تعهدات اروپا اجرایی شود، گام سوم برجامی را آغاز نمی‌کنیم

سخنگوی دولت با بیان اینکه سیاست تعهد در برابر تعهد را آغاز کرده‌ایم، گفت: اگر تعهدات اروپا به صورت کامل اجرایی شود ما گام سوم را آغاز نمی‌کنیم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، علی ربیعی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز(دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تسلیت فرا رسیدن ماه سوگواری و عزای امام حسین (ع)، اظهار داشت: عاشورا و نهضت کربلا نه فقط برای شیعیان و مسلمانان که برای همه الهام بخش بوده است، به خصوص برای ملت ایران و انقلاب اسلامی در رویارویی با ظلم و استبداد نقش ویژه‌ای داشته است.

وی گفت: ما با الگو قرار دادن فرهنگ حسینی، در دفاع مقدس هم پیروز شدیم. ایستادگی امام حسین(ع) در برابر زورگویان روزگار خود، وی را جاودانه کرد.

ربیعی افزود: در شرایط فعلی هم، منش کربلایی و ایستادگی همراه با اخلاق و روشی که در آن امر به معروف و نهی از منکر نهفته است، کارایی دارد. درس ایستادگی در برابر زورگویان خارجی در روزگار فعلی ما یکی دیگر از درس‌هایی است که ما باید از نهضت کربلا بیاموزیم.

سخنگوی دولت در خصوص دیدارها و تماس‌های اخیر دیپلماتیک تصریح کرد: یکی از جدی‌ترین گفتگوهای ما در حال حاضر، تماس با فرانسه و رئیس‌جمهور آن کشور در قالب برجام بوده است.

وی با بیان اینکه تعهد در برابر تعهد، استراتژی است که ما اتخاذ کردیم، گفت: خوشبختانه در بسیاری از موارد دیدگاه‌های ما با فرانسه نزدیک شده است.

ربیعی افزود: سفر دیروز آقای عراقچی به همراه نمایندگان وزارت نفت و بانک مرکزی به پاریس در راستای بررسی شیوه اجرای تعهدات طرف اروپایی بوده است. همانطور که قبلا گفته شد، باید نفت ایران خریداری شود و پول حاصل از آن هم به ایران برسد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه سفر ظریف به مسکو از دیگر تحولات دیپلماتیک ماست، گفت: ما با روسیه در خصوص تحولات و مذاکرات اخیر در قالب برجام گفتگو داریم.

وی افزود: آقای ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی هم به زودی به ایران خواهد آمد. ژاپنی ها هم تمایلات خود را برای تداوم همکاری با ایران ابراز کرده‌اند.

ربیعی ادامه داد: ملاقات‌هایی که قبلا هم صورت دادیم نشان از این دارد که ما کاملا رو به جلو هستیم و منزوی نشدیم.

سخنگوی دولت گفت: این ظرفیت وجود دارد که اگر تعهدات اروپا به صورت کامل اجرایی شود ما گام سوم را آغاز نکنیم.

وی در خصوص گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجام به استناد مواد ۲۶ و ۳۶ برجام گفت: برای آنکه طرف مقابل به اجرای تعهدات خود برگردد سیاست تعهد در برابر تعهد را آغاز کردیم. منطقی نیست اگر اروپایی‌ها نخواهند با ما همکاری داشته باشند ما روش دیگری اتخاذ کنیم.

ربیعی بیان کرد: صحبت کلیدی ما توازن مسئولیت طرفین است. تا روز جمعه فرصت ما برای گام سوم است و اینکه ما این گام را آغاز نکنیم کاملا به اجرای تعهدات اروپایی‌ها بستگی دارد.

سخنگوی دولت افزود: مشروط به رضایت ایران از اقدامات اروپا، ما نه تنها گام سوم را آغاز نمی کنیم بلکه در برخی موارد هم بازنگری خواهیم داشت. اما اگر رضایت تهران جلب نشود گام سوم برای کاهش تعهدات را بر خواهیم داشت.

ربیعی در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات ایران در گام سوم کاهش تعهدات برجامی اظهار داشت: درست نیست که ایران بخواهد اکنون اقداماتش را اعلام کند. با این وجود، تصمیم برای این اقدام اتخاذ شده که قابل توجه هم است. تا روز آخر منتظر خواهیم ماند و متناسب با اقدامات طرف مقابل تصمیم خود را خواهیم گرفت.

