وظیفه دانشگاه‌ها آموزش است، نه پیدا کردن شغل/ ایجاد 4 هزار و 300 شغل پایدار

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: 4 هزار و 300 شغل پایدار در بیش از 5 هزار شرکت دانش‌بنیان شکل گرفته است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، منصور غلامی صبح امروز پنج‌شنبه هفتم شهریورماه 98 در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم‌پایه زنجان، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه سنجش و پذیرش دانشجویان، مجری است و سیاست‌های بخش غیرپزشکی را تنظیم و اجرا می‌کند، اظهار کرد: وزارت علوم از بخش غیردولتی در حوزه آموزش‌های عالی حمایت می‌کند و شرط این حمایت، رعایت استانداردهای وزارت علوم برای تأسیس یک رشته یا دوره و مقطع تحصیلی است؛ در واقع استانداردها، تعداد اعضای هیئت علمی به‌ویژه در دوره دکتری و رتبه علمی استادان را شامل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه فضای عمومی، همچنین وجود آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی در بخش غیردولتی اهمیت زیادی دارد، ادامه داد: در ۶ سال گذشته، برای بازسازی و نوسازی بعضی از خوابگاه‌ها برنامه‌ریزی شده است. صندوق رفاه دانشجویی، خوابگاه‌ها را رتبه‌بندی کرده و سعی بر این است همه خوابگاه‌های دایرشده را از نظر کیفی در پروسه دو سال آینده به سمت استانداردسازی ببرد.

غلامی با اشاره به اینکه مقاوم‌سازی خوابگاه‌ها حساس‌ترین موضوع است و باید تحت مطالعه بیشتری برای شناخت ساختارهای سازه‌ای قرار گیرد، افزود: وظیفه دانشگاه‌ها آموزش است، نه پیدا کردن شغل؛ متأسفانه در سالیان گذشته آموزش‌ها بر اساس اعلام نیاز دستگاه‌ها و سازمان برنامه و بودجه نبوده است؛ اما در سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم از طریق منابع آماری، آمایش سرزمینی و سازمان برنامه و بودجه، آمار و اطلاعات بیشتری برای توسعه رشته‌ها بگیریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: علاوه بر این، وزارت علوم تلاش می‌کند با کنترل دروس، سرفصل‌ها و ظرفیت‌های پذیرش دانشجو و همچنین اجرای طرح مهارت‌افزایی دانشجویان کارشناسی، به سمت اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان گام بردارد. اقدام دیگر وزارت علوم، توانمندسازی دانشجویان با آغاز به کار ۱۹۶ مرکز رشد در دانشگاه‌های کشور است تا ایده‌های علمی دانشجویان را به سمت ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان هدایت کند.

همچنین صبح امروز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم‌پایه زنجان، دانشکده علوم زمین این دانشگاه افتتاح شد.

دانشکده‌ علوم زمین متشکل از گروه‌های ژئوفیزیک، ژئودزی، تکتونیک، آب‌شناسی، پترولوژی و رسوب‌شناسی است و در حال حاضر ۱۶ هیئت علمی در این دانشکده مشغول تدریس و تحقیق هستند.

دانشکده علوم زمین با تشکیل گروه ژئوفیزیک در سال ۱۳۷۸ در دانشکده فیزیک به‌وجود آمد و در سال ۱۳۸۳ دوره‌ کارشناسی ارشد ژئوفیزیک تأسیس شد. در سال ۱۳۹۱ دوره‌ دکتری ژئوفیزیک در دو رشته زلزله‌شناسی و ژئودزی‌گرانی و در سال ۱۳۹۲ دوره کارشناسی‌ارشد زمین‌شناسی - تکتونیک راه‌اندازی شد.

بر اساس برنامه‌ بلندمدت دانشگاه، دانشکده‌ علوم زمین در آینده در همه‌ رشته‌های مرتبط با علوم زمین و جو، کار تحقیقاتی و آموزشی، جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی خواهد داشت. همچنین مسئولان دانشگاه امیدوار هستند در آینده نزدیک این دانشکده در رشته‌های رسوب‌شناسی، محیط‌زیست و آب‌شناسی پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد داشته باشد.

در حال حاضر در دانشکده علوم زمین ۱۶ دانشجو در مقطع دکتری زلزله‌شناسی و ژئودزی‌گرانی و ۴۹ دانشجوی کارشناسی‌ارشد در رشته‌های ژئوفیزیک و تکتونیک در حال تحصیل هستند.

در واقع ساخت دانشکده علوم زمین از سال ۱۳۹۳ با مساحت زیربنای بالغ بر ۶۳۸۰ مترمربع کلنگ‌زنی شد و سال گذشته خاتمه یافت و امروز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026177

وب گردی

وب گردی