گرایش به علوم تجربی، به سایر رشته‌ها آسیب می‌زند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رشته‌های علوم پایه به‌طور نگران‌کننده‌ای با کاهش تقاضا مواجه هستند که در این میان هم هدایت تحصیلی دانش آموزان در مدارس باید اصلاح شود و هم خانواده‌ها با پرهیز از نگاه اقتصادی، بر تحصیل فرزندان خود در رشته‌های خاص تمرکز نکنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، منصور غلامی امروز شنبه 9 شهریورماه 98 در پنجاه‌ودومین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های سراسر کشور که به میزبانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، استفاده از یافته‌های علمی و فناوری‌های جدید در حل مشکلات جامعه و مردم را از سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: امروز در شرایط ویژه‌ای در آموزش عالی کشور قرار گرفته‌ایم که نیازمند اقدامات ویژه‌تر از سوی متولیان آموزش عالی است.

وی تصریح کرد: در 40 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آموزش عالی از نو ساخته شد؛ به‌گونه‌ای که در دوره اول فعالیت خود وظیفه تربیت نیروی انسانی و جایگزینی مسئولیت‌های آموزشی با نیروهای جدید کشور در دستور کار آن قرار گرفت. در اواسط دهه هفتاد تمام این نیازها تأمین شد، تا جایی که بخش اعظم مسئولان و دانشگاهیان از دانش‌آموختگان ایران هستند.

وزیر علوم ادامه داد: در دوره دوم توسعه تحصیلات تکمیلی مورد توجه قرار گرفت و این پیشرفت‌های محسوس با رشد مقالات علمی موجب حضور دانشگاه‌ها و استادان ایرانی در مجامع پیشرفته دنیا شد.

غلامی در ادامه گفت: در اواخر دهه هشتاد نیز شاهد تحول در به‌کارگیری نتایج علمی بودیم؛ به‌طوری که نقدهای موجود به تعداد مقالات امروز به این سمت رفته که با ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور، ایده‌های برگرفته از نظریات علمی به سمت تبدیل به ایده‌های تجاری و اشتغال‌آفرینی و تبدیل به ثروت رفته است.

وزیر علوم یادآور شد: تشکیل پنج هزار شرکت دانش‌بنیان نتیجه همین رویکردها بوده که با هدایت پارک‌های علم و فناوری به وجود آمده است.

وی با تأکید بر اینکه باید یافته‌های علمی به سمت جامعه انتقال یابد و در جهت کمک به حل مشکلات جامعه و صنعت به کار گرفته شود، گفت: به برکت تأسیس این پارک‌ها و مراکز دانش‌بنیان، برخلاف گذشته که انتظار استخدام در ادارات دولتی بود، امروز با این شرکت‌ها بسیاری از جوانان به‌سرعت به سمت ورود به بخش تخصصی مرتبط با حوزه کاری خود می‌روند.

غلامی با بیان اینکه امروز ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها گسترش‌یافته، تصریح کرد: سال گذشته بسیاری از صنایع به دانشگاه‌ها مراجعه و راهکار حل مسائل خود را از دانشگاه گرفتند و انتظار می‌رود دانشگاه‌ها از این حرکت‌ها حمایت کرده و در ادامه سیاست‌های وزارت علوم توسعه دانش و فناوری‌های جدید را به سطح جامعه انتقال دهد.

وی افزود: با توجه به شعار سال جاری با موضوع رونق تولید، دانشگاه‌ها نیز در سال‌های اخیر این مسئله را مورد توجه جدی قرار داده‌اند که باید گزارش‌های مرتبط با این اقدامات تهیه و اطلاع‌رسانی شود.

وزیر علوم با تأکید بر لزوم توجه به رعایت اخلاق حرفه‌ای و پژوهشی در دانشگاه‌ها گفت: در همین راستا اخیراً نیز قانون مقابله با تقلب علمی در مجلس تصویب شده است.

غلامی افزود: بی‌اخلاقی‌ها در حوزه آموزش و گرایش به مدارک دانشگاهی بدون زحمت باعث شد تخلفاتی در دانشگاهها شکل بگیرد که شأن آموزش عالی را زیر سؤال ببرد و این اتفاقات دستمایه کسانی شد که چشم دیدن جمهوری اسلامی را ندارند و نتایج آن را زیر سؤال می‌برند.

وزیر علوم یادآور شد: در این راستا آیین‌نامه این موضوع نیز در وزارت علوم تهیه و ابلاغ خواهد شد؛ اما معاونان آموزشی هم باید در اولین نشست‌های خود این را منتقل کنند. تک‌تک اعضای هیئت علمی و مدیران گروه‌ها مسئول نظارت بر حسن انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشجویان هستند.

وی در خصوص رشته‌های علوم پایه نیز گفت: این رشته‌ها به‌طور نگران‌کننده‌ای با کاهش تقاضا مواجه است که در این میان هم هدایت تحصیلی دانش آموزان در مدارس باید اصلاح شود و هم خانواده‌ها با پرهیز از نگاه اقتصادی، بر تحصیل فرزندان خود در رشته‌های خاص تمرکز نکنند.

وزیر علوم افزود: البته ما هم باید با دستور کار قرار دادن برنامه‌هایی، در این رشته‌ها جاذبه ایجاد کنیم تا با حمایت بیشتر از استعدادهای بهتری از علاقه‌مندان تحصیل در علوم پایه بهره‌مند شویم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته در علوم انسانی هم این موضوع مهم است و در مجموع باید توجه شود گرایش به علوم تجربی به سایر رشته‌ها آسیب می‌زند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026363

وب گردی

وب گردی