توصیه‌های ایمنی آتش‌نشانی برای عزاداران حسینی

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی ضمن تاکید بر توجه به دستورالعمل‌های ایمنی در اماکن مذهبی، مساجد، تکایا و… نکات ایمنی را که باید در ایام محرم مورد توجه عزاداران باشد برشمرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ضمن تاکید بر توجه به دستورالعمل‌های ایمنی در اماکن مذهبی، مساجد، تکایا و… گفت: همه ساله با فرارسیدن ماه محرم، مراسم عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در سراسر کشور برگزار می‌شود و به همین منظور از روزهای قبل، بسیاری از هموطنان اقدام به آماده سازی اماکن مذهبی برای پذیرایی از عزاداران می‌کنند. بسیاری از این نقاط مانند مساجد، شبستان‌ها، حسینیه‌ها، مهدیه‌ها و… به دلیل همیشگی و دائمی بودن تا حدی از آمادگی و ایمنی لازم برخوردار هستند اما از آنجایی که این نقاط، به تنهایی پاسخگوی جمعیت مشتاق عزادار نیستند، تقریباً در تمامی محلات در سراسر کشور، اماکنی تحت عنوان تکیه برپا می‌شود که مردم شب‌ها در آن تجمع کرده و به مراسم عزاداری خود می‌پردازند.

ملکی افزود: تکیه‌ها محل‌های موقتی هستند که فقط به همین منظور و در همین چند روزه برپا شده و پس از آن نیز به سرعت جمع آوری می‌شوند. غیردائمی و موقتی بودن این تکیه‌ها باعث می‌شود که در بسیاری از آنها ایمنی کمی وجود داشته باشد و با توجه به جمعیت زیادی که در این شب‌ها در این تکایا حاضر می‌شوند از ریسک بالایی برخوردار بوده و یک اشتباه کوچک می‌تواند منجر به یک حادثه بزرگ شود.

وی تاکید کرد: طبعاً هدف مسئولان و اعضا محترم هیئت مدیره این اماکن از ایجاد این تکایا، برپایی مراسم مذهبی و خدمت به هموطنان است اما باید بدانند که رعایت اصول ایمنی در این نقاط بسیار حائز اهمیت بوده و کوچک‌ترین بی احتیاطی در این زمینه می‌تواند جان حاضران را به خطر بیندازد. هنوز خاطره تلخ آتش سوزی در یکی از اماکن مذهبی معتبر تهران که چند سال قبل اتفاق افتاد و در آن تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند از یاد نبرده ایم و این مهم نشان دهنده اهمیت رعایت اصول ایمنی در این اماکن تجمعی است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: همه ساله پیش از آغاز این ایام، جلسه‌ای از طرف اداره تبلیغات اسلامی برگزار و از تمام مسئولان هیئات و تکایای ثبت شده برای هماهنگی دعوت به عمل می‌آید. حضور در این مراسم و همکاری و تعامل با مسئولان می‌تواند تأثیر خوبی در برگزاری هرچه بهتر مراسم داشته باشد. هیئت مدیره ها نقش بسیار مهمی در تأمین ایمنی این اماکن دارند. بهتر است جوانانی از اعضای همان هیئت انتخاب کرده و آنان را به عنوان مسئول ایمنی آن مکان منصوب کنند. کلیه مسئولان و خدمه اماکن مذهبی باید آموزش‌های ایمنی لازم را دیده باشند و به همین منظور می‌توانند به نزدیک ترین ایستگاه آتش نشانی مراجعه کنند.

ملکی افزود: خاموش کننده ها در این ایام باید در دسترس بوده و همگان طرز استفاده از آن را بدانند. استقرار بناهای تجمعی درهمه موارد باید به گونه‌ای باشد که درهای ورود و خروج آن، دست کم به یک راه اصلی و مستقیم باز شود. مسیرهای خروجی باید ظرفیت کافی برای تخلیه همزمان کلیه حاضران را داشته باشد. برای حاضران حتماً مسیرهای خروج اضطراری غیر از مسیرهای ورود و خروج اصلی در نظر گرفته شود و برای بانوان، افراد سالخورده، ناتوان و کودکان، محل مناسبی در نزدیکترین نقطه به در اصلی تعبیه شده و به تعداد کافی مسیر خروجی داشته باشد.

