مذاکرات سخت و پیچیده‌ای در پیش خواهیم داشت

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با بیان اینکه ما مذاکرات سخت و پیچیده‌ای در پیش خواهیم داشت تا به فرمول مشخصی برسیم، گفت: رایزنی‌ها هنوز به سرانجامی نرسیده و در حال مذاکره هستیم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران پنجشنبه شب در گفت‌وگویی با رادیو معارف درباره هفته دولت و اقدامات وزارت خارجه در یک سال گذشته عنوان کرد: در یک سال گذشته با سیاست فشار حداکثری آمریکا مواجه بودیم که از اواخر سال گذشته یک دور جدید به آن اضافه شد و آن فروش نفت صفر برای ایران بود. در یک سال گذشته سیاست خارجی ما یک سیاست بسیار پر کار و فعالی در عرصه‌های مختلف بوده و سیاست ایران در مقابل این فشار حداکثری، مقاومت حداکثری و بسیج حداکثری امکانات بوده است.

وی با بیان اینکه در چند بعد این مقاومت صورت گرفته، اول اینکه اجازه ندهیم آمریکایی‌ها بتوانند علیه ایران اجماع و ائتلاف بین‌المللی ایجاد کنند، عنوان کرد: آمریکایی‌ها در یک سال گذشته سعی کردند ما را به شورای امنیت بکشانند و موفق نشدند. در سال گذشته سعی کردند این ائتلاف بین‌المللی را خارج از سازمان ملل تشکیل دهند و کنفرانس ورشو را تشکیل دادند که ناکام ماندند و در این اجماع سازی شکست خوردند.

*با پروژه امنیتی سازی علیه ایران مقابله کردیم و اجازه ندادیم شکل بگیرد

معاون وزیر خارجه ادامه داد: همچنین تلاش کردیم اجازه ندهیم دوباره از ایران یک پروژه امنیتی برای دنیا تعریف شود که آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی به شدت دنبال آن هستند. با پروژه امنیتی سازی علیه ایران مقابله کردیم و اجازه ندادیم شکل بگیرد.

عراقچی با اشاره به افتراقی که بین آمریکا و اروپا و آمریکا و دیگران وجود دارد، اظهار داشت: آمریکا در سیاست خود علیه برجام و ایران منزوی شده است. آمریکایی‌ها تحریم‌های خودشان را دوباره اعمال و با همه شرکت‌ها، بانک‌ها و با تک تک افراد صحبت کردند که این تحریم‌ها را اجرا کنند. ماموریت سنگین دیگر ما در وزارت خارجه مقابله با تحریم‌ها و باز کردن راه‌های تنفس برای کشور بود و اینکه بتواند نفت را بفروشد، کالاهای مورد نیاز و ارز مورد نیاز خود را تأمین کند که همه نمایندگی‌های ما در این خصوص تلاش کردند و سیاست خارجی ما در یک سال گذشته یک بسیج و مقاومت حداکثری برای مقابله با فشار و تهاجم حداکثری آمریکا تجربه کرده و موفق هم بوده است.

وی گفت: آثار شکست فشار حداکثری الان خودش را نشان می‌دهد، وقتی اروپا و فرانسه با ابتکار اخیر خودش ترامپ را به نحوی راضی می‌کنند، به این معناست که فشار حداکثری نتوانسته به اهداف خود برسد. ما گفتیم که باید خواسته‌های ما در برجام به طور مشخص فروش نفت و مسائل بانکی مربوط به آن تامین شود تا به اجرای کامل برجام برگردیم.

* به مرحله سوم تا هفت هشت روز دیگر با جدیت کامل می‌رسیم

عراقچی با اشاره به بیانیه شورای عالی امنیت ملی در 18 اردیبهشت و کاهش تعهدات برجامی براساس حقوق ایران در برجام اظهار داشت: پاراگراف 36 این حق را به ما می‌دهد که در داخل برجام تعهدات خود را کاهش دهیم. دو مرحله تعهدات خود را کاهش دادیم و به مرحله سوم تا هفت هشت روز دیگر با جدیت کامل می‌رسیم و این باعث شد که اروپایی‌ها به تلاطم بیفتند و دنبال راه‌حل‌های جدید و گفت‌وگو با آمریکا بروند که مسیری باز شود و همین باز مجدد به شکست و شکاف در سیاست فشار حداکثری آمریکا کمک کرد.

