تأسیس دانشکده تخصصی نفت و گاز  در عسلویه /  رشته‌های ترکیبی متناسب با ظرفیت‌های منطقه‌ای راه‌اندازی می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر گفت: علاوه بر پیگیری تأسیس دانشکده تخصصی نفت و گاز در شهرستان عسلویه، در نظر داریم در این واحد تخصصی چندین رشته ترکیبی ایجاد کنیم.

اسماعیل عبداللهی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ظرفیت رشته‌های علوم پایه در دانشگاه آزاد واحد بوشهر اظهار کرد: به دلیل استقبال کم دانشجویان برای تحصیل در رشته‌های علوم پایه، متاسفانه ظرفیت جدیدی برای استان ما در نظر گرفته نشده است؛ اما در نظر داریم امسال چندین رشته جدید را با توجه به ظرفیت های موجود در دانشگاه ایجاد کنیم که اقدامات اولیه این امر انجام شده است.

وی افزود: رشته مهندسی هسته ای در مقطع کارشناسی و گرایش های مختلف رشته مدیریت مانند مدیریت بیمه، صنعتی و کسب و کارهای کوچک که می تواند برای دانشجویان جذابیت داشته باشد، در واحد بوشهر تأسیس شده است.

عبداللهی از تأسیس چندین رشته ترکیبی در دانشگاه آزاد واحد بوشهر خبر داد و گفت: درحال پیگیری تأسیس دانشکده تخصصی نفت و گاز در شهرستان عسلویه هستیم که در نظر داریم در این واحد تخصصی چندین رشته ترکیبی مانند اقتصاد دریا که رشته ای بین شیلات، آبزیان و اقتصاد است، تأسیس کنیم؛ همچنین رشته جوشکاری صنعتی و غواصی را متناسب با ظرفیت های انرژی موجود در حوزه پارس جنوبی و شمالی، ایجاد می کنیم که با صدور مجوز تأسیس این دانشکده توسط هیأت امنای دانشگاه امیدوار هستیم این واحد دانشگاهی به زودی افتتاح شود.

رئیس دانشگاه آزاد واحد بوشهر درباره روند تأمین درآمد های غیر شهریه ای تشریح کرد: به دلیل سرمایه‌گذاری، تشکیل شورای اقتصاد دانش بنیان در استان و تصویب تامین بخشی از درآمد های دانشگاه از طریق درآمد های غیر شهریه ای که برای امسال 10درصد را دستورالعمل بودجه در نظر گرفته اند، واحد دانشگاهی بوشهر با توجه به ظرفیت های استان، پیگیری و اجرای چندین طرح را در دستور کار خود قرار داده است که درآمد های حاصل از این طرح ها در بودجه سال 99_98 در نظر گرفته می شود.

وی ادامه داد: راه‌اندازی خط تولید محصول دانش‌بنیان کیتینگ که از پوست میگو تهیه می شود، پرورش بز دمشقی در واحد دشتستان و تولید نان بهداشتی جو که دارای خواص درمانی بوده از جمله طرح های درحال پیگیری واحد دانشگاهی بوشهر است.

عبداللهی با اشاره به دیگر ظرفیت های مناسب دانشگاه برای تامین درآمد های غیر شهریه ای اظهار کرد: از دیگر پتانسیل های واحد دانشگاهی بوشهر می توان به طرح های شیلاتی مانند پروش میگو در دلوار و امکانات ورزشی واقع در بوشهر نام برد که سال گذشته نزدیک به 500 میلیون تومان برای دانشگاه درآمد‌زایی داشته است و امیدواریم امسال هم به همین میزان برای دانشگاه آزاد واحد بوشهر درآمد داشته باشیم. همچنین در واحد دانشگاهی بوشهر تعدادی اماکن و فضای های آموزشی را به عنوان زیر ساخت مدارس و آموزشکده تدارک دیده ایم که این طرح هم می تواند به افزایش درآمد های دانشگاه کمک کند.

