کمبود نیروی پزشکی در بیمارستان‌های تازه‌تأسیس/ تعداد صندلی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی را افزایش نمی‌دهیم!

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قرار نیست تعداد صندلی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی را افزایش دهیم، بلکه باید روندی منطقی طی شود تا نیازهای مردم را برطرف کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بیش از یک میلیون و 119 هزار داوطلب در کنکور سراسری 98 شرکت کردند که از این تعداد، بیش از 637 هزار نفر متعلق به گروه علوم تجربی بودند. در واقع 57درصد داوطلبان رویای تحصیل در رشته‌های پزشکی را داشتند، اما ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، ظرفیت رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی را در مجموع حدود 9 هزار نفر اعلام کرده است؛ یعنی کمتر از یک و نیم درصد کنکوری‌های تجربی امکان قبولی در رشته‌های پزشکی را داشته‌اند!

علاقه خانواده‌ها به تحصیل فرزندان خود در رشته پزشکی به دلایلی مانند درآمد بالا و شأن اجتماعی قابل اعتنا سبب شده بسیاری از دانش‌آموزان به‌اجبار رویای دکتر شدن را در سر بپرورانند و صف عظیمی پشت کنکور تشکیل دهند. این موضوع به‌اضافه کمبود پزشک باعث شد مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی افزایش ظرفیت پزشکی را مطرح کند؛ اما نبود زیرساخت‌های لازم، طرح را از دستور کار خارج کرد.

به اعتقاد کارشناسان، نیاز است طرح هدایت تحصیلی بیش از پیش جدی گرفته شود و با شناسایی استعداد و علاقه دانش‌آموزان در مقاطع ابتدایی و راهنمایی، دانش‌آموزان را به سمت حوزه‌های دیگر علمی و تحصیلی سوق داد. طرح هدایت تحصیلی سال‌هاست اجرا می‌شود؛ اما نتوانسته خروجی ملموسی حداقل در بخش علاقه‌مندان به تحصیل در رشته‌های پزشکی ارائه دهد.

محمدباقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره تعامل وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش برای بهبود روند اجرای طرح هدایت تحصیلی، به ایسکانیوز گفت: طرح هدایت تحصیلی در حیطه اختیارات وزارت آموزش و پرورش است؛ اما ارتباطاتی با گروه مربیان در این وزارتخانه داریم. برخی از دانش‌آموزان در مدارس علاقه دارند درباره وضعیت پذیرش پزشکی بدانند، به همین دلیل بازدیدهایی در قالب تور از دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز بیمارستانی انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: بازدیدها می‌تواند اطلاعات دوستان را افزایش دهد؛ اما واقعیت این است که پزشکی، رشته‌ای پر از چالش بوده و بهتر است افراد پیش از ورود به این رشته، اطلاعات کافی کسب کنند، چون قرار است عمر خود را در پزشکی صرف کرده و وقت بسیاری بگذارند؛ بنابراین نیاز است پزشکی با علاقه انتخاب شود.

ظرفیت پزشکی موضوعی سیاسی نیست؛ تخصصی است

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به علاقه بسیاری از خانواده‌ها برای تحصیل فرزندان‌شان در رشته پزشکی به دلیل شأن اجتماعی و درآمد بالا تصریح کرد: علاقه دانش‌آموزان با تمایل خانواده‌ها متفاوت است. بسیاری از خانواده‌ها دوست دارند فرزندشان پزشک شود؛ چون جایگاه اجتماعی مناسبی دارد. در سال‌های گذشته برنامه‌ریزی وسیعی در حوزه پزشکی انجام شده است. زمانی دسترسی به پزشک عمومی به‌سادگی امکان‌پذیر نبود؛ اما اکنون در نقاط مختلف کشور متخصصان خدمات ارائه می‌دهند. البته ممکن است توقعات مردم بیش از این باشد، اما ظرفیت پزشکی موضوعی سیاسی نیست؛ بلکه موضوعی تخصصی است و باید برای افرادی که در حوزه پزشکی درس می‌خوانند، شغل نیز موجود باشد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: واقعاً نیاز است هدایت رشته‌ای بهتری انجام بگیرد؛ اما باید برنامه‌ریزی خود را در حوزه دانشگاه انجام دهیم. طرحی آزمایشی را پنج دوره در دانشگاه علوم پزشکی تهران اجرا کرده‌ و نمرات مقطع کارشناسی دانشجویان را برای ورود به رشته پزشکی ملاک قرار داده‌ایم. افراد در طول چهار سال تحصیل در رشته پزشکی، توانایی خود را نشان می‌دهند و رتبه‌های برتر می‌توانند بعد از شرکت در آزمون، وارد دوره‌های تخصصی پزشکی شوند. دوره جدید را بازبینی کرده و ارتقا داده‌ایم و آمادگی داریم به دانشگاه‌های دیگر اجازه اجرای این برنامه را بدهیم. غربال را در دانشگاه انجام می‌دهیم تا مشخص شود فرد کشش تحصیل در رشته پزشکی را دارد؛ چون اصلاً ممکن است فردی از خون بترسد.

وی افزود: با توجه به الزامی که قانون برای حذف تدریجی کنکور ایجاد کرده است، راه دیگری نداریم. در حوزه پزشکی، رقابت بسیار شدید است. داوطلبان بسیار زیادی در کنکور سراسری شرکت می‌کنند و تعداد اندکی قبول می‌شوند؛ اما قرار نیست تعداد صندلی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی را افزایش دهیم، بلکه باید روندی منطقی طی شود تا نیازهای مردم را برطرف کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تأکید کرد: ممکن است در برخی از رشته‌های کارشناسی مرتبط با پزشکی، نیاز بسیار بیشتری به تربیت متخصص نسبت به پزشکی باشد. در بعضی از بیمارستان‌هایی که راه‌اندازی شده‌اند با کمبود نیروهایی مواجه هستیم. باید نگاهی جامع داشته باشیم؛ خوشبختانه وزارت بهداشت با استفاده از تمام توان و تخصصی که در کشور وجود دارد و با توجه به اطلاعات موجود، محاسبات نیروی انسانی در تمام رشته‌های تخصصی را سال آینده به اتمام می‌رساند.

لاریجانی در پایان گفت: برخی از دوستان ممکن است نقطه‌نظراتی داشته باشند که می‌توانند نظرات خود را بیان کنند. چنین نکته‌ای را در شورای گسترش تصویب کردیم تا صاحب‌نظران بتوانند مطالب خود را بیان کنند. البته ریل‌گذاری آینده پزشکی برای پنج سال آینده انجام شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026243

وب گردی

وب گردی