سنسور قابل جذبی که بر فعالیت مغز نظارت دارد

محققان دانشگاهی موفق شده‌اند سنسور جدید بی‌سیم مغز اختراع کنند که می‌تواند فشار و دمای داخل جمجمه را کنترل کند و سپس بدون نیاز به جراحی، جذب بدن شده و از بین برود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از Nature، محققان دانشگاه «واشنگتن» موفق شدند سنسوری بسازند که می تواند فشار و دمای داخل جمجمه و مغز را کنترل کند و بدون جراحی از بین برود.

از چنین کاشت‌هایی برای کنترل بیماران دارای آسیب دیدگی مغزی استفاده می شود. علاوه بر این دانشمندان بر این باورند که می توانند حسگرهای قابل جذب مشابه برای نظارت بر فعالیت سیستم اندام های سایر نقاط بدن ایجاد کنند.

فایده دستگاه های جدید این است که به مرور زمان حل می شوند؛ بنابراین برای مدت طولانی چیزی در بدن باقی نمی ماند . خطر عفونت و عوارض بیشتر را چه در صورت عمل کردن و چه عمل نکردن شخص کاهش می‌دهد.

از چنین کاشت هایی برای کنترل بیماران آسیب دیدگی مغزی استفاده می شود. علاوه بر این ، دانشمندان بر این باورند که می توانند حسگرهای قابل جذب مشابهی برای نظارت بر فعالیت در سیستم های اندام در سایر نقاط بدن ایجاد کنند.

این سنسورهای بی سیم از نوک مداد کوچکترند و می توانند فشار داخل سر و دمای داخل بدن را قبل از جذب شدن کامل در بدن کنترل کنند و نیازی به جراحی برای از بین بردن و یا درآوردن آن نیست.

«روری. کی. جی. مورفی» جراح مغز و اعصاب دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن و بیمارستان بارنز در سنت لوئیس وسرپرست این مطالعه جدید می گوید: دستگاه‌های الکترونیکی و کاربردهای آنها در علم پزشکی به سرعت در حال پیشرفت است.

اما مشکل اصلی ایمپلنت‌هایی است که در بدن قرار می گیرد و اغلب سیستم ایمنی را مورد حمله قرار داده و اشکالاتی برای بیماران ایجاد می کند که می تواند مشکل ساز باشد.

در بیمارانی با آسیب دیدگی های مغزی‌، جراحان مغز و اعصاب سعی دارند با استفاده از داروهای مختلف فشار داخل جمجمه را کاهش دهند.

در صورت کاهش فشار نرمال، بیماران اغلب تحت عمل جراحی قرار می گیرند. دستگاه های جدید طی چنین عملیاتی می توانند در چندین مکان مغز قرار بگیرند.

مورفی می گوید: استراتژی نهایی داشتن دستگاهی است که بتوان آن را در مغز یا هر اندام های دیگری از بدن قرار داد. این سنسور که کاملاً کاشته می شود، با ارگان مورد نظر برای نظارت، ارتباط برقرار کرده و می تواند سیگنال ها را به صورت بی سیم منتقل کند.

این دستگاه اطلاعاتی در مورد سلامتی این اندام، به پزشکان ارائه و به آنها اجازه می دهد تا در صورت لزوم مداخله کرده و از بروز مشکلات بزرگ‌تر جلوگیری کنند.

این سنسور قابل جذب پس از اتمام دوره نظارتی که توسط پزشک تعیین می شود، شروع به حل شدن کرده و کاملا از بین می رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026468

وب گردی

وب گردی