رئیس دانشگاه آزاد بوشهر با بیان این موضوع که ارتباط دانشگاه با صنعت ارتباطی ضروری برای تحقق دانشگاه های نسل سوم و چهارم است، تشریح کرد: اولین کاری که در این زمینه انجام شده، انعقاد تفاهم‌نامه در زمینه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی با 25 دستگاه اجرایی بوده که پیش بینی شده است با ارتباط دانشگاه و صنایع در زمینه ها محیط زیست، دریا و انرژی فعالیت‌هایی داشته باشیم.

عبداللهی با تاکید بر تاثیر وضعیت نامناسب کشور در ارتباط دانشگاه با صنعت بیان کرد: به دلیل نبود امکانات مالی مناسب مانند کمبود بودجه و شرایط فعلی کشور، امکان اجرای بعضی از طرح ها وجود ندارد که این امر باعث تضعیف ارتباط و همکاری دانشگاه با صنعت شده است؛ اما در تلاش هستیم در بعضی از زمینه ها مانند طرح های پژوهشی تکلیفی، دوره های آموزشی کوتاه مدت و دوره های توانمند‌سازی تفاهم‌نامه‌هایی منعقد و با صنعت ارتباط داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر درباره اهمیت اجرای طرح پایش در دانشگاه آزاد تشریح کرد: طرح پایش یکی از مهم ترین طرح های در حال اجرا در کشور ما بوده است به این معنا که وقتی در همه دانشگاه ها ازجمله دولتی و غیر دولتی در مقطع ارشد و دکتری پذیرش دانشجو داریم خروجی این امر تولید علم، محصولات دانش بنیان، توسعه فناوری و در نهایت منجر به نوآوری می شود.

وی ادامه داد: این طرح با همین هدف در دانشگاه آزاد توسط مسئولان مطرح شده و اعتقاد داریم که دانشگاه با چشم‌اندازی خوب و شبکه‌ای قوی و منسجم باید از ظرفیت هایی مانند پایان‌نامه ها و رساله های مقطع ارشد و دکتری استفاده کند.

عبداللهی با بیان دیگر مزیت های اجرای این طرح در دانشگاه تشریح کرد: با مطالعاتی که انجام شده و ظرفیت‌های موجود در دانشگاه، این طرح ایده خوبی برای قرار دادن علم در مسیر واقعی خود است. البته لازمه تحقق این امر حمایت و حضور همه جانبه سازمان در این طرح بوده که هماهنگی های اولیه اجرای این طرح انجام شده است.

وی تشریح کرد: به دلیل آنکه در استان ظرفیت های علمی مانند انرژی، نفت، گاز، پتروشیمی، هسته ای، دریانوردی و کشاورزی به خصوص در زمینه شیلات وجود دارد با دبیرخانه علمی برای تدوین نظام موضوعات تفاهم‌نامه‌هایی را منعقد کردیم؛ همچنین در زمینه دریا و دریانوردی واحد خارک کمک هایی دریافت شده که در حوزه انرژی و آبزیان برنامه علمی متناسبی با پتانسیل های موجود در استان با حضور دانشگاه داشته باشد.

عبداللهی با تاکید بر این موضوع که نمی توان نقش دانشگاه در اشتغال را نادیده گرفت، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به مرکز کارآفرینی بزرگی تبدیل شده است که با فعالیت در حوزه های وزارت علوم، پزشکی و آموزش‌و‌پرورش سبب اشتغال 70 هزار نفر به عنوان هیئت علمی و کارمند به صورت مستقیم شده است. همچنین ارتباط نهادها و شرکت ها به صورت غیر مستقیم سبب ایجاد شغل برای متقاضیان شده است در نتیجه نمی توان نقش دانشگاه در زمینه اشتغال را نادیده گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر با بیان ظرفیت بالای دانشگاه در زمینه اشتغال دانشجویان خاطر نشان کرد: ظرفیت اشتغال و کارآفرینی دانشگاه در حد بالایی است که اقداماتی در زمینه ایجاد رشته های جدید، مدارس سما، آموزشکده ها و حمایت از طرح های دانش بنیان انجام شود و نشان می دهد دانشگاه آزاد می‌تواند در اقتصاد کشور نقش مهمی ایفا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026265

وب گردی

وب گردی