افزایش ۶ هزار تخت بیمارستانی با اولویت مناطق محروم در سال جاری

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: بنا داریم کلینیک‌ های ویژه و اورژانس ‌های بیمارستانی را بیشتر توسعه دهیم؛ زیرا بیشترین مراجعه مردم به این بخش‌ ها است و با توسعه این بخش‌ ها، خدمت رسانی به مردم در بخش سرپایی بهتر خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر قاسم جان بابایی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با بیان اینکه عملکرد معاونت درمان وزارت بهداشت در دو سه سال اخیر درواقع پیگیری موارد قانونی برنامه پنجم و ششم توسعه بوده است،گفت: این موارد شامل، تدوین راهنماهای بالینی و استانداردهای خدمت، سطح بندی خدمات، پزشکی خانواده و سیستم ارجاع، پیشگیری و کاهش هزینه‌ های کمرشکن در حوزه بیماران خاص و سایر موارد است که با موفقیت دنبال شده و اقداماتی را نیز در این حوزه ها انجام داده ایم.

وی افزود: در حوزه تدوین راهنماهای بالینی، برای اولین بار، ۶٠٠ راهنمای بالینی برای خدمات پرهزینه و پرتواتر، تدوین شده و به عنوان استاندارد خدمت، به بیمه‌ ها ابلاغ شده است و بیمه نیز قسمتی از این خدمات را اجرایی کرده است، مثلا خدمات تصویربرداری پر هزینه‌ و تجویز ٣٠ داروی گران ‌قیمت نیز با این راهنماهای بالینی مدیریت می ‌شود که هزینه ‌ها را تا حدی کنترل کرده است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه سند درمان در سال ٩۵ ابلاغ و در سال ٩٧ بازنگری شد، گفت: در کنار سند درمان، یکی از مفاد قانونی برنامه ششم توسعه، بحث سطح بندی خدمات درمانی بود که برای این موضوع یکسال زمان صرف کردیم و برای تمام بیماری‌ ها خدمات را به صورت سطح بندی شده، تدوین کردیم. متناسب با این سطح بندی، نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی براساس این سند درمان، مشخص می ‌شود. سند سطح بندی خدمات برای اولین بار در کشور تدوین شده و با ابلاغ وزیربهداشت عملا اجرایی می شود. این سند، راهگشایی برای دانشگاه‌ های علوم پزشکی کشور است؛ چراکه متناسب با تخت‌ های بیمارستان، خدمات ارائه می ‌شود.

بازنگری در برخی بسته‌ های طرح تحول نظام سلامت

دکتر جان بابایی با بیان اینکه برخی بسته‌ های طرح تحول سلامت مانند مقیمی، ماندگاری پزشکان، کاهش فرانشیز و پرداخت از جیب، مورد بازنگری قرار گرفته است، گفت: همچنین، در حوزه پیوند و بیماری‌ های خاص اقدامات خوبی انجام شده است. باید توجه کرد که پیوند، نجات ‌بخش ‌ترین طب محسوب می‌ شود و در برخی بیماری ها تنها راه درمان محسوب می شود. در حوزه اهدای عضو گام ‌هایی خوبی برداشته شده و مرگ مغزی و اهدای عضو به خوبی فرهنگسازی شده است، تا جاییکه در حوزه پیوند عضو رشد قابل قبولی داشته ایم. در عین حال، برای اولین بار در کشور دستورالعمل اهدای عضو از فرد زنده نیز ابلاغ شد.

کاهش مصرف داروی تزریقی بیماران تالاسمی/ تاکید بر مصرف داروی خوراکی

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در مورد بیماران متابولیکی نیز اقدامات خوبی انجام شد و دستورالعمل‌ های درمان بیماران خاص نیز ابلاغ شد. در برخی موارد، آزمایش‌ های ژنتیکی تعریف شد، چراکه قبلا برای بعضی از بیماری ها نمونه ها برای شناسایی و تشخیص، به خارج از کشور فرستاده می شد. اما، با همکاری اساتید بنام، انجام این آزمایشات در داخل کشور میسر شد. به همین دلیل، در زمینه داروهای بیماران متابولیک هم صرفه جویی زیادی داشتیم. در بیماران تالاسمی ضمن تدوین استانداردها، از انجمن خون و سرطان اطفال درخواست کردیم برنامه آموزشی برای کل کشور به ما ارائه دهند تا مصرف داروی تزریقی کاهش پیدا کرده و بیماران به سمت داروهای خوراکی پیش بروند.

دکتر جان بابایی با اشاره به نحوه نظارت بر عملکرد بر مراکز درمانی گفت: برای نظارت بر مراکز درمانی، بازدیدها به صورت سرزده انجام می شود و نتایج در سایتی برخط گزارش داده می‌ شود.

۱۳۰ سنجه در حیطه ایمنی بیمار برای اعتباربخشی بیمارستان‌ ها

وی عنوان کرد: همچنین، سنجه‌های اعتباربخشی را هم بازنگری کردیم و اکنون١٣٠ سنجه ضروری و واقعی داریم که در حیطه ایمنی بیمار هستند. برخلاف گذشته اعتباربخشی به صورت دوره‌ ای انجام می شود و در هر بازدید گزارش‌ها اعلام و بلافاصله نتیجه آن بر درجه بیمارستان اعمال می ‌شود. در همین زمینه در تهران چند بیمارستان خصوصی از درجه یک به درجه چهار تنزل درجه پیدا کردند که نتیجه بازرسی‌ های دوره‌ای است.

اضافه شدن ۶هزار تخت بیمارستانی با اولویت مناطق محروم در سال جاری

دکتر جان بابایی تصریح کرد: در امور بیمارستانی سیاست ما تجهیز بیمارستان‌ های مناطق محروم است و تا پایان سال ۶ هزار تخت بیمارستانی با اولویت مناطق محروم به حوزه درمان اضافه می ‌شود.

ایجاد ۲۵۰ کلینیک ویژه در دستور کار

وی با بیان اینکه در طرح تحول سلامت ایجاد ٢۵٠ کلینیک ویژه در دستور کار قرار گرفت، گفت: ١٠٠ کلینیک ویژه تا پایان سال افتتاح خواهد شد و ١٠٠ مورد از اورژانس‌های بیمارستانی نیز آماده بهره برداری هستند. بنا داریم کلینیک‌ های ویژه و اورژانس ‌های بیمارستانی را بیشتر توسعه دهیم؛ زیرا بیشترین مراجعه مردم به این بخش‌ها است و با توسعه این بخش‌ ها، خدمت رسانی به مردم بهتر خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026392

وب گردی

وب گردی