۱۶ زائر درایام  برگزاری اعمال حج فوت کردند

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه ۱۶ زائر امسال فوت کردند، گفت: بیمارانی که وضعیت مناسبی نداشتند پس از اعمال حج با اولین پرواز به کشور باز گشتند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب ظهر امروز یکشنبه پس از بازگشت از عملیات حج ۹۸ در نشست خبری که در فرودگاه امام خمینی برگزار شد گفت: برنامه ریزی‌هایی که از قبل توسط سازمان حج و زیارت، مقام معظم رهبری و … پیش بینی شده بود به خوبی انجام گرفت.

وی با بیان اینکه قبل از حج آن را سفری گران و سخت تلقی می‌کردم، گفت: امروز از سفر حج به عنوان امدادهای الهی یاد می‌کنم؛ در تمامی برنامه‌ها امداد خدا را می‌دیدیم.

حجت الاسلام نواب افزود: امدادهای الهی، حج امسال را برای زائران بسیار گوارا کرد و مشکلات را به حداقل رساند.

۱۶ نفر از زائران در طول سفر حج فوت کردند پزشکان نباید اجازه می‌دادند که این افراد سفر کنند شاید به اصرار خود این آنها بود؛ بعضی از آن‌ها در مدینه و مکه به خاک سپرده شدند

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه طولانی بودن سفر برای بسیاری از زائران دلچسب شده بود، گفت: امسال به دلیل طولانی شدن سفر زائرانی که در مکه مانده بودند به یاد امام حسین (ع) و شهدا مُحرِم می‌شدند.

حجت الاسلام نواب افزود: به لطف خدا هر قدمی عنایت خدا شامل حال زائران می‌شد همچنین با دعای خانواده‌های شهدا و ایثارگر و همه ملت تمام سختی‌ها برطرف شد.

وی درباره اقدامات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مطرح گفت: امروز هواپیما جمهوری اسلامی ایران که معمولاً تأخیر دارد رکورد زد باعث تعجیل در پرواز و نشستن زود هنگام به کشور شد.

وی با اشاره به گرم بودن هوای عربستان گفت: عرفات با گرمای ۵۰ درجه با الطاف الهی و بارش رحمت الهی وضعیت هوا مناسب شد تا جایی که حجاج در فضای باز رفتند، در منا نیز این اتفاق افتاد.

عرفات با گرمای ۵۰ درجه با الطاف الهی و بارش رحمت الهی وضعیت هوا مناسب شد تا جایی که حجاج در فضای باز رفتند، در منا نیز این اتفاق افتاد

حجت الاسلام و المسلمین نواب گفت: امسال هم از برگزاری دعای کمیل در مدینه محروم بودیم و از مسئولان عربستان در خواست کردیم تا سال آینده دعای کمیل برگزار شود. مهیا کردن مقدمات این کار برای کشور میزبان سخت نیست.

نماینده ولی فقیه تصریح کرد: برطبق برنامه ریزی‌هایی که از قبل پیش بینی شده بو، برنامه‌های به نحو مطلوب در هتل‌ها برگزار می‌شد.

وی با اشاره به اینکه ما امروز بیش از ۸۰ درصد زائران به کشور بازگشتند، گفت: تعدادی از زائران در مدینه و مکه باقی مانند که انشالله آن‌ها نیز باز می‌گردند.

حجت الاسلام نواب با اشاره به وضعیت سلامتی حجاج گفت: یکی از نکاتی که درباره حج سال جاری، میانگین سنی حجاج بود. میانگین سنی حجاج بالا بود، اما با خدماتی که ارائه شد، وضعیت زائران خوب بود.

وی گفت: هر روز از هتل‌ها، محل اسکان زائران، مطب‌ها و … بازرسی داشتیم، مسئولان هیئت پزشکی همکاری می‌کردند.

نماینده، ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی گفت: در تجمعاتی که خیلی فشرده است مانند طواف ویروس‌ها و بیماری‌ها قطعاً منتقل می‌شود، اما به لطف خدا تمام مسائل تحت کنترل بود.

وی با بیان اینکه ۱۶ نفر از زائران در طول سفر حج فوت کردند،گفت: پزشکان نباید اجازه می‌دادند که این افراد سفر کنند شاید به اصرار خود این آنها بود؛ بعضی از آن‌ها در مدینه و مکه به خاک سپرده شدند.

حجت الاسلام نواب گفت: بیمارانی که وضعیت مناسبی نداشتند با انجام اعمال حج با ویلین پرواز به ایران بازگشتند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص برگزاری حج عمره گفت: عمره برای جمعی از ملت عزیزمان که استطاعت حج واجب ندارند فرصت ارزشمندی است؛ کشور اسلامی هم برای برگزاری این حج برنامه دارد.

حجت الاسلام نواب گفت: مردم در خواست از سرگیری سفر حج عمره را دارند و مسئولان هم در حال پیگیری هستند تا این فرصت ایجاد شود، موانعی درمورد برگزاری حج عمره وجود داشت که برطرف شده است و باید برنامه ریزی شود که در صورت انجام آن اعلام می‌شود تا زائران بتوانند مشرف شوند.

وی افزود: شرایط ایجاب می‌کند تا راه اندازی حج عمره به صورت محدود شروع شود تا آرام آرام به صورت کامل راه اندازی شود.

اساساً تعطیل شدن حج عمره هم به خاطر یک ناخشنودی بود، وگرنه تعطیل نمی‌شد

حجت الاسلام گفت: اساساً تعطیل شدن حج عمره هم به خاطر یک ناخشنودی بود، وگرنه تعطیل نمی‌شد.

وی تصریح کرد: حج سراسرش اتفاقات شیرین و خوبی بود؛ هنگامیکه مشاهده می‌کنیم زائران ایرانی با عزت کامل در حال زیارت هستند برای کسی که مسئولیتی در این زمینه دارد، شیرین است.

نماینده، ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی گفت: امسال عموم زائران کشورهای مختلف از ایران اسلامی و اقدامات آن به نیکی یاد می‌کردند.

وی درباره سهمیه اضافی حجاج گفت: در مورد کارگزاران حج به دنبال این بودیم که تا جایی که امکان دارد تقلیل پیدا کند و به جای آن زائر ببریم، زیرا ۱۳ سال است که زائر در نوبت است.

حجت الاسلام نواب ادامه داد: 2 هزار نفر سهمیه مازاد هم که عربستان به ما داد و به برخی از کشورها این سهمیه تعلق گرفت و افرادی که نوبت داشتند حضور پیدا کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026466

وب گردی

وب گردی