زنگ خطر بحران فضای آموزشی در منطقه ۲۲ تهران به صدا در آمد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران گفت: انبوه سازی و بلند مرتبه سازی در منطقه ۲۲ هر روز نسبت به قبل بیشتر می‌شود و این موضوع زنگ خطر جدی برای تأمین فضاهای آموزشی است. اگر مدیریت شهری به این موضوع ورود نداشته باشد، در آینده نزدیک بحران در این منطقه بیش از پیش مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علی شهری گفت: یکی از مشکلاتی که همچنان در حوزه فعالیت مدیریت شهری با احداث فضاهای آموزشی وجود دارد، موضوع منطقه ۲۲ تهران است که نیازمند یک عزم جدی است .

وی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به گذشت دوسال از آغاز به کار شورای شهر پنجم و در آستانه سومین سال فعالیت شورای شهر پنجم؛ عملکرد مدیریت شهری را در زمینه ساخت و ساز و عمران مدارس چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت: اداره و برنامه ریزی تهران به عنوان یک کلان شهر بسیار سخت و نیازمند تلاش بسیاری است. امیدوارم در دوره فعالیت سوم اعضای شورای اسلامی شهر تهران، وضعیت فضاهای آموزشی بهتر و بهبود یابد.

وی افزود: مدیریت شهری در حوزه توجه به فضاهای آموزشی یک موضوع قابل اهمیت است و اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز در مدت زمان دو سال گذشته به کمبودها و کاستی‌هایی که در حوزه فضاهای آموزشی تهران وجود دارد، اشراف کامل دارند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با بیان اینکه بارها در جلسات مختلف عنوان شده که تهران به لحاظ فضاهای آموزشی شرایط مناسب و مساعدی ندارد و نیازمند توجه جدی مسئولان شهری و همچنین تمام دستگاه‌های مرتبط است؛ که این موضوع به عنوان گفتمان یکپارچه در بین اعضای شورای اسلامی شهر تهران مطرح است گفت: همواره این توقع از مسئولان شهری وجود داشته است که درباره احداث فضاهای آموزشی و یا در اختیار گذاشتن زمین مناسب از سوی شهرداری‌ها جهت احداث مدارس نهایت همکاری را داشته باشند.

شهری ادامه داد: اخیرا نیز صحبت‌هایی مبنی بر احداث یک باب فضای آموزشی در هر منطقه تهران توسط شهرداری مناطق مطرح شده است و امیدواریم در این زمینه نهایت همکاری را مطابق سنوات گذشته که همراه آموزش و پرورش بودند، داشته باشند.

وی با اشاره به برخی مشکلات و چالش‌های پیش رو گفت: یکی از مشکلاتی که همچنان در حوزه فعالیت مدیریت شهری با احداث فضاهای آموزشی وجود دارد، موضوع منطقه ۲۲ تهران است که نیازمند یک عزم جدی است. انبوه سازی و بلند مرتبه سازی در منطقه ۲۲ هر روز نسبت به قبل بیشتر می‌شود و این موضوع زنگ خطر جدی برای تأمین فضاهای آموزشی است. اگر مدیریت شهری به این موضوع ورود نداشته باشد، در آینده نزدیک بحران منطقه ۲۲ بیش از پیش مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران همچنین درباره وعده شهردارهای سابق تهران برای کمک به ایمن سازی مدرس و دادن زمین به نوسازی مدارس برای ساخت مدرسه گفت: اداره کل نوسازی مدارس استان تهران از هرگونه همکاری و پیشنهاد همکاری دستگاه‌ها بویژه شهرداری تهران استقبال می‌کند. یکی از موضوعاتی که شهرداری می‌تواند کمک عمده‌ای داشته باشد، در اختیار گذاشتن زمین مناسب جهت احداث فضای آموزشی است. در منطقه ۲۲ فعالیت‌های بسیاری در حال انجام است و رایزنی‌های بسیاری هم در زمینه فضاهای آموزشی انجام شده است، اما مشکل عمده در منطقه ۲۲ همچنان پا بر جاست.

شهری ادامه داد: به نظر می‌رسد شهرداری و مناطق مختلف شهرداری تهران می‌توانند نسبت به فضاهای آموزشی همراهی و کمک بیشتری داشته باشند تا بتوانیم مدارس ایمنی برای دانش‌آموزان احداث کنیم. در اختیار گذاشتن زمین مناسب، کمک به احداث فضاهای آموزشی و همچنین موضوع انشعابات مدارس از جمله مواردی است که می‌توانند کمک و همراهی داشته باشند.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا مصوبه ممنوعیت ساخت و ساز در گسل و پهنه‌های گسلی و حریم آن در ساخت و ساز مدارس لحاظ می‌شود و آیا مدارسی داریم که روی گسل زلزله ساخته شده باشند؟ گفت: بله، مطابق موارد قانونی که در زمینه احداث فضاهای آموزشی وجود دارد، در خصوص تمامی موارد مرتبط با رعایت حریم‌ها اعم از دکل‌های برق فشار قوی، پمپ بنزین و ... در آن لحاظ شده است که موضوع پهنه‌های گسلی نیز برای ما بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران افزود: آزمایشگاه مکانیک و خاک که در اداره کل نوسازی مدارس استان تهران مستقر است، پیش از انجام عملیات احداث فضاهای آموزشی، خاک مورد نظر را مورد آزمایش قرار می‌دهد و تمام موضوعات مربوط به گسل، پهنه‌ها و حریم‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و سپس نقشه فضاهای آموزشی جهت شروع عملیات تهیه می‌شود. تمام مدارسی که در حال حاضر و همچنین در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر توسط اداره کل نوسازی مدارس استان تهران ساخته شده است، برابر زلزله و بلایای طبیعی مقاوم بوده و استحکام قابل قبولی دارند.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1026145

وب گردی

وب گردی