تولید بیش از 600 محصول نانویی در کشور/ ایران همچنان سکاندار رتبه چهارم دنیا در تولید علم نانو

مدیر کارگروه ترویج ستاد فناوری نانو گفت: هم‌اکنون بیش از 600 محصول فناوری نانو توسط 217 شرکت تولید و روانه بازار می‌شود تا جایی‌که حجم بازار تایید شده برای سال 96 حدود هزار و 400 میلیارد تومان بوده است،

عماد احمدوند مدیر کارگروه ترویج ستاد فناوری نانو، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به اجرایی کردن سند 10 ساله دوم توسعه فناوری نانو، گفت: در سه سال اخیر تمرکز این ستاد بیشتر در بخش صنعتی‌سازی فناوری نانو و توسعه بازار محصولات نانو با رویکرد صادراتی بوده است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون بیش از 600 محصول فناوری نانو توسط 217 شرکت٬ تولید و روانه بازار می‌شود تا جایی‌که حجم بازار آن‌ها در طول 4 سال گذشته تقریبا دوبرابر سال قبل و با رشد 100 برابری همراه بوده است.

احمدوند با تأکید براین‌که حجم بازار تایید شده برای سال 96 حدود هزار و 400 میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: آمار فروش محصولات سال 97 تقریبا نهایی شده است. از آنجا که اسناد و مدارک فروش محصولات باید به تایید نهایی برسد، بنابراین ما منتظر آمار رسمی از سوی مسئولان ذی‌ربط هستیم و به محض دریافت آمار قطعی گزارش نهایی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مدیر کارگروه ترویج ستاد فناوری نانو، تصریح کرد: عمده شرکت‌های فعال در عرصه تولید محصولات نانویی در بازار بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

وی با بیان این‌که فعالیت‌هایی برای توسعه بازار صادراتی انجام شده است، افزود: یکی از مهم‌ترین این فعالیت‌ها ایجاد دفاتر صادراتی در کشورهای چین، اندونزی، ترکیه، هند بوده و به زودی نیز در عراق دفاتر صادراتی راه‌اندازی خواهد شد.

احمدوند گفت: برای این‌که شرکت‌های تولیدی بتوانند به بازارهای خارجی دست پیدا کنند؛ ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برنامه‌های مشخصی را در دستور کار خود قرار داده است. به عنوان مثال حضور در نمایشگاه تجاری و صادراتی خارج از کشور، دریافت گواهینامه استاندارد، دریافت مجوز تاییدیه‌های بین‌المللی وارائه تسهیلات و منابع مالی از جمله اقدامات برای این شرکت‌هاست.

مدیر کارگروه ترویج ستاد فناوری نانو، ادامه داد: عمده محصولاتی که بازار نانو را تشکیل می دهند، بیشتر در حوزه ساخت و ساز و محصولات پوشش‌های سخت یا به اصطلاح نانو پوشش‌ها هستند که عمدتا در حوزه‌های صنعتی و پوشش‌های سخت و نیز تجهیزات تزیینی و دکوراسیون منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: از کل حجم بازار فروش در سال 96 حدود 41 درصد مربوط به ساخت و ساز و حدود 40 درصد مربوط به نانو پوشش بوده است که عمدتا به بازارهای عراق، ترکیه، افغانستان و لهستان صادر شده است. لازم به ذکر است که کل محصولات نانویی تولید داخلی به 49 کشور صادر می‌شود.

مدیر کارگروه ترویج ستاد فناوری نانو، گفت: در چاپ مقالات علمی در حوزه فناوری نانو چند سالی است که رتبه چهارم دنیا را به خود اختصاص داده‌ایم. این رتبه برای چندمین سالی است که در دنیا تثبیت شده است.

وی با اشاره به برنامه مهم ستاد توسعه فناوری نانو تا پایان سال، گفت: اولویت اصلی این ستاد، توسعه صادرات است تا از طریق دفاتر صادراتی و ارتقای کیفیت محصولات بتوانیم رقابت‌پذیری را برای رونق بازار ایجاد کنیم.

احمدوند ادامه داد: در کنار موارد فوق، نگاه سیستمی به همه بخش‌های توسعه نظام فناوری نانو از جمله آموزش فناوری نانو، توسعه منابع انسانی، مالکیت فکری و مباحث مربوط به استانداردسازی و ایمنی در اولویت ستاد توسعه فناوری نانواست چرا که هدف اصلی ما رویکرد صادراتی است که باید به تمام برنامه‌ها غلبه کند.

وی افزود: همچنین آموزش نیروی انسانی باتجربه در حوزه فناوری نانو و نیز برگزاری دوره‌های آموزشی در خارج از کشور یکی دیگر از برنامه‌های اجرایی این ستاد است. از آنجا که ایران در عرصه تجهیزات آموزش فناوری نانو سرآمده بوده٬ در تلاش است که آموزشگاه‌های نانو را برای دانش‌آموزان سایر کشورها تجهیز کند تا از این طریق بستر را برای توسعه صادرات تجهیزات فناوری نانو فراهم کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026104

وب گردی

وب گردی