از مغز که برای پردازش کلمات استفاده می‌شود در مقایسه با بخش پردازش تصاویر بصری کاملاً ناچیز است.

این امر مطالعه را آسان‌تر می‌کند، زیرا ما در عصری زندگی می‌کنیم که یادگیری آنلاین و بصری در حال افزایش است و باعث می‌شود دانش آموزان بتوانند راحتتر تصاویر را برای پشتیبانی از یادگیری خود پیدا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025992

وب گردی

وب گردی