معمایی که برای اسرائیل حل نمی شود

ناتوانی از درک و کدگشایی حمله احتمالی حزب الله و نحوه مواجه با آن، همچون یک معمای حل نشدنی ساختار سیاسی و شبکه امنیتی و جاسوسی اسرائیل را درمانده کرده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، خنثی سازی یا مواجه با حملات تلافی جویانه امری بسیار سخت و دشوار محسوب می شود. این دشواره زمانی که هیچ گونه اطلاعی از کیفیت، زمان بندی، نحوه اجرا و ابعاد این حمله وجود نداشته باشد به یک معمای لاینحل و پیچیده بدل می شود که می تواند یک سیستم را به نوعی از درماندگی دچار می سازد و همچون یک سم تدریجی کارایی آن را متخل می سازد.

این وضعیت مهلک به بهترین نحو ممکن حال و روز این روزهای رژیم صهیونیستی را تشریح می سازد. این مساله همراه با صبر استراتژیک و تکرار تهدیدات هدفمند حزب الله، اسرائیل را مات و مبهوت کرده است. به بیان بهتر حزب الله پیش از حمله تلافی جویانه خود، ساختار روانی و ذهنی دشمن را بهم ریخته و مترصد زمان مناسب برای زدن ضربه نهایی است.

در چنین شرایطی خواهیم پرسید آیا اسرائیل می تواند در مقابل این حملات تلافی جویانه از خود واکنش مناسبی نشان دهد یا اینکه عمل حساب شده حزب الله پس از چند کیش یک بار دیگر آنان را مات می کند؟

بازی که اسرائیل شروع کرد

دایره محاصره و تنگناهای ژئوپلتیکی اسرائیل به نحوه سرسام آوری در یک دهه گذشته افزایش پیده کرده است. همچنان غزه کانون مقاومت در مقابل بلندپروازی های ارضی اسرائیل در فلسطین اشغالی محسوب می شود. همچنین حزب الله لبنان به عنوان یک دغدغه امنیتی لاینحل باقی مانده است و آنان با ارتقای توانایی هایی نظامی، روزآمد کردن ساختار دفاعی و تجهیزاتی و بسیج عمومی مردم در حال یک گذار تاریخی بزرگ هستند.

در سوریه نیز همین روند به نحو دیگری دوباره شده است. به رغم نه سال مبارزه مداوم با تروریسم اکنون دمشق نیز یکی دیگر از ضلع های محاصره رژیم صهیونیستی را شکل می دهد.

همچنین تل آویو به واسطه معامله قرن نیز دیگر دوستان چندانی در کرانه غربی رود اردن ندارد. بنابراین اسرائیل برای شکستن این حصر استراتژیک مدتهاست به اقداماتی تاکتیکی و کنترل شده مبادرت می ورزد. اما در آخرین مورد از این عملیات ها، حزب الله با این رژیم اتمام حجت کرد و سرآغاز مرحله جدیدی از برخورد با آن را آغاز کرد.

شامگاه شنبه هفته گذشته «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل که این روزها و در آستانه انتخابات پارلمانی حال و روز چندانی مساعدی ندارد دستور حمله به منطقه «ضاحیه» در بیروت را صادر کرد. گمان می رفت نتانیاهو با این اقدام تصویری مقتدرانه از خود در جامعه اسرائیل ایجاد خواهد کرد و حمایت عمومی از او افزایش می دهد.

حزب الله پایان کار را رقم می زند

پس از حملات پر حاشیه ضاحیه، دبیرکل حزب الله لبنان که به اجرا و عملیاتی کردن سخنانش مشهور است دوبار از حمله به اسرائیل و تنبیه این رژیم خبر داده است. سید حسن نصرالله به طرز بسیار هوشمندانه و سربسته ای تاکید کرد که مقاومت شرایط، زمان و مکان هدف قرار دادن اسرائیل را انتخاب می کند.

دربخش دیگری از سخنانش دبیرکل حزب الله، سرگشتیگی ساختار جاسوسی و اطلاعاتی اسرائیل را بیشتر کرد زیرا بر این مساله انگشت گذاشت که هیچ کسی جز عده معدودی از نوع پاسخ حزب‌الله خبر ندارند.

