بودن در محیط، باعث یادگیری زبان نمی شود

آیا شنیدن تعداد زیادی از زبان های مختلف، می تواند مزایای دو زبانه بودن را برای افراد ایجاد کند؟

تحقیقات جدید گزارش داده اند که با قرار گرفتن در محیط و بودن در مجاورت زبان های مختلف، می توان توانایی هایی را در زبان کسب کرد اما قدرت تکلم کامل به زبان خارجی را نمی توان به دست آورد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مطالعات بی شماری به فواید مغزی ناشی از دو زبانه بودن اشاره کرده اند که در میان آنها افزایش عملکرد شناختی در سطح اجرایی و تأخیر چهار تا پنج ساله در خطر ابتلا به علائم زوال عقل، سرآمد سایر مزایای آن است.

«جودیت کرول»، استاد علوم زبان در دانشگاه «کالیفرنیا»، «ایروین» در این رابطه می گوید: این پدیده به عنوان تنوع زبانی محیط شناخته شده است.

با استفاده از فعالیت مغز که توسط سیستم « EEG» اندازه گیری شده، می توانیم نشان دهیم که حتی اگر فرد قادر نباشد با زبان دوم صحبت کرده و یا آن را درک کند، می تواند تاثیری در افزایش فعالیت های چند زبانه مغز، مشابه با آن چه که در دو زبانه ها مشاهده می کنیم، داشته باشد.

کرول و « کینسی بایس » دانشجوی فارغ التحصیل دکترا که اکنون محقق دانشگاه واشنگتن است،( در این تحقیق بر روی زبان فنلاندی ) بررسی کردند که چگونه افراد تک زبانه به طور طبیعی و رفتاری به یک زبان جدید خارجی ، پاسخ می دهند.

بایس می گوید: در این مطالعه از زبان فنلاندی استفاده شد زیرا به هماهنگی واکه ها پایبند است. یک محدودیت واجی در چگونگی شکل گیری کلمات که مانع از وقوع صداهای جلوی واکه های پشت می شود. ما آزمایش کردیم که آیا یک زبانه ها به طور ضمنی قادر به کشف، استخراج و تعمیم این الگوها نسبت به کلمات جدید هستند.

در این تحقیق ، 21 زن و 13 مرد انگلیسی زبان بومی از سنین 18 تا 35 سال حضور پیدا کردند. آنها در حالی که کلاه EEG به سر داشتند که فعالیت مغز را اندازه می گرفت، یک سری دروس، واژگان فنلاندی و تست درک مطلب برای آنها پخش شد.

از 34 شرکت کننده، 18 نفر از منطقه مرکزی ایالت پنسیلوانیا بودند که طبق اطلاعات دفتر سرشماری ایالات متحده 85.4٪ این ایالت را افراد سفید پوست تشکیل داده و 10.3٪ دیگر از جمعیت ساکن، در خانه های خود با زبانی غیر از انگلیسی صحبت می کنند.

در کالیفرنیای جنوبی (که مطالعه در آن همچنان ادامه دارد) 44٪ از مردم در خانه زبانی غیر از انگلیسی صحبت می کنند و در ایالت ریورساید تنها 35.4٪ از مردم سفید پوست هستند.

در UC Riverside ، 16 نفر از افراد شرکت کننده در این تحقیقات تک زبانه بودند و پس از تکمیل نصب کلاه های EEG ، همان کارهای یادگیری را انجام دادند.

در این آموزش رایانه ای به 60 شرکت کننده در این آزمایش 60 کلمه فنلاندی را با 45 کلمه غیر واژگانی که قانون هارمونی صدادار منحصر به فرد مصور شده توسط واکه استفاده شده در اولین هجا یک کلمه را نقض می کردند ترکیب کرده و به شرکت کنندگان ارائه دادند.

در واقع یک تصویر و تلفظ بومی فنلاندی همراه با کلمات واقعی بی معنی که جعلی نبودند پخش شد. محققان از افراد خواستند تا تشخیص دهند که کدام کلمات به زبان فنلاندی تعلق دارند و کدام یک ندارند.

هدف ازتحقیق مذکور این بود که بفهمند آیا شرکت کنندگان از روی نقض هارمونی واکه تصمیم می گیرند که کلمه ای به یک زبان تعلق دارد یا خیر و این که آیا الگوی استفاده شده در بالا را برای تمایز کلمات واقعی از کلمات ساخته شده تعمیم می دهند.

محققان دریافتند که از نظر رفتاری ، هیچ گروهی قادر به انجام این کار نیست. با این حال تفاوت قابل توجهی در اندازه گیری الکتروفیزیولوژیکی افراد در ایالت های پنسیلوانیا و کالیفرنیای جنوبی وجود داشت.

مغز افراد تک زبانه کالیفرنیا با اطمینان قادر بودند کلمات واقعی زبان فنلاندی را از روی نقض هارمونی واکه تشخیص دهند؛ در همین راستا موج مغزی که بعد از نیم ثانیه در این افراد ظاهر شد به طور مشابه در افراد دو زبانه نیز مشاهده می شود.

بسیاری از مطالعات قبلی نشان داده اند که غالباً در پاسخ های رفتاری و مغزی اختلاف وجود دارد و مغز در افشای یادگیری جدید از رفتار پیشی می گیرد.

کرول می گوید: "تک زبانه هایی که در محیط های متنوع زبانی زندگی می کنند ، مرتباً زبان هایی را که نمی فهمند می شنوند و ممکن است اطلاعاتی را در مورد آن زبان ها به شیوه هایی که شبکه های زبانی آنها را شکل می دهد ، جذب کنند."

در نظر گرفتن عواقب محیطی به همراه سایر منابع تغییر فردی، دستورالعمل های جدید و مهمی را برای تحقیق در مورد زبان ، یادگیری و شناخت فراهم می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026379

وب گردی

وب گردی