هر میزان نفت بخواهیم، می‌فروشیم

وی در پاسخ به این سوال که آمریکا چه میزان در ادعای صفر کردن فروش نفت ایران موفق بوده است، گفت: تحریم‌های نفت بی‌تأثیر نبوده، ولی قطعاً ما کشوری با ۱۵ همسایه هستیم و در منطقه زندگی می‌کنیم که در این منطقه فرصت‌های بسیار زیادی برای ماست.

ربیعی خاطر نشان کرد: ما به روش‌های مختلف، هر میزان که نفت را بخواهیم می‌فروشیم به خصوص با وجود مدیر برجسته‌ای که در حوزه نفت داریم، اکتشافات و طرح‌های نفتی جلو می‌رود. در خصوص پارس جنوبی هم تصمیمات خوبی در جلسه اقتصادی سران قوا گرفته شده تا بتوانیم پروژه‌ها را بدون کمک خارجی تامین مالی و دنبال کنیم.

وی ادامه داد: برای فروش نفت ظرفیت‌های خوبی داریم و به هر اندازه که نیاز داشته باشیم می‌توانیم بفروشیم و خواهیم فروخت. البته می‌دانید سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا و خیلی‌های دیگر ایستادند و برخی از وابستگان به این سازمان اقدام به جاسوسی از ایران می‌کنند و فشار زیادی برای کسب اطلاعات می‌آورند.

سخنگوی دولت بیان کرد: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، ما به اندازه‌ای که نیاز داشته باشیم نفت خام می‌فروشیم و آمریکا موفق به انجام کار خود نخواهد شد.

اطلاعی از برکناری شمخانی ندارم

ربیعی در خصوص اخبار منتشر شده از برکناری علی شمخانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی به دستور رئیس‌جمهور گفت: چنین چیزی را نشنیدم و اطلاعی در این خصوص ندارم.

حجم قاچاق دارو بالا نیست

سخنگوی دولت ادامه داد: روز گذشته در جلسه هیئت وزیران عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی گزارشی درباره روند شاخص اقتصادی تولیدکنندگان در مردادماه ارائه کرد. اهمیت این شاخص از این جهت است که امروز هرگونه بالا و پایین شدن شاخص برای تولیدکنندگان، در کوتاه‌مدت بر مصرف کنندگان اثر خواهد داشت.

وی گفت: نرخ تورم بهای تولیدکنندگان در مرداد ماه رشدی معادل ۷ دهم درصد داشته است که این رشد نسبت به رشد ۵ الی ۶ درصدی به ۷ دهم درصد کاهش پیدا کرده است. خوشبختانه تورم نقطه به نقطه تولیدکنندگان در مردادماه نسبت به تیرماه ۸ واحد درصد کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: براساس این گزارش به علت پیشران بودن شاخص‌های بهای تولیدکنندگان قطعا این روند در کاهش تورم مصرف کنندگان موثر خواهد بود. همچنین براساس این گزارش تولیدات واحدهای بزرگ صنعتی در بورس در تیرماه نسبت به خردادماه رشدی معادل ۵/۶ درصد داشته که نشانگر بهبود تولیدات صنعتی است.

ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص قاچاق دارو در برخی مناطق و کمبود داروهای خاص و ویژه در داروخانه‌ها و راهکار دولت برای نظارت بر این مساله گفت: طبق آخرین و دقیق‌ترین اطلاعات حجم قاچاق دارو چه از خارج به ایران و چه از داخل به خارج حجم بالایی نیست. به اعتقاد من حتی زیر پنج درصد مجموعه داروهای ما را تشکیل می‌دهد. بنابراین نمی‌توان گفت که ما الان چیزی به نام پدیده قاچاق داریم.

سخنگوی دولت گفت: منتها در برخی از موارد ما داشته‌ایم که برخی کد محصولات دارویی IRC استفاده کرده‌اند و به جای مواد غذایی هورمون‌های بدنسازی وارد کرده‌اند.

