معضل پرورش سلبریتی مداح در صدا‌و‌سیما‌/ بچه‌ هیئتی‌ها از ایجاد رقم‌های نجومی مداحان جلوگیری کنند

مسئول هیئت دانشجویی شهدای گمنام دانشگاه علم‌ و‌ صنعت گفت: متاسفانه مسئولان هیئت‌ها باعث ایجاد و پرورش پدیده صله با رقم‌های نجومی به مداح یا سخنرانان شده‌اند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ مریم شمسایی- با آغاز دهه محرم روزهای پرترافیک فعالیت هیئت‌های دانشجویی از سر گرفته شده است. به همین مناسبت ایسکانیوز نشستی با عنوان «هیئت‌های دانشجویی و چالش‌ها و موانع» با حضور محمد ناصربخت مسئول هیئت دانشجویی شهدای گمنام دانشگاه علم‌ و‌ صنعت برگزار کرد.

ناصربخت در این نشست، دانشجویان و بچه هیئتی‌ها را عامل رواج دست‌مزدهای نجومی برای مداح‌ها معرفی کرد و از عدم کمک مالی مسئولان دانشگاه‌ها به هیئت‌های دانشجویی گلایه کرد.

ایسکانیوز: هیئت دانشجویی شهدای گمنام دانشگاه علم و صنعت از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرده است؟

ناصربخت: هیئت شهدای گمنام دانشگاه علم و صنعت از سال 89 فعالیت خود را آغاز کرد و در نهمین سال فعالیت، یکی از بزرگ‌ترین هیئت‌ها و شاید بتوان گفت قطب فرهنگی شرق تهران محسوب می‌شود. امسال نیز طبق سال‌های قبل برای دهه اول محرم تلاش شده مراسم عزا با نیاز روز مردم درگیر باشد و دردی از دردهای مردم را دوا کند.

در هیئت دانشجویی شهدای گمنام هر ساله تلاش شده است کیفیت محتوای مداحی و سخنرانی در حد اغنای جمعیت قابل ملاحظه‌ای که به هیئت می‌آیند، باشد. امسال برای چندمین سال متوالی حجج‌الاسلام عابدینی (پنج شب اول) و مشکوری (پنج شب دوم) به عنوان سخنران و برای مداحی نیز سید محمودعلوی و هادیان در دانشگاه برنامه دارند. برای صبح تا ظهر عاشورا دسته عزاداری از دانشگاه حرکت می‌کند و مراسم مقتل‌خوانی و اقامه نماز ظهر و عصر برگزار می‌شود.

ایسکانیوز: مولفه و شاخص یک هیئت دانشجویی موفق را چه می‌دانید؟

ناصربخت: هیئت‌های دانشجویی تفاوت عمده‌ای با هیئت‌های دیگر دارند و در راستای انتقال مفاهیم و محتوا باید بسیار عمیق‌تر و ویژه‌تر باشند. هیئت دانشجویی به دلیل اینکه در فضای نخبگانی برگزار می‌شود باید بتوانند محتوای بسیار عمیق و درستی برای سایر اقشار جامعه تولید کند.

هیئت‌های دانشجویی باید بر مسائل و مشکلات روز کشور و جهان آگاهی کامل داشته باشند و علاوه بر اینکه بر مخاطبان و مستمعین خود تاثیر می‌گذارند، ضروری است درباره مسائل مختلف جامعه نیز جریان‌سازی کنند.

ایسکانیوز: به عقیده شما یک هیئت دانشجویی باید صرفاً به عزاداری برای مناسبت‌های مختلف بسنده کند یا با مسائل روز نیز پیونده خورده و در منبر خود به شرح مسائل بپردازد؟

ناصربخت: واقعه عاشورا یک مسئله کامل و جامع بوده و در تمامی سطوح برای بخش‌های مختلف انسان از جمله سیاست، فرهنگ، اجتماعی و غیره دارای آموزه‌‌هایی است. واقعه کربلا بستری منحصر‌به‌فرد در تمامی ابعاد زندگی دنیوی و اخروی است که می‌توان به موضوعات مختلف آن را تعمیم داد. یک منبر خوب باید بتواند برای درد مردم دوا تجویز کند، مسائل مختلف آن‌ها را به گوش مسئولان برساند و در منبر به تشریح و ریشه‌یابی آن بپردازد.

