تولید آب از هوای خشک و گرم  توسط محققان دانشگاه برکلی کالیفرنیا

محققان دانشگاه برکلی کالیفرنیا یک دستگاه تولید آب از هوا ساختند که به اندازه یک اجاق مایکروویو است و امکان جذب مستقیم آب را از هوای خشک و گرم فراهم می‌کند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، این دستگاه جدید قادر است با استفاده از یک کیلوگرم ماده جاذب آب، روزانه ۱.۳ لیتر آب شیرین را از هوای دارای رطوبت پایین جذب کند. ماده جاذب مورد استفاده در این دستگاه یک بستر بسیار متخلخل بوده و با عنوان چارچوب فلز-ارگانیک شناخته می‌شود.

محققان با آزمایش این دستگاه در بیابان موهاوی واقع در کالیفرنیای آمریکا توانستند روزانه ۰.۷ لیتر آب خالص به دست آورند. آین آزمایش نشان داد کارآیی این دستگاه جدید که با استفاده از یک باتری و انرژی خورشیدی قادر است به طور دائمی کار کند، در هوای خشک و گرم ۱۰ برابر بیشتر از سایر دستگاه‌های جذب آب است. این دستگاه حتی در خشک‌ترین روز صحرا که رطوبت هوا در آن به ۷ درصد و دمای هوا به بیش از ۲۷ درجه سانتیگراد می‌رسد، توانست به ازای یک کیلوگرم ماده جاذب ۰.۲ لیتر آب آشامیدنی تولید کند.

محققان برای تولید این دستگاه استارتاپ جدیدی موسوم به Water Harvester راه اندازی کرده‌اند که قرار است دستگاه‌های جدید را با ابعاد یک اجاق مایکروویو و قابلیت تولید روزانه ۷ تا ۱۰ لیتر آب به بازار عرضه کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه ACS Central Science منتشر شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1026182

وب گردی

وب گردی