سرمایه‌گذاری معاونت علمی در توسعه هوش مصنوعی/ فعالیت 7 دانشگاه کشور در حوزه هوش مصنوعی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری، جذب سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی را ضروری دانست و گفت: در این زمینه با صندوق نوآوری و شکوفایی مذاکراتی داشتیم تا صندوق مشترکی توسط معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی تشکیل شود.

مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز اظهار کرد: ستاد توسعه فناوری اقتصاد دیجیتال، ماموریت توسعه تکنولوژی‌های نوظهور حوزه دیجیتال و ICT را برعهده دارد که در حال حاضر حدود 5 تکنولوژی را در اولویت کاری خود قرارداده‌ایم و مهم‌ترین آنها هوش مصنوعی است.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های دانشگاهی هم‌اکنون 7 دانشگاه کشور در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند. علاوه برآن حدود 15 شرکت دانش‌بنیان نیز در یکی از بخش‌های کلیدی هوش مصنوعی(رباتیک، استفاده از داده‌های کلان و تحلیل‌ها و پیش بینی‌های مبتنی بر داده‌های کلان یا روی پردازش تصویر و صوت) فعالیت می‌کنند.

محمدی افزود: در حوزه استارت‌آپ‌ها نیز حداقل 4 شتاب‌دهنده تخصصی در بخش هوش مصنوعی شروع به فعالیت کرده است که از این تعداد 3 مورد را معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری تحت حمایت دارد. مجموع این تیم‌های استارت‌آپی یا شتاب‌دهنده‌ها به صورت مستقل به 30 تیم نمی‌رسند؛ اما با توجه به پتانسیل‌های اولیه ظرفیت‌های بزرگی را در بخش تجاری‌سازی ایجاد کرده‌اند.

وی تصریح کرد: براساس گزارش‌های بین‌المللی ایران از نظر تعداد مقالات علمی رتبه 12 تا 14 را در دنیا دارد؛ اما از نظر تولید پتنت بسیار ضعیف عمل کرده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری با اشاره به وجود سند ملی توسعه هوش مصنوعی در 60 کشور گفت: دنیا به اهمیت بالای توسعه هوش مصنوعی واقف شده است و در حال حاضر 60 کشور، سند ملی برای توسعه این فناوری کاربردی در کشور خود تنظیم کرده‌اند.

محمدی افزود: هوش مصنوعی فناوری کلیدی در هر کشور است؛ کشورهای چین، ویتنام، اندونزی، آمریکا، تایلند، برزیل، فرانسه، انگلستان، لهستان و ایتالیا در این حوزه رشد قابل توجهی کرده‌اند و بیشترین میزان استفاده از این فناوری را دارند.

به گفته وی، حجم اقتصادی این فناوری نوظهور در دنیا تا 2030، 16 تریلیون دلار برآورد شده که این عدد بسیار قابل توجه است و یک سوم بازار فعلی جهانی را تشکیل می‌دهد.

دبیر ستاد توسعه فناوری اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی تأکید کرد: یکی از برنامه‌های ستاد برای توسعه این حوزه، 5 برابر کردن سرمایه گذاری در حوزه شکل‌گیری استارتاپ‌های حوزه هوش مصنوعی است. در واقع یکی از اولویت‌های ستاد، افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

محمدی یادآور شد: در لایه پرورش نیروی انسانی برنامه بوت کمپ تخصصی هوش مصنوعی را شروع کردیم که دوره‌های مهارت محور را به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌های مرتبط برق، کامپیوتر و مهارت‌های هوش مصنوعی طی 3 تا 4 هفته آموزش می‌دهد و بعد از یادگیری تبدیل به تیم می‌شوند. این تیم‌ها ایده اولیه برای کسب و کار را شکل می‌دهند. در همین راستا با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاکنون 3 بوت کمپ تخصصی در زمینه هوش مصنوعی برگزار شده و در 4 ماه گذشته 3 شتاب دهنده تخصصی نیز در این حوزه شکل گرفته است. در این 3 بوت کمپ بالای 150 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها حضور داشتند و از دل آنها نزدیک 20 تیم مختلف هوش مصنوعی بیرون آمده و الان در شتاب‌دهنده‌ها مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: در لایه دوم از راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌های حوزه هوش مصنوعی نیز حمایت خواهیم کرد. هم‌اکنون چند شتاب‌دهنده تخصصی شکل گرفته است. همچنین با 3 دانشگاه نیز مذاکراتی انجام شده تا آزمایشگاه‌های تخصصی هوش مصنوعی را در این دانشگاه‌ها راه‌اندازی کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جذب سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی را ضروری دانست و گفت: در این زمینه با صندوق نوآوری و شکوفایی مذاکراتی داشتیم تا یک صندوق مشترک توسط معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی تشکیل شود و سرمایه‌گذاری در این حوزه افزایش یابد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود برنامه تامین منابع مالی با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی طی سه هفته آینده عملیاتی شود.

به گفته محمدی، تلاش خواهیم کرد تعداد استارت‌‌آپ‌های این حوزه را در آینده‌ای نزدیک به 200 مورد برسانیم و سرمایه‌گذاران را به حضور در حوزه هوش مصنوعی ترغیب کنیم.

وی تأکید کرد: در صورتی که 1 صندوق مالی حاضر شود به اندزه 1 واحد سرمایه‌گذاری کند ما تا 4 واحد روی آنها سرمایه گذاری خواهیم کرد تا ریسک سرمایه‌گذری را کاهش می‌دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026544

وب گردی

وب گردی