پژوهشگران برای طراحی و ساخت سیستم تحریک مغزی رقابت می کنند

پذیرش طرح‌های محققان و پژوهشگران در چالش طراحی و ساخت یک سیستم تحریک غیر تهاجمی نواحی عمیق مغز آغاز شد و پژوهشگران برای طراحی و ساخت سیستم تحریک مغزی رقابت می کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، چالش طراحی و ساخت یک سیستم تحریک غیر تهاجمی نواحی عمیق مغز با هدف توسعه پژوهش در مرزهای دانش و فناوری و زمینه سازی برای استفاده از ظرفیت‌های مهندسی داخل کشور و نیز ایجاد رقابت میان محققان، پژوهشگران و متخصصان برای ساخت ابزارهای نوین درحوزه دانش علوم شناختی انجام می‌شود.

براساس مطالعات سال‌های اخیر، تحریک سلول‌های عصبی مغز با روش‌های مختلف غیرتهاجمی شامل تحریک الکتریکی، الکترومغناطیسی، نوری و فراصوتی به عنوان راه حل‌هایی با ارزش برای بهبود اختلالات حرکتی ناشی از سکته، اعتیاد، میگرن، افسردگی، وزوز گوش، دردهای مزمن و سایر موارد مشابه پیشنهاد شده است.

این چالش رقابتی برای ارائه روشی کارآمد به منظور تحریک غیرتهاجمی نواحی عمیق مغزی است. اهمیت این چالش در یافتن جایگزینی برای روش Deep Brain Stimulation (DBS) که مبتنی بر کاشت پروب درون مغز طی یک عمل جراحی است که ضمن حذف خطرات ناشی از فرایند جراحی و کاهش صدمات و عوارض جانبی، بتوان نواحی مورد نظر را به صورت غیرتهاجمی تحریک کرد.

شرکت‌های دانش بنیان، اساتید و پژوهشگران دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، مخترعان و گروه‌های دانشجویی می‌توانند در این چالش شرکت کنند.

طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی و داوری تخصصی شده و طرح‌های منتخب آماده ورود به مراحل بعد خواهند شد، به طوری که در مرحله اول، پیشنهاد دهندگان پروپوزال‌های برگزیده شده توسط کمیته داوران، ۳ ماه فرصت خواهند داشت (حداکثر تا تاریخ ۱۵ دی ۹۸) مستندات و شبیه سازی رایانه‌ای ایده خود را مطابق با قواعد ستاد توسعه علوم و فن آوری‌های شناختی آماده و جهت ارزیابی ارائه کنند.

در انتهای این مرحله و پس از داوری تخصصی، به ۵ تیم برتر در مدالیته الکتریکی که با شایستگی بیشتر از سایر طرح ها نتایج خود به همراه پیشنهاد پیاده سازی فیزیکی طرح مدنظر را ارائه و از آن دفاع کرده باشند، مجوز ورود به مرحله دوم داده خواهد شد تا با استفاده از حمایت مالی ستاد برای پیاده سازی عملی ایده خود و دریافت جایزه نقدی ویژه به رقابت بپردازند.

همچنین به ۳ تیم برتر در سایر مدالیته‌ها (الکترومغناطیسی، فراصوت، نوری، یا ...) که با شایستگی بیشتر از سایر طرح‌ها نتایج شبیه سازی رایانه ای خود در مرحله اول را ارائه و از آن دفاع کرده باشند، جایزه نقدی اعطاء خواهد شد.

مرحله دوم این چالش به ساخت دستگاه در مدالیته الکتریکی و آزمایش آن اختصاص دارد. برگزیدگان داوری تخصصی مرحله اول، ۴ ماه فرصت خواهند داشت (حداکثر تا تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۹) تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی طرح خود، ‌یک «نمونه آزمایشگاهی»برای پیاده سازی ایده پیشنهادی خود ارائه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026226

وب گردی

وب گردی