وی ادامه داد: در اماکن تجمعی به ازای ۵۰ تا ۳۰۰ نفر دو در خروجی، از ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر سه در و بیش از ۱۰۰۰ نفر حداقل چهار مسیر خروجی وجود داشته باشد. این درها باید در تمام زوایای سالن‌ها و شبستان‌ها باشد و به فضای آزاد و راه‌های دیگر منتهی شود. نباید این مسیرها به نقاط بن بست گونه که راه خروجی ندارد منتهی شوند. در این شب‌ها و در طول برگزاری مراسم، تمام درها و مسیرهای تردد باید باز بوده و از قفل کردن آنها خودداری شود. ترجیحاً درها شیشه خور نبوده و دارای ترمز در باشد که از بسته شدن محکم و شکستن شیشه‌ها جلوگیری شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تاکید کرد: سیم کشی‌های برق بویژه در تکایا از پتانسیل بسیار بالایی برای حادثه ساز شدن برخوردار است که باید دقت خاصی به آن اعمال شود. حتماً فردی تحت عنوان مسئول تأسیسات و برق انتخاب شده و هرشب پیش از آغاز مراسم، تمام تجهیزات و بویژه تجهیزات برقی را بازدید کرده و از سلامت آنها اطمینان حاصل کند. رعایت فاصله مناسب بین سیم‌های برق، اتصالات و ادوات برقی از مواد قابل اشتعال مانند پارچه‌های سیاهی، فرش، پرده، پرچم و… ضروری است. استفاده از لامپ‌های ولتاژ بالا در تکایا خطرناک است. این لامپ‌ها حرارت زیادی تولید کرده و در صورت مجاورت با مواد قابل اشتعال می‌تواند باعث آتش سوزی شود.

ملکی هشدار داد: پارچه‌های برزنتی که به عنوان پوشش اصلی تمام تکایا استفاده می‌شود از جنس مواد نفتی و بسیار قابل اشتعال است که نباید هیچ وسیله شعله دار و پرحرارتی در نزدیکی آن باشد و برای جلوگیری از سقوط لامپ‌ها حتماً از حباب و توری فلزی استفاده شود.

وی تاکید کرد: وجود فیوز استاندارد و مناسب ضامن کارکرد ایده آل تجهیزات برقی است. حتماَ در سیم کشی‌ها از فیوز مناسب استفاده شده و از به کاربردن فیوزهای تقویت شده و دستکاری شده خودداری شود. استفاده از سه راهی و چندراهی برای استفاده از وسایل برقی بیشتر ممنوع است و برای هر وسیله، یک پریز مجزا در نظر بگیرید و اخذ انشعاب متعدد از پریزهای برق خطرناک است. به هنگام تقسیم برق، از ترمینال‌های سرامیکی غیر قابل اشتعال استاندارد استفاده شود. از سیم‌های استاندارد و متناسب با برق مصرفی وسیله استفاده شود و از به کاربردن سیم‌های نامناسب و کوتاه که با چسب برق به هم وصل شده است خودداری کنید.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: از چرخاندن منقل روشن یا آب جوش و چای در زمان عزاداری و بویژه زمان خاموش بودن چراغ‌ها خودداری کنید. اجازه استعمال دخانیات یا روشن کردن کبریت و فندک را به کسی ندهید و افرادی را مسئول نظارت بر محوطه بیرونی تکایا کنید که از نشستن افراد غریبه در کنار چادرهای برزنتی هیئت جلوگیری کنند.

ملکی تصریح کرد: شیلنگ‌های گاز، زیر دست و پا ومحل تردد افراد نباشد و از کنار دیوارها یا محل امن عبور کند. از عبور دادن دودکش‌ها از کنار مواد قابل اشتعال بویژه پارچه‌های برزنتی خودداری شده و از مسیرهای غیرقابل اشتعال مانند دیوار عبور داده شود. فاصله ایمن بین وسایل برقی و گرمایشی و مواد قابل اشتعال که حداقل یک متر است رعایت شود. آشپزخانه در فضایی خارج از محیط اصلی تکایا مستقر شده و مسیرهای خروجی مناسبی برای آن درنظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: در آشپزخانه‌ها حتماً شیلنگ آب وجود دارد اما به تعداد لازم و کافی خاموش کننده‌های دستی نیز وجود داشته باشد و افراد طرز کار با آن را بدانند. از ورود افراد غیرمسئول و بویژه کودکان به داخل آشپزخانه خودداری شود. هرگز ظروف مایعات قابل اشتعال و سیلندرهای گاز را داخل آشپزخانه نگهداری نکنید و درصورت نیاز به نگهداری این وسایل، آنها را در انباری خارج از آشپزخانه قرار دهید و همیشه به اندازه مورد نیاز وارد آشپزخانه کنید. قفسه بندی درانبار یاآشپزخانه به گونه‌ای باشد که تحمل وزن بار وارده را داشته باشد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در پایان گفت: تنها اندکی توجه به نکات ایمنی کافیست تا از وقوع حوادث جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026597

وب گردی

وب گردی