ارتقای توان تحلیلی انسان به کمک هوش مصنوعی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: یکی از بزرگ ترین پنجره های اقتصادی کشور در آینده نزدیک، فناوری هوش مصنوعی است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، نخستین بوت کمپ تخصصی هوش مصنوعی با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری و توسط شتاب دهنده همتک با هدف توسعه مدل کسب و کارهای حوزه هوش مصنوعی برگزار شد.

در این رویداد تخصصی، مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری با اشاره به وجود سند ملی توسعه هوش مصنوعی در 60 کشور گفت: دنیا به اهمیت زیاد توسعه هوش مصنوعی واقف شده است و در حال حاضر 60 کشور، سندی ملی برای توسعه این فناوری کاربردی در کشور خود تنظیم کرده‌اند.

وی افزود: هوش مصنوعی یک حوزه فناوری کلیدی در هر کشوری است و 10 کشور چین، ویتنام، اندونزی، آمریکا، تایلند، برزیل، فرانسه، انگلستان، لهستان و ایتالیا در این حوزه رشد قابل توجهی کرده‌اند و بیشترین میزان استفاده از این فناوری دارند.

به گفته محمدی، حجم اقتصادی این فناوری نوظهور در دنیا تا 2030، 16 تریلیون دلار برآورد شده است که این عدد بسیار قابل توجه است و یک سوم بازار فعلی جهانی را تشکیل می‌دهد.

ارتقای توان تحلیلی انسان به کمک هوش مصنوعی

وی ادامه داد: پردازش، یادگیری، استدلال و قدرت حل مساله 4 رکن اصلی شکل گیری هوش مصنوعی است به همین دلیل می‌توانیم بگوییم این فناوری آمده تا توان تحلیل انسان در برخورد با پدیده‌های طبیعی را ارتقا دهد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین تصریح کرد: هر فناوری با نظرات موافق و مخالف مواجه می‌شود و پیامدهای مثبت و منفی زیادی را به همراه دارد؛ اما وظیفه ما این است که جنبه‌های مثبت هوش مصنوعی را افزایش دهیم تا بتوانیم این فناوری کاربردی را در کشور همگانی کنیم.

و ی با اشاره به اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه این فناوری مهم در کشور عنوان کرد: یکی از برنامه‌های ستاد برای توسعه این حوزه، 5 برابر کردن سرمایه گذاری در حوزه شکل گیری استارتاپ‌های حوزه هوش مصنوعی است. در واقع یکی از اولویت‌های ستاد، افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

محمدی یادآور شد: با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکنون 3 بوت کمپ تخصصی در زمینه هوش مصنوعی برگزار شده و در 4 ماه گذشته 3 شتاب دهنده تخصصی نیز در این حوزه شکل گرفته است.

وی افزود: با 3 دانشگاه نیز مذاکراتی داشته‌ایم تا آزمایشگاه‌های تخصصی هوش مصنوعی را در این دانشگاه‌ها راه اندازی کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جذب سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی را ضروری دانست و گفت: در این زمینه با صندوق نوآوری و شکوفایی مذاکراتی داشتیم تا یک صندوق مشترکی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی تشکیل شود و سرمایه‌گذاری در این حوزه افزایش یابد.

به گفته محمدی، تلاش خواهیم کرد تعداد استارتاپ‌های این حوزه را در آینده‌ای نزدیک به 200 مورد برسانیم و سرمایه‌گذاران را به حضور در حوزه هوش مصنوعی ترغیب کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026405

وب گردی

وب گردی