اسرائیل میخ کوب شده با شبح وحشت

وحشت از حملات تلافی جویانه حزب الله لبنان، همچون یک شبح سیستم امنیتی و نظامی اسرائیل را میخ کوب کرده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «نصرالله به صحبتهایش عمل میکند» در نگاه اول تصور می شود یکی از متحدان و یا دوستان حزب الله لبنان یا محور مقاومت در قالب تمجید این کلمات را به زبان آورده است اما در کمال ناباوری، این بخشی از سخنان شخصیت های بلندپایه امنیتی و جاسوسی اسرائیل است که در محافل خصوصی خود با اضطراب و نگرانی آن را به زبان می آورند.

این تصور و برداشت نهادهای اطلاعاتی اسرائیل تصادفی شکل نگرفته، بلکه تاریخی از مقاومت و اعتبار تهدید «سید حسن نصرالله» آن را شکل داده است. با این حال در چند روز گذشته، پهپادهای اسرائیلی به عمق خاک لبنان حمله کردند اما در مقابل دبیرکل حزب الله با یک تهدید حساب شده از حمله ای غافلگیر کننده به دشمن خبر داده است .

همین مساله دغدغه امنیتی بزرگی در اسرائیل ایجاد کرده تا جایی که سطح هشدار به بالاترین سطح رسیده است و وحشت از احتمال حمله تلافی جویانه همچون یک شبح آنان را تهدید می کند.

با این اوصاف می پرسیم چرا اسرائیلی ها در ابتدا دست به این اقدام زدند و در مقابل حملات تلافی جویانه حزب الله چه تغییری در آینده منطقه می تواند ایجاد کند؟ آیا یک جنگ سراسری رخ می دهد یا حملاتی محدود و حساب شده صورت می گیرد؟

استیصال اسرائیل

قرار بود نبرد 33 روزه به موجودیت حزب الله پایان دهد و توان دفاعی، نظامی و سیاسی این گروه نابود شود. اما معادلات اشتباه از آب درآمدند. مقاومت تاریخی مقاومت لبنان روند جنگ را تغییر داد و پس از پنج هفته اسرائیلی ها مجبور به پذیرش واقعیت های جدید شدند.

از این دوره به بعد نوعی از بازدارندگی در مرزهای لبنان در میان حزب الله و اسرائیل به وجود آمد. اسرائیل از حمله لبنان منصرف شد و حزب الله نیز جایگاه خود را به عنوان بازیگری با قابلیت های سیاسی و نظامی در محیط استراتژیک منطقه تثبیت کرد. بنابراین از آن دوره تاکنون هیچ گونه درگیری بزرگی در مرزهای دو طرف رخ نداده است.

اما در طی این سال ها و به ویژه پس از بحران سوریه، حزب الله لبنان با تقویت ساختار تشکیلاتی، نظامی و ارتقای تجهیزات عملیاتی اش، موزانه موجود با اسرائیل را بهم ریخت. یعنی معادله ای شکل گرفت که در آن اسرائیل نه می توانست به حزب الله حمله کند و نه می توانست روند ارتقا و تقویت حزب الله را متوقف سازد. بنابراین هر روز موازنه قوا به نفع محور مقاومت و به ضرر اسرائیل در تغییر می کرد.

در کنار این عامل منطقه ای و بلند مدت، موقعیت «بنیامین نتانیاهو» در داخل فلسطین اشغالی به عنوان یک متغییر کوتاه مدت به شدت متزلزل شده است و در انتخابات پارلمانی پیش روی این رژیم در 17 سپتامبر احتمال اینکه دچار شکست شود بعید به نظر نمی رسد.

به بیان دیگر دو عامل داخلی و منطقه ای جایگاه نخست وزیر و موجودیت رژیم اشغالگر قدس را تهدید می کند بنابراین باید چاره ای اندیشیده می شد. در چنین شرایطی، بنیامین نتانیاهو در شامگاه شنبه دستور حمله پهپادی به ضاحیه لبنان(خواستگاه حزب الله) و سوریه را صادر کرد.

