دانشگاه آزاد اسلامی نمونه منحصر‌به‌فرد عدالت آموزشی در کشور است/ تأسیس 18 مدرسه سما در مناطق مرزی استان سیستان‌و‌بلوچستان

دانشگاه آزاد اسلامی که در ریل تحصیلات تکمیلی حرکت می کند، توانسته است آموزش را به دورترین نقاط مرزی ایران ببرد. اقدامی که می‌توان از آن به عنوان مصداق بارز تحقق عدالت آموزشی نام برد.

گروه دانشگاه ایسکانیوز- سارا طاهری، «برقراری عدالت آموزشی در تمام نقاط کشور» همان هدفی بود که دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس آن تاسیس شد تا بتواند پاسخگوی نیازهای تحصیلی جوانانی باشد که در نقاط مرزی و محروم کشور از آن بی‌بهره بودند. هدفی که دانشگاه‌های دولتی و در راس آن وزارت علوم با وجود ارتزاق از بودجه دولتی از آن ناتوان بودند.

دانشگاه آزاد اسلامی که در ریل تحصیلات تکمیلی حرکت می کند، توانسته آموزش را به دورترین نقاط مرزی ایران ببرد. اقدامی که می توان از آن به عنوان مصداق بارز عدالت آموزشی نام برد. این دانشگاه البته در وحدت میان مسلمانان نیز همواره پیشگام بوده و با ایجاد شعبه های خود در مناطق مرزی تعداد تحصیل‌‌کرده‌های اهل سنت در مناطق محروم را نیز افزایش داده است. به هر شهر کوچک و حتی روستاهای دور افتاده که سفر کنید فارغ‌التحصیلان دوره ارشد و دکتری را خواهید دید.

مولوی محمد اسحاق‌مدنی مشاور اهل سنت رئیس دانشگاه آسلامی در گفت و گو با ایسکانیوز به این موضوع اشاره کرد و گفت: اگر این دانشگاه نبود مناطق مرزی مانند سیستان و بلوچستان از تحصیل دور می ماندند.

او کشور را تشنه چنین دانشگاهی خواند که برای مناطق محروم و از جمله اهل سنت گشایشی ایجاد کرده است.

مشاور اهل سنت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، معتقد است اهل تسنن بیشترین استفاده را از دانشگاه آزاد اسلامی کردند؛ چرا که دانشگاه آزاد اسلامی علم را به شهرستان های دور افتاده از مرکز که عموما اهل سنت در آن ساکن هستند، برد.

موضوعی که سلطانعلی میر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان و محمد میرزایی حیدری رئیس دانشگاه استان ایلام نیز در گفت و گو با ایسکانیوز از آن سخن گفتند.

میر: مجوز راه‌اندازی مرکز آموزش عالی در 20 شهر استان سیستان‌و‌بلوچستان

سلطانعلی میر رئیس دانشگاه آزاد استان سیستان‌و‌بلوچستان معتقد است دانشگاه آزاد اسلامی نمونه منحصر به فرد عدالت آموزشی در کشور است.

او در این خصوص به ایسکانیوز گفت: 37 شهر در استان وجود دارد که در روزهای ابتدایی انقلاب تنها در 7 شهر مرکز آموزش عالی داشتیم و 30 شهر فاقد مرکز آموزش عالی بودند. فاصله هر شهر تا شهر دیگر نیز در استان سیستان و بلوچستان حداقل 170 کیلومتر است؛ بنابراین بخش اعظمی از مردم استان سیستان و بلوچستان از تحصیل بی‌بهره بودند.

میر ادامه داد: در راستای توسعه عدالت آموزشی در استان سیستان و بلوچستان و واحد زاهدان اقدامات زیادی انجام دادیم؛ مجوزی از شورای گسترش دریافت کردیم و قرار بر این شد نزدیک به 20 شهر تا مهر امسال صاحب مرکز آموزش عالی شوند. این خدمت بزرگی از سوی دانشگاه آزاد به منطقه محروم سیستان و بلوچستان است که اجازه تحصیل دانشجو در شهرهای مرزی فراهم شود.

تاسیس 18 مدرسه در سطح استان در سال تحصیلی جدید

میر گفت: در سال تحصیلی جدید 18 مدرسه در سطح استان ایجاد خواهیم کرد که هم در حوزه آموزش‌و‌پرورش و هم آموزش عالی بتوانیم خدمات بیشتری به مردم ارائه دهیم. معتقدم مناطق محروم در حوزه بهداشت و درمان بیشتر از مناطق دیگر به دریافت خدمات نیاز دارند؛ بنابراین ظرفیت هایی را در این زمینه فراهم و در پزشکی و پیراپزشکی رشته هایی را راه اندازی کردیم. البته نیازهای استان فراتر از این خدمات است و کشورهای همسایه نیز نیازمند هستند زمینه تحصیل آن ها را در رشته‌ های پزشکی فراهم کنیم تا هم عدالت آموزشی را در سطح وزارت بهداشت داشته باشیم و هم پذیرای دانشجویان خارجی باشیم.