ایسکانیوز: مسئله «مداح‌محوری» چند سالی است که توسط هیئت‌ها تقویت می‌شود، برای دعوت از مداح یا سخنران در مراسم شما چه فیلترهایی در نظر گرفته می‌شود؟

ناصربخت: مداح و سخنران ویترین مراسم عزاداری است؛ اما باید مراقب بود که به مسئله مداح‌محوری دامن زده نشود. اگر مداح‌محوری به این معنا باشد که مداح تمامی سیاست‌های هئیت را تامین می‌کند و تمام تمرکز هیئت به مداح باشد خیر پدیده اشتباهی است؛ اما با این دید که مداح و منبر دو تریبون خیلی تاثیرگذار در هیئت‌ها هستند دقیقا باید به آن توجه ویژه داشت. در سال‌های اخیر جریان انقلابی تمامی تلاش خود را برای سرمایه‌گذاری در پرورش مداح و سخنران توانمند به کار گرفته است. مداح با احساس و عواطف حاضرین در جلسه در ارتباط است و از این لحاظ نقش موثری در هیئت‌ها دارد.

با توجه به اینکه مستمع هیئت‌های دانشجویی با هیئت‌های دیگر تفاوت دارد، فردی که در مراسم عزاداری دانشگاه حضور پیدا می‌کند، سعی دارد حداقل خود را در مسائل مختلف به‌روز نگه دارد، روضه مستند و صحیح برای دانشجویان مهم است. مفاهیم رهبری و خطوط انقلاب را بدون پوسته زیبا شناسی و هنری نباید دنبال کنیم؛ زیرا این پوسته باعث اغنای مخاطب می‌شود. متاسفانه فضای هیئت‌های دانشجویی از احساس دور است در حالی که احساس در مراسم هیچ منافاتی در انتقال عمیق مفاهیم نیز ندارد.

ایسکانیوز: در هیئت‌ دانشجویی شهدای گمنام دانشگاه علم و صنعت چقدر به محتوای منبر نظارت می‌شود؟

ناصربخت: هیئت شهدای گمنام دانشگام علم و صنعت هیچ زمانی محتوا را فدای بخش هنری و ظواهر مراسم نکرده است و به دنبال این نیستیم که به هر نحوی مجلس را زیباتر کنیم. ارتباط با مداح و سخنران صرف دعوت و حضور در مراسم عزا نیست، بلکه قبل از شروع دهه محرم یا هر مناسبت دیگری با این بزرگواران جلساتی را برگزار کرده و نظرات و پیشنهادهای خود را به آنها منتقل می‌کنیم. درباره محتوای منبر سخت‌گیری می‌شود و از قبل محرم به صورت هدفمند معضلات و مشکلات روز کشور یا جهان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

عزاداری در دانشگاه علم و صنعت فقط محدود به هیئت نیست، بلکه فعالیت‌های فرهنگی جانبی نیز وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به مهدکودک، هیئت نوجوانان، غرفه‌های مختلف و کارهای مطالعاتی مختلف اشاره کرد که تمامی این فعالیت‌ها به صورت هدفمند و متناسب با موضوعات روز است. به عنوان مثال تقارن ایام فاطمیه سال پیش با دهه فجر نقاط موفق مهمی بود تا ارتباط درست بین این دو دهه را برقرار کنیم. روضه نیز باید کاملاً مستند و صحیح باشد، سال گذشته یک روایت نادرست در یک روضه بیان شد که موج اعتراض‌ها را از سوی استادان و دانشجویان در پی داشت.

هیئت دانشجویی شهدای گمنام دانشگاه علم و صنعت در برنامه‌ریزی بلند مدت قصد دارد در سال‌های آتی دعوت از مداح و سخنران از بیرون دانشگاه نداشته باشد

ایسکانیوز: اگر تمامی مسئولان هیئت‌ها برای انتخاب مداح به سراغ افراد کاربلد و با تجربه بروند، افراد جوان چگونه باید پرورش یابند؟ آیا نباید به آنها نیز میدان داده شود؟

ناصربخت: هیئت دانشجویی شهدای گمنام دانشگاه علم و صنعت در برنامه‌ریزی بلند مدت قصد دارد در سال‌های آتی دعوت از مداح و سخنران از بیرون دانشگاه نداشته باشد، بلکه با پرورش و تربیت مداح و سخنران از خود دانشجویان، استادان یا فارغ‌التحصیلان استفاده کند. این دانشگاه از لحاظ فرهنگی طلاب، کارشناسان دینی و مداح قوت خوبی دارد. امسال نیز فردی که مداحی آخر روضه را انجام می دهد از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت است که دادن تریبون به او با نگاه به آینده و پرورش مداح و سخنران از درون دانشگاه شکل گرفته است.

