صرفه‌جویی 50 درصدی آب در بخش کشاورزی با محصول ایرانی محقق شد

عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی از ساخت و انجام تست‌های آزمایشگاهی شیرکنترل جریان خبر داد و گفت: با تولید این محصول شاهد صرفه‌جویی 50 درصدی آب در بخش کشاورزی خواهیم بود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، شیر کنترل جریان در صرفه جویی مصرف آب عنوان محصولی ایرانی است که به همت محققان جوان و توانمند دانشگاه بین المللی ساخته شده است. این محصول کاربردی با موفقیت تست‌های خود را پشت سر گذاشت و صرفه جویی 20 تا 50 درصدی در مصرف آب کشاورزی را نشان داد.

در روش‌های نوین آبیاری مزارع ممکن است فشار آب به صورت یکنواخت منتقل نشود و همین موضوع خود باعث هدر رفت آب می‌شود اما با استفاده از این محصول می‌توان فشار آب را در سطح مزرعه یکنواخت کرد.

محمد بی جن خان مجری طرح پژوهشی درباره دستاورد این محصول گفت: از آنجا که مصرف آب در بخش کشاورزی قابل توجه است بنابراین درصد کوچکی از صرفه جویی نیز در این زمینه دارای اهمیت است، بنابراین با انجام این طرح پژوهشی موفق به ساخت این محصول بسیار کاربردی شدیم. هم‌اکنون مراحل ساخت نمونه اولیه و تست‌های آزمایشگاهی آن به اتمام رسیده است. در حال حاضر در مزرعه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین و بوستان باراجین استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: این محصول در فشارهای پایین کاربرد دارد و هر میزان توزیع فشار نامتقارن‌تر باشد شاهد صرفه جویی بیشتری با کاربرد این محصول می‌شویم.

عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی افزود: توسط کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زه کشی، این طرح در بخش محققان جوان برگزیده شده است. این کمیسیون مرجعی در حوزه آبیاری و کشاورزی است و بیش از 100 کشور عضو آن هستند. امیدواریم با کسب این موفقیت در داخل کشور مسئولان به توانمندی‌ نیروی‌های جوان توجه بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026476

وب گردی

وب گردی