انزوا در کمین سالمندانی که رانندگی نمی‌کنند

تحقیقات جدید نشان داده‌ است، سالمندان از هنگامی که اجازه یا توانایی رانندگی کردن توسط خودشان را از دست می دهند، به مرور زمان اثرات کوتاه و طولانی مدت انزوا را احساس خواهند کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از Journal of Aging and Health ،انزوا در کمین سالمندانی است که رانندگی را کنار می گذارند. تفاوتی ندارد که آیا به فروشگاه های مواد غذایی محلی و یا به خانه یکی از دوستانشان بروند. رانندگی با اتومبیل برای سالمندانی که می خواهند استقلال خود را حفظ کنند، نقش اصلی را ایفا می کند.

محققان دانشگاه می گویند برخلاف مطالعات قبلی که در آنها تمرکز روی مشارکت و حضور سالمندان در اتفاقات و رویدادهای جمعی و اجتماعی بود، در این تحقیق روی انزوای افراد سالخورده پس از کنار گذاشتن رانندگی مورد توجه قرار گرفته است.

«شیاولینگ شیانگ»، استادیار کار اجتماعی در دانشگاه «میشیگان» در این باره می گوید: به عبارتی می توان گفت که این سالخوردگان دیگر شبکه ای ندارند که بتوانند در مورد چیزهای مهم با آنها صحبت کنند.

محققان نزدیک به 7000 راننده واجد شرایط در سنین 65 سال و بالاتر را از داده های «مرکز ملی بهداشت و روندهای پیری» انتخاب و مطالعه کردند.

از شرکت کنندگان پرسیده شد که آیا طی یک سال گذشته رانندگی کرده‌اند و شبکه های ارتباطی آنها از جمله ازدواج، خانواده/دوستان، کلیسا و باشگاه تا چه حد گسترده است؟ سایر سوالات بر سلامتی و زندگی روزمره آنها مانند خوردن، حمام کردن و لباس پوشیدن متمرکز شده بود.

حدود 20درصد از شرکت کنندگان 5 سال بعد از این مطالعه رانندگی را متوقف کردند، 60درصد همچنان به رانندگی کردن خود ادامه دادند و تنها 20‌درصد دیگر در زمان انجام مطالعه رانندگی را کنار گذاشته بودند.

از کل شرکت کنندگان در این مطالعه ، 20درصد به عنوان جامعه منزوی ، 58درصد تا حدودی منزوی و 21درصد منزوی اجتماعی طبقه بندی شدند. در همین راستا «ویدی شین»، نویسنده اصلی دانشگاه Case Western Reserve، می گوید: پیرمردان و افرادی که سطح تحصیلات و درآمد کمتری داشتند، تمایل بیشتری به نوعی انزوا را احساس می کنند.

در مقایسه با رانندگان فعال، افراد غیردولتی دو برابر شانس بالاتری برای حضور در گروه انزوای اجتماعی داشتند. علاوه بر این، هرچه فرد مسن تر (گروه سنی 85+) باشد، در مقایسه با گروه‌های سنی جوان‌تر (69-65 ساله) در مطالعه‌، احساس انزوای اجتماعی بیشتری می کند.

یافته ها نشان می دهد به طور کلی، نمرات انزوای اجتماعی سالمندان هنگامی که رانندگی (اثر کوتاه مدت) را متوقف می کنند، بیشتر افزایش می یابد و اگر در طول ارزیابی شش ساله (اثر بلند مدت) این روند ادامه داشته باشد، اوضاع آن افراد بدتر می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026457

وب گردی

وب گردی