وی افزود: این متخلفین شناسایی شده‌ و به قوه قضاییه معرفی شده‌اند و اقدامات‌آنها به دستگاه‌های اطلاعاتی هم گزارش شده و این دستگاه‌ها در حال تکمیل پرونده آنها هستند.

در زمینه تولید دارو وضعیت خوبی داریم

ربیعی با بیان اینکه شناسه ملی دارو و تجهیزات پزشکی به خوبی عمل می‌کند، عنوان کرد: بخشی از کمبودهای دارو تجویزهایی است که پزشکان برای داروهای خارجی که مشابه داخلی دارد صورت می‌دهند. تمامی متخصصان استانداردهای لازم را برای جایگزینی دارند منتها هنوز اینها ویزیت می‌شود. بنابراین کمبودهای ما در این قسمت است. خوشبختانه در زمینه تولید دارو در داخل نسبت به گذشته وضعیت خوبی داریم و درصد کمی از داروهایمان را وارد می‌کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به تصمیم فرد مصرف کننده برای جایگزینی کالا اضافه کرد:‌ تمامی متخصصین در رشته های مربوط به خودشان این جایگزین تولید ایرانی را تایید کرده‌اند. بحث‌های ناصرخسرویی برای این دسته از داروهاست که جایگزین داخلی دارند.

ربیعی ضمن قدردانی از تلاش‌های وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: حتی درخصوص ارز هم به خاطر دارم که گزارشی دادم و گفتم در حوزه جهاد کشاورزی و وزارت صمت دنبال شده و در زمینه بحث لاستیک کاملا مشخص است.

هر دو وزیر پیشنهادی رأی خواهند آورد

وی در خصوص ارزیابی دولت از رای نمایندگان مجلس به دو گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: فکر می‌کنم هر دو وزیر پیشنهادی در مجلس رای لازم را خواهند آورد. البته احتمالا آقای مونسان راه آسانتری برای کسب رای اعتماد خواهد داشت. وی سابقه اجرایی مشخص و ارتباطات شناخته‌ شده‌ای با نمایندگان داشته و برنامه‌هایشان نیز مشخص است.

سخنگوی دولت با اشاره به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: مشکل آقای حاجی میرزایی، عدم شناخته شدن است ولی به نوبه خود با دوستان و نمایندگانی که از مجلس تماس می‌گرفتند، گفتم آقای حاجی میرزایی نسبت به مسائل آموزش و پرورش هم نظریه دارد، هم برنامه‌ کوتاه‌مدت برای حل مسائل دارد و هم برای نهادسازی بعد از ۱۴۰۰ دارای برنامه است.

وی با بیان اینکه حاجی میرزایی شناخت خوبی از مسائل آموزش و پرورش دارد، گفت: وی تجربه بسیار خوبی در نهضت سوادآموزی داشته، پایه دبستان با نهضت تفاوت چندانی ندارد. درخشان‌ترین دوران در دریافت جوایز داخلی و بین‌المللی در حوزه سوادآموزی مربوط به دوره‌ای است که حاجی میرزایی در این نهاد مسئولیت داشته است.

ربیعی بیان کرد: ما آرزو می‌کنیم که هر دو گزینه پیشنهادی رای لازم را از مجلس کسب کنند. از مجلس هم انتظار کمک به دولت را داریم تا دولت تکمیل شود چرا که وزیر با سرپرست متفاوت است.

وی در خصوص سخنان اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر آمادگی برای دیدار با هرکس که منافع ملی را تامین کند، گفت: رئیس‌جمهور همچنان بر موضع خود ایستاده است. این حرف به خاطر منافع ملی مطرح شده است و این طور مطرح شد که در صورتی که آقای روحانی این اطمینان را داشته باشد، ملاقات صورت می‌گیرد. کلیدواژه ما نیز اگر این اطمینان را داشته باشم، بود که برخی‌ها آن را یا ندیدند یا نخواستند ببینند.

سخنگوی دولت ادامه داد: آقای روحانی تاکید کرد اگر این اطمینان را داشته باشد که ملاقات یا دیدار به منافع ما کمک کند، از چنین ملاقاتی امتناع نمی‌کند.

