ارتباط نقرس و بیماری مزمن کلیه کشف شد

دانشمندان طی بررسی‌ها در مورد دلایل بروز بیماری مزمن کلیه به رد پای بیماری نقرس در آن دست یافتند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مطالعات جدید نشان می‌دهد که افراد مبتلا به نقرس به احتمال زیاد به بیماری کلیوی مبتلا می‌شوند. نویسندگان معتقدند که این نتایج روش‌های جدیدی را برای کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه ارائه می‌دهد.

بیماری مزمن کلیه (CKD) یک بیماری طولانی مدت است که با کاهش عملکرد کلیه آغاز می‌شود. CKD حدود 14درصد از مردم ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در حال حاضر عواملی چون فشار خون بالا، دیابت و استعمال دخانیات از موارد خطر‌زا ابتلا به CKD ذکر شده است اما باید به نقش عوامل دیگر نیز در مورد این بیماری توجه داشت.

آخرین تحقیق که در BMJ Open منتشر شده است، نقش احتمالی نقرس به عنوان یک عامل خطر برای CKD را بررسی می‌کند. دانشمندان متوجه شدند بیمارانی که از نقرس رنج می‌برند در مقایسه با بیماران بدون این بیماری، 29درصد بیشتر احتمال ابتلا به بیماری مزمن کلیه را دارند.

نقرس بیماری رایج و دردناکی است و به دلیل بالا رفتن سطح اسیداوریک در خون ایجاد می‌شود که به آن «hyperuricemia» گفته می‌شود. با گذشت زمان اسید اوریک باعث ایجاد کریستال‌های تیز در مفاصل می‌شود. نقرس بیش از 8.3 میلیون نفر در ایالات متحده را مبتلا کرده است.

مفصل متاتارسوفالانژیال در ابتدای شست پامتداول‌ترین ناحیه ابتلا به این بیماری است (حدود ۵۰٪ از موارد را شامل می‌شود). با این حال، این بیماری می‌تواند در قالب توفوس،سنگ کلیه، یا سنگ کلیه اوراتی نیز ظاهر شود. عامل این بیماری افزایش میزان اسید اوریک در خون است.

اسید اوریک باعث ایجاد کریستال می‌شود و کریستال‌ها در مفاصل، تاندون‌ها و بافت‌های اطراف رسوب می‌کند. در صورت مشاهده این کریستال‌های خاص در مایع مفصلی، از ابتلا به این بیماری اطمینان حاصل می‌شود. درمان با داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID)، استروئید، یاکلشیسین باعث بهبود سندرم‌های بیماری می‌شود.

پس از اینکه حمله حاد این بیماری فروکش کرد، میزان اسید اوریک را معمولاً با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی کاهش می‌دهند، و در مواردی که حملات پیاپی وجود دارد، مصرف آلوپورینول یا پروبنسید از افزایش آن جلوگیری می‌کند. مصرف چربی و کلسترول زیاد نیز باعث شیوع و درد در مفاصل بدن می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026302

وب گردی

وب گردی