نتانیاهو انتظار داشت این مساله ضمن تقویت پایگاه مردمی اش، واکنش چندانی در میان حزب الله نیز ایجاد نکند اما بازی به شکل دیگری رقم خورد.

بازی معکوس شده

یک روز پس از این حملات دبیرکل حزب الله لبنان خطوط جدید تعامل با سیاست های تهاجمی اسرائیل را ترسیم کرد. سید حسن نصرالله با تاکید بر این که وارد مرحله جدیدی شده ایم اعلام کرد اسرائیل آماده پاسخ حزبالله باشد و صهیونیستهای ساکن شمال فلسطین اشغالی دیگر خواب راحت نخواهند داشت.

دبیرکل حزب الله اما برای اولین بار از یک توزان جدید با اسرائیل خبر داد. وی تاکید کرد ما شوخی نداریم به صهیونیست ها گفته ایم که اگر یک مجاهد از حزب الله را بکشید، ما به این قتل پاسخ خواهیم داد. من به اسرائیلی ها که در مرز هستند می گویم دو روز دیگر منتظر پاسخ ما باشید به نظر می رسد این حمله نه تنها لبنان بلکه منطقه را وارد عصر جدیدی از مهار و توازن رژیم صهیونیستی کرده است.

اما این پایان ماجرا نبود «شیخ نعیم قاسم» جانشین دبیرکل حزبالله لبنان نیز وحشت و اضطراب اسرائیلی ها را دو چندان کرد و از حمله ای غافلگیر کننده خبر داد.

این مساله باعث شد رژیم اسرائیل از ترس پاسخ مقاومت تدابیر امنیتی در سفارتخانههای خود را تشدید کرد و از مقامات ارشد خود خواست تا از تردد غیرضروری خودداری کرده و در خانه بمانند.

حتی در این رابطه ایندیپندنت به نقل از یک منبع آگاه نوشت اسرائیل تهدیدهای حزب الله را جدی گرفته است و از سفارتخانه ها، کنسولگری ها و نمایندگی های خود در سراسر جهان خواسته است تا جوانب احتیاط را بیشتر رعایت کنند.

بنظر می رسد اسرائیلی ها به این دلیل که نمی توانند حمله تلافی جویانه مقاومت را پیش بینی و خنثی کنند با یک فوبیای عمیق دچار شده اند.

آینده نتانیاهو و اسرائیل در مشت مقاومت

تقویت محور مقاومت در خاورمیانه روندی روبه رشد، تدریجی و توقف ناپذیر است و تغییرات چند سال گذشته در لبنان، سوریه، عراق و یمن نیز این واقعیت را تائید می کند. با این حال مغزهای متفکر و استراتژیست های محور مقاومت به این نتیجه رسیده اند که ضمن حفظ بازدارندگی متقابل در مقابل اسرائیل و حتی آمریکا، باید قابلیت ها و توان نظامی و تجهیزاتی خود به صورت پیوسته را در یک بازه زمانی بلندمدت افزایش دهند.

به عبارت بهتر مقاومت در مقطع کنونی درصدد است ضمن مهار حملات دشمن و تحمیل هزینه های سنگین به آنان، از یک نبرد بزرگ، همه جانبه و کنترل ناپذیر اجتناب کند.

رویترز در همین راستای خبر داده است که حزبالله لبنان برای اجرای یک ضربه حساب شده و دقیق علیه اسرائیل برنامهریزی میکند به طوری که منجر به وقوع جنگ در منطقه نشود.

با این حال این اقدام احتمالی هم هزینه سهمگینی بر اسرائیل تحمیل خواهد کرد و نشان می دهد در هر معادله جدیدی ابتکار عمل در دست مقاومت خواهد بود و هم وضعیت نامساعد نتانیاهو را شکننده تر خواهد کرد. به عبارت بهتر اگر تا پیش از انتخابات پارلمانی اسرائیل حملات هدفمند حزب الله صورت بگیرد احتمالا آینده سیاسی نتانیاهو در دست محور مقاومت خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026127

وب گردی

وب گردی