ربیعی با بیان اینکه هیچ تناقضی در سخنان رئیس‌جمهور وجود نداشته است، اظهار داشت: وی یک موضع اصولی را بیان کرد که اگر به این جمع‌بندی برسیم که ملاقات‌های کاری با هر کسی به منافع ملی کمک می‌کند، مکلف به پیگیری منافع ملی و مصالح مردم و کشور هستیم و در مقابل، اگر این ملاقات در تضاد با منافع ملی باشد، از انجام آن امتناع خواهند کرد.

وی تصریح کرد: اگر درخصوص سخنان رئیس‌جمهور بدون پیش داوری قضاوت صورت بگیرد، متوجه می‌شویم این سخنان در راستای استراتژی درستی است که ما دنبال می‌کنیم و براساس آن، قرار نیست ما منزوی شویم بلکه افرادی که قصد انزوای ما را داشتند باید منزوی شوند.

هیچ دلیلی برای دیدار «روحانی» با تروریست اقتصادی وجود ندارد

سخنگوی دولت با بیان اینکه باید بدون قضاوت، پیشداوری و عجله در مورد این سیاست‌ها اظهارنظر کرد، گفت: عده‌ای بدون دقت کافی و براساس دیدگاه جناحی پیشداوری کردند. عده‌ای ذوق‌زده شده و برداشت خودشان در این خصوص را بیان کردند. عده‌ای هم پس از سخنان بعدی رئیس‌جمهور، به خاطر اینکه به منطق درونی آن توجه نداشتند، گفتند که او عقب‌نشینی کرده است.

ربیعی ادامه داد: فکر می‌کنیم که این برداشت غلط است. هیچ دلیلی برای دیدار رئیس جمهور با تروریست اقتصادی در شرایط کنونی وجود ندارد و هیچ شرطی تعیین نشده که بخواهد این دیدار رخ دهد.

وی با بیان اینکه هدف رئیس‌جمهور آمریکا از دیدار یک چیز است و هدف ما هم یک چیز دیگر، افزود: هدف ما این است که هر آن چیز که حق ماست و در حق ما اجحاف شده است، باید برگردانیم. ما کشور مستقلی هستیم کماآنکه با شش قدرت جهانی رودررو صحبت کردیم و تاکید کردیم در قبال ما به عنوان یک کشور مستقل باید منصفانه و بدون هیچ فشاری رفتار شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: از سیاسیون و رسانه‌ها می‌خواهم نسبت به سخنانی که از سوی رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و مسئولان دیپلماسی کشور بیان می‌شود، عجله‌ای برای قضاوت نداشته باشند. اگر آنها ۲۴ ساعت صبر می‌کردند، می‌توانستند پاسخ تکمیلی را دریافت کنند.

ربیعی با بیان اینکه آنچه موجب شد آمریکا به ما فشار آورد، احساس فروپاشی و بهم ریختگی بالا و پایین در ایران بود، گفت: آنها گفتند بالایی‌ها با یکدیگر هماهنگ نیستند و پایین نیز بهم ریخته است. آنچه باعث شد فشار تحریم‌ها زیاد شود به خاطر آن است که آنها گفتند اگر ما کمی فشارها را زیادتر کنیم، پایین‌ از هم پاشیده و کاملا به خیابان‌ها می‌آیند و بالایی‌ها از هم جدا می‌شوند.

وی بیان کرد: اما آنچه که باعث شد تا آنها از همه فشارهایشان عقب‌نشینی کنند و امروز به جایی برسند که بیان و فتوای رهبری ما هم بوده است، به دو مسئله برمی گردد. نخست آنکه احساس کردند جامعه مقاوم است، زندگی جاری است و هرچند مردم فشارها را تحمل می‌کنند و دوم آنکه بالایی‌ها انسجام دارند.

چرا رئیس جمهور به دنبال همه‌پرسی است؟

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص تاکید رئیس جمهور بر همه‌پرسی در برخی سخنرانی های خود، گفت: آنچه که رئیس‌جمهور بیان کرد اشاره به ظرفیت موجود در قانون اساسی است که این ظرفیت به ما اجازه می‌دهد در موارد مهمی که تصمیم‌گیری دشوار است و نیاز به پشتوانه عظیم ملی و مردمی و اجماع عمومی دارد، بر اساس آن عمل کنیم. این ظرفیت وجود دارد که قضاوت مردمی را بگیریم و سخن گفتن درباره ظرفیت‌های قانون اساسی صحبتی نیست که معطوف به یک نتیجه‌گیری خاص باشد.

