پایان دوره دانش‌افزایی مدرسان زبان فارسی در قزاقستان

دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی با حضور احمد صفار‌‎مقدم، استاد و مؤلف کتب زبان فارسی در دانشکده شرقشناسی دانشگاه فارابی در شهر آلماتی قزاقستان پایان یافت.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی که از (27 مردادماه) با حضور احمد صفار‌‎مقدم، استاد و مؤلف کتب زبان فارسی در دانشکده شرقشناسی دانشگاه فارابی در شهر آلماتی قزاقستان شروع شده بود پایان یافت.

در مراسم اختتامیه این دوره، اختیار پالتوره، رییس دانشکده شرق شناسی، علی کبریایی‌زاده، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان، صفار‌مقدم، استاد اعزامی، سلیمانف، رییس گروه زبان‌های خارجی دانشگاه و خانم آیمان، مدیر گروه زبان فارسی حضور داشتند.

پالتوره از مساعدت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نیز از پشتیبانی بنیاد سعدی و زحمات صفاری‌مقدم تقدیر و تشکر کرد و گفت: برگزاری این دوره نشانه اهمیتی است که جمهوری اسلامی ایران برای همکاری‌های آموزشی با جمهوری قزاقستان قائل است.

وی افزود: تدریس و آموزش زبان فارسی ابتداء از این دانشگاه شروع شد و ما طی این سال‌ها تلاش کرده‌ایم، علاوه بر آموزش زبان فارسی، دانشجویان را با فرهنگ، اقتصاد، سیاست و آداب و رسوم ایران آشنا کنیم.

کبریایی‌زاده، رایزن فرهنگی کشورمان هم در سخنانی، اظهار کرد: زبان فارسی در آسیای مرکزی و از جمله در قزاقستان زبان بیگانه و ناآشنایی نیست؛ این زبان در میان اقوام آسیای مرکزی ریشه‌دار، اشتراکات فرهنگی و تمدنی و به اقتضاء آن تعاملات فراوان اقوام آسیای مرکزی با ایرانیان سبب شده لغات فارسی زیادی در زبان‌های این منطقه وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: زبان و منابع فارسی محل رجوع محققان بسیاری از قزاقستان است که در جست‌وجوی تاریخ کشور خود هستند. این زبان در حیات معنوی همه کشورهای منطقه صاحب تأثیر بوده چنانچه مختار عیوض اف نویسنده مشهور قزاقستان می‌گوید: در میان مردم قزاقستان خواندن شاهنامه و لیلی و مجنون همیشه رواج داشته است، اکنون هم شاهنامه در قزاقستان مخاطبین و علاقه‌مندان زیادی دارد.

وی افزود: طی 30 سال آموزش زبان فارسی، دانشجویان بسیاری در دانشگاه فارابی این زبان را فراگرفته‌اند و در روابط ایران و قزاقستان نقش‌آفرینی کرده‌اند.

احمد صفارمقدم با اشاره به همکاری دانشکده شرقشناسی دانشگاه فارابی در برگزاری این دوره گفت: لغات فارسی که در زبان قزاقی وجود دارد، یادگیری زبان فارسی را برای دانشجویان آسانتر می‌کند.

وی همچنین، به بیان متدهای جدید آموزشی و به کارگیری آن در این دوره پرداخت.

در ادامه این مراسم، مدرسان زبان فارسی نیز دیدگاه‌های خود را در خصوص این دوره آموزشی و اهمیت آموزش زبان فارسی در قزاقستان بیان کردند.

گفتنی است؛ پیش از این برنامه، کبریایی‌زاده، رایزن فرهنگی کشورمان و پالتوره، رییس دانشکده شرق شناسی در زمینه زبان فارسی و برنامه‌های ایران‌شناسی به تبادل نظر پرداختند.


انتهای پیام/

کد خبر: 1026585

وب گردی

وب گردی