22 واحد مسکونی در شهرستان هیرمند احداث می شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: بنا داریم 22 واحد مسکونی در شهرستان هیرمند از مناطق سیل زده و مرزی زابل را با کمک خیرین در منطقه احداث کنیم که اقدامات اولیه آن انجام شده و با خیرین تهران، مشهد، سیستان و بلوچستان نیز صحبت هایی انجام شده تا به زودی عملیات ساخت این خانه ها شروع شود.

موضوع دیگری که دانشگاه آزاد اسلامی به آن ورود کرده بحث تقریب مذاهب و ایجاد عدالت آموزشی در مناطق مرزی و اهل سنت است.

میر در این باره گفت: سال گذشته رتبه اول تقریب را در کشور به دست آوردیم. امسال نیز پنجمین همایش بین‌المللی «قیام تاریخی عاشورا از دیدگاه اهل سنت» برای پنجمین سال متوالی را برگزار خواهیم کرد که این همایش با هدف ارتقای فرهنگی و آشنایی مردم با ارزشها و باورهای عاشورایی به ویژه استادان، دانشجویان و قشر جوان کشور در راستای توسعه وحدت اسلامی است. این همایش با همکاری کشورهای همسایه از جمله افغانستان، پاکستان و تمام کشورهای اهل تشیع و اهل سنت برگزار می شود که نمونه نمایش عینی وحدت، همدلی و تقریب است که واحد ایرانشهر مسئولیت برگزاری آن را بر عهده دارد.

میرزایی: امکانات و آزمایشگاه‌های دانشگاه در خدمت شهر و مردم مناطق محروم قرار دارد

محمد میرزایی حیدری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام نیز در این خصوص به ایسکانیوز گفت: دانشگاه آزاد اسلامی هم از نظر توسعه و هم فرهنگی پیشتاز بوده است. ما سندی را به نام سند جامع اربعین و سند جامع توسعه اجتماعی استان ایلام داشتیم. این پروژه ها از استانداری به دانشگاه آزاد اسلامی واگذار شده و متولی آن دانشگاه آزاد است.

او ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام این روزها به سمت دانشگاه حل مسئله حرکت کرده و یک سری تفاهم نامه ها با برخی از ادارات در همین زمینه منعقد شده است. به طور مثال تفاهم نامه ای با معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان ایلام منعقد شد تا برخی از مشکلات و معضلات آن ها با گروه های تخصصی دانشگاه بررسی شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلام افزود: چند روز پیش هم یک تفاهم نامه با مدیر کل شهرک های صنعتی استان برگزار شد و درباره مشکلات شهرک های صنعتی استان ایلام از جمله کارآمد نبودن کارخانه های تولیدی نکاتی مطرح و قرار شد با آن ها برای حل این مشکلات همکاری و مشکلات آن ها را آسیب شناسی کرده و به آن ها راهکار ارائه دهیم. همچنین قرار شد آنها نیز در شهرک های صنعتی امکاناتی در اختیار ما بگذارند تا مجموعه ای برای دوره های توانمند سازی و ارتقای مسائل فرهنگی و تخصصی صنعتی (تولیدات موسسات و مراکز صنعتی و کارخانه های آن ها) احداث کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام درباره برقراری عدالت آموزشی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به همه مردم است؛ بنابراین امکانات و ظرفیت های خود را در اختیار تمام ادارات و ارگان ها خواهیم گذاشت، یعنی تمام کارگاه ها و آزمایشگاه های دانشگاه در خدمت شهر، مردم و NGO ها هستند. زمانی که مردم نیاز به فضای دانشگاه اعم از فضای فیزیکی، استاد و آموزشی باشند از آن دریغ نمی کنیم و به دنبال درآمدزایی در این خصوص نیستیم.

موهبتی: نادیده گرفتن خدمات دانشگاه آزاد در مناطق محروم ظلم به آموزش عالی است

احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در خصوص اقدامات دانشگاه آزاد در توسعه مناطق مرزی کشور به ایسکانیوز گفت: هر فردی نقش دانشگاه آزاد اسلامی را در بحث آموزش و پژوهش نادیده بگیرد، به نظام و هم به آموزش عالی کشور ظلم کرده است. این دانشگاه نقش بی بدلیلی در توسعه آموزش عالی در نقاط محروم داشته است. البته هر کار بزرگی قطعا اشکالاتی نیز خواهد داشت؛ اما برخی نیمه خالی را می بنید و این ظلم به مجموعه دانشگاه آزاد است.

موهبتی ادامه داد: دانشگاه آزاد که در برهه ای از تاریخ به همت دلسوزان نظام تشکیل شد امروز نقش مهمی در عدالت آموزشی بازی می کند تا جایی که امروز در استان سیستان و بلوچستان حدود 32 هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند.

او گفت: بسیاری از مسئولان دستگاه های اجرایی این استان نیز فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی هستند. البته نقش دانشگاه تنها در نقاط مرزی و محروم نیست و کسی نمی تواند خدمات و اقدامات دانشگاه را در توسعه تحصیلات تکمیلی، آموزش و پژوهش در سطح کشور نادیده بگیرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1026581

وب گردی

وب گردی