ربیعی بیان کرد: آنچه که رئیس‌جمهور گفت اشاره به این است که اگر در برخی از موارد با ابهام روبرو شدیم می‌توانیم به افکار عمومی از طریق رفراندوم هم مراجعه کنیم ولی ضرورت اینکه در چه موضوعی است، اطلاعی در این مورد ندارم و چیزی هم نشنیده‌ام. بیشتر بحث ظرفیت مطرح بوده تا یک موضوع خاص برای رفراندوم.

وی افزود: خوشبختانه امروز به رغم بسیاری از مشکلاتی که در قضاوت‌ها و داوری‌ها در ناهمسویی‌ها وجود دارد، وضعیت خوبی در ساخت بالای تصمیم‌گیری کشور وجود دارد و مسائل در آنجا حل و فصل می‌شود به‌خصوص با وجود رهبری، اختلافات شدید هم به سوی حل و فصل سوق پیدا می‌کند.

ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص سیاست‌های منهای برجام ایران و انعقاد قرارداد با عراق، روسیه و مالزی و اینکه آیا این اقدامات به منزله پایان برجام است، گفت: برجام زمینه مناسبی بود که بتوانیم با همه دنیا کار کنیم. سیاست ما درقبال اقتصاد قطعا در هرحالتی، بدون برجام یا با برجام، همکاری با کشورهای منطقه است.

وی افزود: حضور و تبادل تجاری ما با کشورهای منطقه به نفع مردم آنها و افزایش توانایی فنی و اقتصادی کشورهای منطقه است و می‌تواند به بهبود زندگی مردم منطقه و ارزان بودن تبادل تجاری و ثبات سیاسی در منطقه کمک کند.

سخنگوی دولت بیان کرد: همکاری ما با کشورهای منطقه ای از جمله، عراق، افغانستان، ترکیه و ترکمنستان و دیگر کشورها بسیار خوب است. همچنین می‌خواهیم با همسایگان آبی خود هم کار کنیم و علائق خوبی از سوی همسایگان برای همکاری اقتصادی داریم.

وی گفت: معتقدیم که خوب است پیمان های امنیتی با آنها داشته باشیم. امنیت آبراه‌ها توسط کشورهای منطقه باید برقرار شود و ایران هم نقش دیرین و سنتی خودش را در منطقه برای حفظ امنیت ایفا کند.

نشست خبری رئیس‌جمهور برگزار می‌شود

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نشست خبری رئیس‌جمهور چه زمانی برگزار می‌شود؟ گفت: حتما این نشست برگزار می‌شود، ما از قبل برنامه‌ریزی ها را انجام دادیم ولی به دلیل تداخل با چند ملاقات برگزار نشد، اجازه بدهید ما در مورد مسائل جدید سیاست خارجی به جمع بندی برسیم، در فرصتی بهتر اطلاعات بیشتری در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

درخصوصی‌سازی دچار کج‌روی شده‌ایم

ربیعی در خصوص واگذاری شرکت های خودروسازی سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی گفت: به اعتقاد من خصوصی سازی دچار کجی شده است. از روز اول که خصوصی سازی را آغاز کردیم دچار کج روی در خصوصی سازی شدیم.

ربیعی افزود: بیش از ۴۰ درصد (سهام) به سمت جاهای دیگر دولتی از قبیل نهادها و سازمان‌هایی که شبه دولتی بودند و یا به نحوی مدیریت دولتی داشتند، رفت. حدود همین یا کمتر به سهام عدالت اختصاص داده شد و درصد کمی به خود خصوص‌سازی و عرضه در بورس تخصیص داده شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: واگذاری سهام عدالت شاید اندیشه ای بود که ۲۰ سال می‌شنیدم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم و تئوری های آن هم وجود داشت. سهام عدالت هم توزیع شد اما درباره اینکه در اجرای آن در بالا چه اتفاقی می‌افتد و چگونه مدیریت می‌شود، هیچ اندیشه‌ای نشده بود. بنابراین یکی از مشکلات ما، شیوه مدیریت سهام عدالت است. البته آقای طیب‌نیا در این زمینه زحمت‌های زیادی کشیدند تا بتوانیم در چارچوب بندی مناسبی و در قالب لایحه ای به سرانجام برسد.

