واکسیناسیون طیور در کشور آغاز شد

طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی برعلیه بیماری نیوکاسل با حضور رییس سازمان دامپزشکی کشور در روستای طلاتپه ارومیه آغاز شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، رییس سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه اجرای این طرح گفت: این طرح، سراسری است و سالانه در سه‌دوره چهار ماهه در مناطق روستایی اجرا می‌شود.

علیرضا رفیعی‌پور افزود: در هر دوره، واکسن مقابله با بیماری نیوکاسل به ۴۵ میلیون قطعه طیور بومی خورانده خواهدشد.

وی اضافه کرد: ۶۰ سال است که بیماری نیوکاسل به عنوان بیماری مشترک انسان و طیور با وارد کردن خسارت‌های مالی فراوان مرغداران کشور را آزار می‌دهد و سازمان دامپزشکی کشور با اجرای این طرح مصمم است در کانون‌های روستایی با ویروس این بیماری مقابله کند تا علاوه بر جلوگیری از ورود خسارت به روستاییان از انتشار این بیماری در مرغداری‌های صنعتی کشور جلوگیری شود.
وی با اشاره به اینکه سازمان بسیج سازندگی در اجرای طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل همکاری می‌کند، بیان کرد: اجرای واکسیناسیون در این طرح رایگان است و هیچ هزینه ای از روستاییان اخذ نخواهد شد ولی اجرای آن برای سازمان دامپزشکی کشور، ۳۰ میلیارد ریال هزینه در بردارد.
رییس سازمان دامپزشکی کشور اضافه‌کرد: در کشور سالانه بیش از یک میلیارد قطعه جوجه‌ریزی انجام می‌شود که با اجرای موفقیت آمیز طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل و کاهش تنها یک تا دو درصدی تلفات طیور، رقم قابل توجهی به اقتصاد صنعت مرغداری در کشور کمک خواهدشد.
نیوکاسل از بیماری‌های بسیار مسری است که تقریبا همه گونه‌های پرندگان را در سنین مختلف مبتلا می‌کند.
این بیماری در مواردی حتی بدون نشانه‌ای سبب مرگ و میر ۱۰۰ درصدی در گله مبتلا می‌شود و به همین دلیل در بسیاری از کشورها صنعت پرورش طیور را محدود کرده است.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1026141

وب گردی

وب گردی