پاسخ حزب الله همین بود یا پاسخ‌های بیشتری در راه است؟

روزنامه الکترونیکی رأی الیوم نوشت: حزب الله قدرت بازدارندگی خود را ثابت کرده است و از پاسخ به هر گونه نقض قواعد نبرد دریغ نمی‌کند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، «عبدالباری عطوان» یادداشت بخش سخن سردبیر امروز روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم را به پاسخ تلافی‌جویانه روز یکشنبه حزب الله به رژیم صهیونیستی اختلاص داد.

این تحلیلگر فلسطینی مقیم لندن با طرح سه پرسش در عنوان یادداشت سعی کرد بر مبنای دیدگاه خود و داده‌های منابع عربی به آن پاسخ دهد که در زیر آمده است:

«آیا هدف گرفتن خودروی نظامی اسرائیل، همان پاسخی است که نصرالله وعده داده بود، یا حملات دیگری نیز وجود خواهد داشت؟ صحت صحبت‌ها در مورد موفقیت میانجیگری و فشارهای خارجی و داخلی در دستیابی به آتش بس غیرمستقیم و جلوگیری از جنگ طولانی چقدر است؟ چرا معتقدیم نتانیاهو از این نبرد، برنده بیرون نیامد؟».

در این یادداشت آمده است: ظهر روز یکشنبه حزب الله در بیانیه رسمی اعلام کرد که یک خودروی نظامی اسرائیلی را در نزدیکی مرز لبنان با سه راکت ضد زره بمباران کرد که با انهدام خودرو و کشته یا زخمی شدن سرنشینان آن همراه شد، اما فرماندهی نظامی اسرائیل که به وقوع این اتفاق اعتراف کرد گفت که هیچ کشته یا زخمی نداشته است و در مقابل رژیم اسرائیل جنوب لبنان را گلوله‌باران اما گزارش‌های رسانه‌ای اسرائیل از ورود سه زخمی اسرائیلی به یکی از بیمارستان‌های حیفا پس از این واقعه حکایت می‌کند.

معلوم نیست حمله به خودروی زرهی اسرائیل همان وعده سید حسن نصرالله به پاسخ انتقام‌جویانه به شهادت دو تن از نیروهای خود در حمله موشکی اسرائیل به ریف جنوبی دمشق یا حمله دو پهپاد انتحاری اسرائیل به آسمان لبنان است که با هدف ترور یکی از فرماندهان حزب الله انجام شده بود در حالی که فرماندهی نظامی رژیم اسرائیل از پایان عملیات و پاسخ به آن خبر داد و هم‌زمان تاکید کرد که وضعیت اضطراری شدید در جبهه شمالی هنوز در انتظار هر گونه شرایط اضطراری است.

نصرالله در تازه‌ترین سخنان خود در توضیح پاسخ تلافی‌جویانه گفته است، «پاسخ حزب‌الله به منظور تثبیت معادلات و قواعد نبرد و تثبیت جایگاه حفاظت از کشور است و اینکه اسرائیل را وادار سازیم بهای تجاوز خود را بدهد». پس آیا حمله محدود روز یکشنبه ، اجرای همین وعده‌ها بود؟

پاسخ می‌تواند هم‌زمان آری و خیر باشد. آری، زیرا حزب الله تلافی کرد و در مرز لبنان یک هدف نظامی را زد، نه فقط در مزارع شبعا مانند سال‌های 2014 و 2016 و یک پیام قوی را به اسرائیلی‌ها مخابره کرد. اینکه حزب الله در برابر هر گونه تجاوز آتی اسرائیل به خاک لبنان که قواعد درگیری ایجاد شده پس از حمله ژوئیه 2006 را نقض کند هرگز دست بسته نخواهد نشست. پاسخ می‌تواند خیر باشد، به این دلیل که پاسخ حزب الله از نظر اندازه انتظارات را برآورده نکرد، زیرا بسیاری بر این باورند که برای اسرائیلی‌ها به اندازه کافی دردناک نبود و با ماهیت حملات آنها به پایگاه‌های حزب الله چه در سوریه و چه در ضاحیه (جنوب بیروت) برابر نبود.

منابع لبنانی و عربی طی چند روز گذشته از فشارهای داخلی و خارجی بر حزب الله و شخص آقای نصرالله صحبت کرده‌اند تا حزب الله واکنش تلافی جویانه بزرگی را به رژیم اسرائیل نشان ندهد و این رژیم از آن برای آغاز یک جنگ تمام عیار علیه لبنان استفاده نکند، خصوصاً پس از تهدیدهای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و هشدار درباره بزرگی پاسخی که نیروها و موشک‌های آن علیه لبنان نشان خواهند داد.

به نظر می‌رسد آقای سید حسن نصرالله ولو به طور موقت این مسئله را لحاظ کرده تا احزاب رقیب در داخل لبنان حزب الله را در به خطر انداختن امنیت و ثبات لبنان متهم نکنند و بر این پیام تاکید کند که حزب الله خواهان حفاظت از لبنان است.

یک تئوری دیگر این است که پاسخ محدود روز یکشنبه حزب الله همان پاسخی بزرگ نیست که آقای نصرالله وعده داده و اسرائیلی‌ها را در طی چند روز گذشته نگران کرده است ، بلکه ضرب شصت مقدماتی است، اما هیچ بیانیه‌ای از حزب الله این نظریه را رد یا تأیید نمی‌کند.

ما اعتقاد نداریم که بنیامین نتانیاهو که رد مقطع فعلی وزیر جنگ هم است و هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی را به جنوب لبنان فرستاد از این رویارویی محدود با حزب الله برنده بیرون آید و شانس انتخاباتی خود را تقویت کرده باشد، زیرا حزب الله قدرت بازدارندگی خود را ثابت کرده است و از پاسخ به هر گونه نقض قواعد درگیری دریغ نمی‌کند و در مقابله با هر تجاوز جدید اسرائیل همین را حتی در سطح گسترده‌تر تکرار می‌کند. اگرچه ما اعتراف داریم که این پاسخ محدود و کم‌تر از سطح انتظار بود.

ما منتظر دریافت اطلاعات بیشتری از طرف حزب الله و همچنین دشمن اسرائیلی درباره این درگیری و شرایط و ابعاد آن هستیم تا به همه سوال‌های محافل افکار عومی عربی به طور شفاف پاسخ داده شود.

کد خبر: 1026594

وب گردی

وب گردی