وی بیان کرد: اگر شما زمان را برای اجرای خصوصی سازی ۲۴ ساعت فرض کنید، خصوصی سازی و تصمیمات آن در یک ساعت گرفته شد. ما با خصوصی سازی این چنینی روبرو بودیم.

ربیعی گفت: حدود یک میلیون نفر در مجموعه‌های خودروسازان ما مشغول به کار هستند و گردش مالی بسیار زیادی در آنها وجود دارد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه خصوصی‌سازی خودروسازی ما بدون اجرای زیرساخت‌ها کار را بسیار پیچیده‌تر می‌کند، گفت: دولت بنای خصوصی سازی دارد. بنای خصوصی سازی آنها را هم دارد. اما آیا خودروسازی ما بدون حمایت بانک‌ها می‌توانند به حیات خود ادامه دهند؟ این حمایت‌ها نباید از آنها قطع شود.

وی تاکید کرد: ما سیاست واگذاری داریم و رئیس جمهور بارها در جلسات متعدد شیوه خصوصی سازی این صنایع را مکرر به بحث گذاشته اند و حتی در جاهای دیگری هم شرکت‌هایی هستند که به دولت وابستگی دارند، در آنجا هم تاکید بر خصوص سازی است منتها موانعی است که باید رفع شود تا تصمیم غلطی گرفته نشود.

مدیر فاسد در میان انبوه مدیران دولتی بسیار اندک است

سخنگوی دولت در خصوص رئیس سابق سازمان خصوصی سازی گفت: برداشت ما از آقای پوری حسینی این است که سلامت شخصی دارند و جناح‌های مختلف هم این موضوع را تایید می‌کنند؛ ممکن است اشتباه در تصمیم گیری بوده باشد که امیدواریم در این خصوص منصفانه و توسط کارشناسان داوری صورت گیرد.

وی در خصوص هماهنگی سران قوا در مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید کرد: روسای دو قوه با رئیس‌جمهور به عنوان فرمانده جنگ اقتصادی در مبارزه با فساد اقتصادی، هماهنگ هستند و در هیچ مورد اختلافی وجود ندارد و این موضوع با جدیت تمام در کشور انجام می شود.

ربیعی اظهار کرد: در جلسه روز شنبه سران قوا ستاد اقتصادی موضوع مبارزه با فساد اقتصادی در دستور کار قرار گرفت و بحث و بررسی شد.

سخنگوی با اشاره به به تصمیمات سران قوا در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی و تاکید بر اصل مبارزه فساد، افزود: رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضاییه کاملا با سیاست ها و مواضع رئیس جمهوری در مبارزه با فساد، همراه هستند.

وی گفت: سران قوا بر ضرورت برنامه ریزی تفکیک شده برای مبارزه جدی با مفسد و فساد و رانت خوار و زمینه رانت اتفاق نظر دارند و در اینکه این مبارزه کوتاه مدت شده و سواستفاده سیاسی هم نشود، در این جلسه مواردی مطرح شد و اینکه برای مردم با شفافیت بیشتری موضوع بیان شود.

ربیعی گفت: در جلسه سران سه قوه نقاط ضعف در نحوه اطلاع رسانی و جلب مشارکت مردم در مبارزه با فساد اقتصادی آسیب شناسی شد و تاکید شد که باید یک سامانه اطلاع رسانی ایجاد شود تا اطلاع رسانی شفاف در این زمینه ساماندهی گردد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: وجود مدیر فاسد در میان انبوه مدیران ما بسیار اندک است، در ۵ یا ۶ مورد اخیر مانند مساله ارز و خصوصی سازی، نیز نفع شخصی در کار نبوده است، بلکه خطا در تصمیم گیری بوده است.

ربیعی اظهار داشت: باید نوع فساد اقتصادی بر اساس نفع شخصی یا خطا در تصمیم گیری، تمیز داده شده و شفاف برای بیان توضیح داده شود. در این زمینه نارسایی در نوع اطلاع رسانی رسانه‌ای وجود داشت.

کد خبر: 1026576

وب گردی

وب گردی