معاون وزیر خارجه گفت: یک سال پرکار و فعالی بوده و همه همکاران در وزارت خارجه و در نمایندگی‌ها تلاش وسیعی انجام دادند و معتقدم کارنامه موفقی است.

*اگر اروپایی‌ها و بقیه اعضای برجام می‌خواهند ایران به اجرای کامل برجام برگردد باید خواسته ما را در زمینه فروش نفت تامین کنند

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان درباره مذاکرات با اروپا و اینکه آیا فکر می‌کنید اروپا می‌تواند خواسته‌های ما را تأمین کند؟ اظهار داشت: آقای ماکرون رئیس جمهور فرانسه در این زمینه پیشقدم شد و ابتکاری را شروع کرد، تماس‌های تلفنی مکرری بین ایشان و آقای روحانی برقرار شد و نامه‌هایی رد و بدل کردند و فرستادگانی را فرستادند و طرح‌هایی را فرانسه ارائه داد و ما طرح متقابل ارائه کردیم.

عراقچی تصریح کرد: خواست ما کاملا روشن است، اگر اروپایی‌ها و بقیه اعضای برجام می‌خواهند ایران به اجرای کامل برجام برگردد باید خواسته ما را در زمینه فروش نفت تامین کنند.

وی اضافه کرد: راهی که جلوی پای اروپا گذاشتیم این است که یا نفت از ما می‌خرند یا مجوز از آمریکا برای شرکت‌های خود می‌گیرند و از ما نفت می‌خرند یا اگر نمی‌توانند دولت‌هایشان معادل آن نفتی که باید بفروشیم را به صورت خطوط اعتباری یا اعتبارات صادراتی و به هر شکلی که خودشان می‌‌دانند در اختیار ایران قرار دهند.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: بدون انجام اینها، بازگشت ما به اجرای کامل برجام ممکن نخواهد بود.

عراقچی ادامه داد: این را درک کردند و آقای ماکرون در همین جهت طراحی می‌کند. در جریان اجلاس گروه هفت در فرانسه، فرصتی شد ماکرون با ترامپ دیدارهایی داشتند و در این زمینه صحبت کردند و انعطاف‌هایی در طرف آمریکایی‌ مشاهد شده برای اینکه در فروش نفت ما مجوزهایی دادند و این شکافی است که در سیاست فشار حداکثری آمریکا ایجاد شده و این همان موفقیتی است که سیاست مقاومت حداکثری ایران دارد به آن می‌رسد.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: این دارد به پیش می‌رود و هنوز به سرانجامی نرسیده و داریم مذاکره می‌کنیم.

*مذاکرات سخت و پیچیده‌ای در پیش خواهیم داشت تا به فرمول مشخصی برسیم

وی در پیش‌بینی از آینده گفت: ما مذاکرات سخت و پیچیده‌ای در پیش خواهیم داشت تا به فرمول مشخصی برسیم، ولی از آن جایی که هیچ چاره دیگری در برابر طرف‌های اروپایی و طرف‌های دیگر برجام وجود ندارد و ایران با قاطعیت نشان داده که مسیر کاهش تعهدات را ادامه می‌دهد، مگر اینکه به خواسته‌هایش برسد و چون اراده ما را کامل فهمیدند، فکر می‌کنم تلاش آنها همین خواهد بود که راه‌حل و فرمولی پیدا شود که ایران حداقل به بخشی از خواسته خودش برسد، یعنی فروش نفت و دسترسی به پول آن بخشی از خواسته‌های ماست. ولی وقتی این تامین شود، خواسته‌های دیگر ما در حوزه‌های دیگر پیگیری خواهد شد.

* اصلاح ساختار تا الان عملکرد خوبی داشته

به گزارش فارس، عراقچی در پاسخ به سؤال دیگری درباره ساختار جدید وزارت خارجه نیز بیان کرد: اصلاح ساختار وزارت خارجه با هدف چابک کردن و حذف ساختارهای اضافه در بین تشکیلات وزارت خارجه بود و فکر می‌کنم تا حد زیادی به خواسته خود رسیده است. حداقل در تاپ چارت و سطوح بالای وزارت خارجه، یک چابکی و سرعت عمل بیشتری شاهدیم، یک مقدار عناوین اضافه حذف شدند و ارتباطات مدیران کل منطقه‌ای با معاونان و وزیر مستقیم‌تر شده و یک هماهنگی و سرعت عمل و چابکی بیشتر در سیستم الان پدیده آمده که مفید می‌‌دانم.