بررسی و تحلیل محتوای این سخنان نشان می دهد که حمله تلافی جویانه حتمی و مفروض است اما اسرائیل قطعا هیچ گونه اطلاعی از نحوه، کیفیت و زمان بندی آن ندارد.

شاید این تحلیل تا حدی اغراق آمیز و حتی مطلق گرایانه به نظر برسد اما عملکرد اسرائیلی ها در روزهای گذشته و پیام های غیرمستقیم آنان به حزب الله تریدی در این فرضیه باقی نمی گذارد.

بنابر گزارش ها، اسرائیل از طریق میانجی گرهای عرب و اروپایی یک بسته پیشنهادی به حزب الله ارائه کرده است که در آن، این حزب را به انتقام‌گیری محدود مانند ساقط کردن یک یا دو پهپاد اسرائیلی، یا حتی کشتن دو یا سه نظامی ترغیب می‌کند به‌نحوی که رهبری اسرائیل در برابر این پاسخ قریب‌الوقوع حمله گسترده به لبنان را اجرا نخواهد کرد.

در مقابل اما حزب الله این پیشنهاد را رد کرده است. بنابراین اسرائیلی ها که ناتوان از خواندن دست بازوی مقاومت در لبنان هستند ضریب امنیتی شان را افزایش داده اند.

در همین ارتباط روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحرونوت» تاکید کرد که اسرائیل همه مجوزهای خروج نیروهای نظامی خود در گردان‌های فرماندهی شمالی را لغو کرده و این نیروها و نیز وسایل حمل‌ونقل نظامی اجازه خروج از اردوگاه‌های شمالی نزدیک به مرزهای لبنان را ندارند.

این روزنامه همچنین از محدودیت حرکت نیروها و وسایل حمل‌ونقل نظامی رژیم صهیونیستی در نزدیک مرزهای لبنان تا اطلاع ثانوی خبر داد.

سایت اینترنتی عبری زبان «دبکا» نیز از لغو مرخصی نیروهای ارتش صهیونیستی در جبهه شمالی خبر داده و افزود که تصمیم دیگری درباره بازکردن پناهگاه‌ها و مخفی‌گاه‌ها در آن جبهه گرفته خواهد شد.

همچنبن خبرنگار العالم نیز ضمن بررسی وضعیت شهرک‌های صهیونیست‌نشین در مرزهای لبنان و فلسطین توسط دوربین این شبکه اظهار داشت این شهرک تقریباً یک شهر خالی از سکنه است و زندگی در طرف لبنان در نزدیکی آن کاملاً عادی پیش می رود.

علاوه براین روزنام «ایندیپندنت» نوشت رژیم اسرائیل از ترس پاسخ مقاومت تدابیر امنیتی در سفارتخانههای خود را تشدید کرد و از مقامات ارشد خود خواست تا از تردد غیرضروری خودداری کرده و در خانه بمانند.

پیامدهای حمله تلافی جویانه

کارشناسان نظامی و استراتژیک براین باور هستند حمله تلافی جویانه حزب الله به جنگی گسترده منتهی نخواهد شد اما این حمله به نحویی طراحی خواهد شد که ضمن به سخره گرفتن توانایی نظامی اسرائیل ضربه سهمگینی نیز به نخست وزیر این رژیم وارد خواهد آورد.

به بیان بهتر حمله حزب الله دو ستون را منهدم می کند. اسرائیل همواره بر قابلیت های نظامی و اعتبار ارتش خود تاکید دارد یک حمله حساب شده می تواند قدرت پوشالی آن را عیان سازد و این تصور توخالی را برای همیشه به تاریخ تبدیل کند.

ستون دوم احتمالا آینده نتانیاهو را نشانه خواهد گرفت. در سال 2006 «ایهود اولمرت» نخست وزیر اسبق اسرائیل با حمله به لبنان درصدد ارتقای جایگاه و موقعیت سیاسی خود و اضمحلال حزب الله بود. اما 33 روز مقاومت حیات سیاسی اولمرت را به نحو دیگری رقم زد.

شانه اولمرت هیچ گاه و در نتیجه این شکست راست نشد و در پایان او سر از زندان درآورد. این سرنوشت می تواند یک بار دیگر و در آستانه انتخابات 17 سپتامبر برای نتانیاهو تکرار شود.

کد خبر: 1026440

وب گردی

وب گردی