چرا جنگل های آمازون برای جهان اهمیت دارند؟

جنگل های آمازون که دارای بیشترین تنوع زیستی در جهان هستند ، برای ثبات آب و هوای زمین از اهمیت اساسی برخوردار هستند. این جنگل ها همچنین میزان رطوبت و بارندگی را در سرتاسر آمریکای جنوبی متعادل می کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، جنگل های آمازون برای اکوسیستم جهانی دارای اهمیت فراوانی هستند. آتش سوزی های گسترده اخیر در این جنگل ها باعث جلب توجه جهانی به آمازون شده است. در اینجا می خواهیم به این نکته که « چرا جنگلهای آمازون برای جهان اهمیت دارند؟» بپردازیم

باران

جنگلهای بارانی آمازون نه تنها برای برزیل بلکه در سرتاسر آمریکای جنوبی مقدار زیادی آب تولید می کند. اصطلاحا «رودخانه های پرنده» ، بخار آب ناشی از تبخیر و تعرق و توده های هوا مرطوب بسیاری از مناطق برزیل را تحت تاثیر می گذارد. باران از این ابرهای بزرگ می تواند در بولیوی ، پاراگوئه ، آرژانتین ، اروگوئه و حتی در جنوبی ترین نقطه شیلی موثر باشد.

طبق تحقیقات انجام شده توسط INPA (مؤسسه ملی تحقیقات آمازون) در برزیل ، درختی به طول 10 متر قادر است روزانه 300 لیتر بخار را در جو منتشر کند. این یعنی دو برابر میانگین مصرف آب یک برزیلی در یک سال.

حفاظت از جنگل های آمازون برای اقتصاد کشاورزی برزیل و تولید مواد غذایی و انرژی بسیار مهم است.

از بین رفتن جنگلهای بارانی می تواند بر تبخیر و تعرق و مسافت های طی شده توسط "رودخانه های پرنده " تأثیر بگذارد ، که این می تواند تأثیر منفی بر بارندگی در بسیاری از کشورهای آمریکای جنوبی داشته باشد. علاوه بر این ، رودخانه آمازون یک پنجم از کل آبهای جاری شده به دریاها در نیمکره جنوبی را تأمین می کند.

تغییر آب و هوا

منطقه آمازون و جنگل های استوایی آن 90 تا 140 میلیارد تن کربن را جذب می کند و این به بهبود آب و هوای جهانی کمک زیادی می کند. علاوه بر این ، جنگلهای بارانی آمازون حاوی 10 درصد از کل گونه های زیستی روی زمین ، یعنی تمام مواد بیولوژیکی زنده یا مرده و فسیل شده است. جنگل هایی که با قطع درختان از بین رفته اند ، یکی از بزرگترین منابع انتشار گازهای گلخانه ای برای جهان هستند. جنگلهای ویران شده به منظور استفاده از کشاورزی باعث بی ثبات شدن آب و هوای جهانی با انتشار گازهای گلخانه ای به جو می شوند.

اجرای توافق نامه اقلیمی پاریس در سال 2015 ، که با هدف محدود کردن گرمایش جهانی تا حداکثر دو درجه در مقایسه با دوران پیش از این توافقنامه به امضا رسیده است ، مستلزم حفاظت از جنگل ها است. براساس داده های سال 2015 سازمان ملل متحد ، برزیل که یکی از ده کشوری است که بیشترین میزان انتشار گازهای گلخانه ای را در جهان دارا می باشد ، متعهد شده است که با توافق های بین المللی ، میزان انتشار این گازهای گلخانه ای را 43٪ نسبت به سال 2005 کاهش دهد.

برای رسیدن به این هدف ، این کشور همچنین متعهد شده است تا سهم زیست فناوری پایدار را در تنوع انرژی افزایش دهد و 12 میلیون هکتار اضافی از جنگل ایجاد کند.

ترازنامه زیست محیطی

منطقه آمازون دارای ده درصد کل گونه های زنده شناخته شده در سرتاسر جهان است. جنگلهای آمازون ، به عنوان بزرگترین جنگل بارانی روی کره زمین ، دارای بیشترین تنوع زیستی در جهان است. علاوه بر این ، دانشمندان بر این باور هستند که تعداد زیادی از گونه ها که هنوز شناخته شده نیستند وجود دارد ، به خصوص در مناطقی که جنگل ها هنوز به طور کامل مورد کاوش قرار نگرفته اند.

حفظ این تنوع زیستی برای اطمینان از زنده ماندن همه گونه های زنده مهم است. اکوسیستم سالم و متنوع پس از فاجعه هایی مانند آتش سوزی در جنگل ، سریعتر و آسان تر از بین می روند. حفظ تنوع زیستی برای ثبات سایر اکوسیستم های منطقه بسیار مهم است. به عنوان مثال ، صخره های عظیم مرجانی آمازون ، که مسکن مرجان های آمازون است به دلیل گرم شدن کره زمین در معرض خطر قرار گرفته اند.

به گفته کارلوس ادواردو لایت فریرا ، زیست شناس در دانشگاه فدرال فلومیننس در ریودوژانیرو ، این صخره ها می تواند به ترمیم مجدد مرجان های آسیب دیده در اقیانوس های کمک کنند. با این وجود ، غول های انرژی مانند توتال و BP قصد دارند اکتشاف نفت در نزدیکی مرجان های آمازون انجام دهند. در صورت اجرای این طرح ها ، اکوسیستم منطقه می تواند آسیب جدی ببیند.

تولیدات جنگل های بارانی

گونه های زیادی که در منطقه آمازون زنده مانده اند برای تولید داروها ، مواد غذایی و سایر محصولات مهم هستند. بیش از ده هزار گونه گیاهی در منطقه وجود دارد که برای تهیه دارو و مواد آرایشی و همچنین موادی که در کنترل بیولوژیکی بکار می روند، دارای اهمیت فراوانی هستند. طبق یک مطالعه در دانشگاه ABC در سائوپائولو ، گیاهی به نام «پنجه گربه» که در منطقه آمازون رشد می کند ، نه تنها برای درمان آرتروز و استئوآرتریت مورد استفاده قرار می گیرد ، بلکه باعث کاهش خستگی می شود و می تواند کیفیت زندگی را برای بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته بهبود بخشد.

محصولات جنگلهای بارانی در سراسر برزیل به فروش می رسد و شامل توت آکای ، گوارانا ، میوه های گرمسیری ، قلب نخل و همچنین محصولاتی که توسط بومیان آمازون تولید میشود، است. محصولات صادراتی از آمازون به سایر نقاط دنیا شامل فندق برزیلی ، جارینا ، یک گونه خرما ، روتیل و جابرندی ، پاو روزا از مواد گیاهی مهم مورد استفاده در تولید داروسازی ، و انواع رزین و روغن است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026150

وب گردی

وب گردی