وی یادآور شد: البته هر ساختاری که جدید طراحی می‌شود ممکن است نقاط ضعفی داشته باشد که در طول زمان خود را نشان دهد. ما به برخی نقاط ضعف رسیده‌ایم و انشاءالله در فرصت مناسب اصلاح خواهیم کرد، ولی در مجموع اصلاح ساختار تا الان عملکرد خوبی داشته است.

*نفوذی بر جنبش اسلامی نیجریه نداریم

به گزارش فارس، سید عباس عراقچی درباره حمایت‌های ایران از شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه گفت: ما از همه حرکت‌های آزادیخواهانه و در جهت احقاق حقوق مسلمانان و شیعیان حمایت می‌کنیم، البته بدون دخالت در امور داخلی دیگر کشورها و در رأس اینها فلسطین قرار دارد، سایر نقاط دنیا از کشمیر تا افغانستان، سوریه، لبنان و تا لیبی، سرتاسر جهان اسلام و مسلمانان میانمار و هر جا مسلمانان و به صور خاص شیعیان با مشکلاتی مواجه باشند، جمهوری اسلامی ایران حمایت خود را دریغ نمی‌کند، البته در چارچوب اصول جمهوری اسلامی ایران و اصول سه گانه عزت، حکمت و مصلحت و بدون دخالت در امور داخلی دیگر کشورها.

وی ادامه داد: جنبش اسلامی در نیجریه و نهضت آنها بسیار قوی و جدی و مورد حمایت ایران به لحاظ کلی خودش است، ما برای اینکه این نهضت بتواند مسیر درستی را طی کند تماس‌های زیادی را با دولت نیجریه داشتیم و سعی کردیم کمک کنیم تعامل معقولی بین دولت و شیعیان در نیجریه شکل بگیرد. به هر حال شیعیان در اقلیت هستند ولی دلیل نمی‌شود حقوق آن رعایت نشود.

عراقچی اضافه کرد: درباره شخص شیخ زکراکی و بیماری ایشان، تماس‌های زیادی را با دولت‌ نیجریه و بقیه دولت‌های آفریقایی و برخی کشورهای اسلامی داشتیم، در باره انتقال ایشان وزارت خارجه تلاش‌های زیادی کرد و با کشورهای دیگر صحبت کردیم، زمینه پذیرش ایشان در چند کشور و حتی اعزام هواپیما را اگر لازم باشد فراهم کردیم، با همکاری دیگر کشورهای اسلامی، شیعیان و حتی با دولت نیجریه در تماس بودیم و الحمدالله منجر شد به اینکه ایشان به هند منتقل و در آنجا مداوا شود، ولی در هند شرایطی پیش آمد که خود ایشان تشخیص داد برگردد.

وی گفت: مسائلی در بیمارستان هند گذشت که ایشان را به این نتیجه رساند که برگردد. اینکه آیا این تصمیم می‌شد با تامل بیشتری صورت گیرد و چقدر به مصلحت بود یا نه، چیزی بود که شیخ زکزاکی خودشان تشخیص می‌دهند. ما از نهضت حمایت می‌کنیم، ولی خودشان تصمیم می‌گیرند، ما نفوذی بر آنها نداریم. ولی به عنوان یک کشور شیعه حمایت می‌کنیم، برخی اوقات نصایح ما را توجه می‌کنند، برخی اوقات ممکن است نکنند و تصمیم را خودشان می‌گیرند.

معاون وزیر خارجه گفت: همه شیعیان و گروه‌های شیعی و اسلامی در سراسر کشورهای اسلامی، اینگونه نیست که عوامل ایران باشند، آنها شخصیت و جایگاه و هویت مستقل دارند، خودشان تصمیم گیر هستند، البته ایران هم حمایت و پشتیبانی می‌کند و هر جا لازم باشد نظراتش را می‌گوید، آنها هستند که تصمیم می‌گیرند چگونه عمل کرده و چه سیاستی را اتخاذ کنند.

کد خبر: 1026316

وب گردی

وب گردی