کشف رابطه مستقیم تستوسترون و هنجارهای اخلاقی

بررسی های مطالعه جدید نشان می دهد که استفاده ازمکمل های تستوسترون در افراد، باعث می شود که آنها نسبت به هنجارهای اخلاقی حساس تر باشند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از Nature Human Behaviour ، تحقیق جدیدی که در دانشگاه «تگزاس»، «آستین» انجام شده نشان می دهد که تأثیر تستوسترون بر رفتار، بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می شد. برخی از مطالعات سطح بالای هورمون را به بروز رفتارهای غیراخلاقی پیوند داده اند.

تحقیقات قبلی قضاوت اخلاقی را بر اساس پاسخ های رفتاری و فعالیت مغز بررسی کرده اما مطالعه حاضر، فراتر از این است که نقش عوامل بیولوژیکی عمیق، به ویژه تستوسترون را تحلیل کند.

«برترام گاوارونسکی » از استادان روانشناسی در دانشگاه تگزاس در این باره می گوید: علاقه زیادی به مطالعه نحوه تأثیر هورمون ها بر قضاوت های اخلاقی به صورت اساسی با تنظیم فعالیت های مغزی وجود دارد. در حدی که برخی معتقدند استدلال های اخلاقی حداقل تا حدودی، می تواند در عوامل بیولوژیکی عمیق ریشه داشته باشد و البته ممکن است برخی از تعارضات اخلاقی نیز با استدلال حل شوند.

بر خلاف مطالعات قبلی که افزایش تستوسترون را با عقاید مفید مرتبط می دانست، در تحقیق جدید محققان از این که افرادی که مکمل تستوسترون دریافت کرده اند، کمتر به احتمال زیاد برای عمل به نفع بهتر عمل می کنند و در عوض نسبت به هنجارهای اخلاقی حساس تر عمل کردند، بسیار شگفت زده شدند.

با این حال ، گروهی از شرکت کنندگان با سطح بالایی از تستوسترون طبیعی نیز در این تحقیق حضور داشتند که برعکس ، قضاوت هایی را که نسبت به هنجارهای اخلاقی کمتر حساس هستند ، نشان دادند.

دست اندکاران این تحقیق معتقدند میزان تستوسترونی که به طور طبیعی در بدن به وجود آمده ممکن است با قضاوت های اخلاقی خاصی همراه باشد زیرا افراد با خصوصیات شخصیتی خاص به نظر می رسد که سطوح متفاوتی از تستوسترون را در بدن های خود دارند.

برای مثال افرادی که میزان بالایی از اختلالات روانی را دارند، میزان بالایی از تستوسترون در آنها وجود دارد و نسبت به هنجارهای اخلاقی حساسیت کتری از خود نشان می دهند اما این بدان معنا نیست که میزان بالای تستوسترون موجود در هر شخصی می تواند دلیل عدم حساسیت روانی به هنجارهای اخلاقی باشد؛ اما در کل به نظر می رسد که میزان تستوسترون اثر متضاد در افراد دارد و باعث افزایش حساسیت آنها به هنجارهای اخلاقی می شود.

گاورونسکی می گوید: یافته های تحقیقات ما حاکی از اهمیت تمایز بین علت و رابطه در مورد تعیین کننده های عصبی و غدد درون ریز در رفتار انسان است و نشان می دهد که اثرات مکمل های تستوسترون بر قضاوت های اخلاقی می تواند خلاف ارتباط بین تستوسترون طبیعی و هنجارهای اخلاقی باشد. در واقع نتایج تحقیق فعلی، برخی فرضیه های غالب در مورد تأثیر تستوسترون بر قضاوت های اخلاقی را به چالش می کشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026122

وب گردی

وب گردی