البته در این مسیر مشکلات و خلأهایی نیز وجود دارد که نشأت گرفته از اختلاف سلیقه بین افراد است؛ چرا‌که دانشگاه نهادی بزرگ و چند جانبه است، مسائل مختلفی در آن تاثیر‌ می‌گذارد و نمی‌توان نقشه راهی را ترسیم کرد و مدعی شد که چند درصد مسیر طی شده است. گام‌های اساسی که گاهی تضعیف و گاهی تقویت شده در این مسیر برداشته شده است.

ایسکانیوز: هیئت‌های دانشجویی برای برگزاری مراسم عزا با چه مشکلات و چالش‌هایی مواجه هستند؟

ناصربخت: چالش‌ها و مشکلات اصلی که قبل و حین برگزاری مراسم عزاداری است بیشتر به دلیل اختلاف‌های فکری و سلیقه‌ای بین افراد رخ می‌دهد. اگر افراد بتوانند یک هدف مشترک برای خود انتخاب کنند -به عنوان مثال رسیدن به یکی از آرمان های انقلاب- این اختلاف سلایق و تنش‌ها کاهش می‌یابد.

مشکلات در هیئت‌های دانشجویی دارای ابعاد متفاوتی است، به عنوان مثال برای محتوا و برگزاری هیئت باید برنامه‌ریزی شود؛ زیرا هر شب چند هزار نفر در این مراسم شرکت می کنند، فردی که در مجلس حاضر می‌شود خیلی اطلاعی ندارد که پشت پرده مراسم چقدر زحمت کشیده شده است. اگر قصد داشتیم کار محتوایی انجام ندهیم و صرفاً افراد بیایند عزاداری کنند و اشکی بریزند، کار خیلی سنگین است. حالا اگر قصد داشته باشیم علاوه بر عزاداری کار محتوایی نیز انجام شود سختی کار دو چندان خواهد شد.

تمام هیئت‌ها از جمله هیئت شهدای گمنام با مشکلات بودجه و تامین هزینه‌ها درگیر هستند. دانشگاه بخشی از آن را تقبل می‌کند که یک چهارم هزینه مداح هم نمی‌شود و برای جبران باید از خیّرین استادان و نهادهای مختلف هزینه را فراهم کنیم که بسیار زمان‌بر است و تمرکز روی محتوا را کم‌رنگ می‌کند.

ایسکانیوز: آیا مسئولان دانشگاهی با توجه به اینکه ردیف بودجه برای اختصاص به هیئت دانشجویی ندارند، در برابر این هیئت‌ها مسئولیت دارند؟

ناصربخت: هیئت دانشجویی در واقع یک فعالیت فرهنگی با نام و برند دانشگاه است. هیئت دانشجویی هیچ زمانی خود را مستقل اعلام نکرده که صرفا مکان برگزای مراسم دانشگاه باشد. فعالان هیئت های دانشجویی نیز دانشجویان و استادان هستند و تقویت کننده، نام دانشگاه است. پس یقینا دانشگاه نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشد.

دانشگاه علم و صنعت به نسبت سایر دانشگاه‌ها حمایت بیشتری در بُعد حضور و حل مشکلات ستادی از هیئت دانشجویی خود دارد و حقیقت امر این است که دانشگاه درگیر مشکلات مالی است و این مشکلات دومینو وار به هیئت نیز می رسد. هیئت داشجویی رسالت خود می‌داند که به جامعه محتوای فکری و معنوی بدهد. امسال در هیئت دانشجویی به دلیل کمبود بودجه نتوانسته‌ایم بسیاری از ایده‌های نابی که داشتیم را اجرایی کنیم.

تشکل‌های دانشجویی و نیروی انسانی دانشگاهی برای هم‌افزایی و بهبود کیفیت مراسم باید خود را مسئول بدانند و فعالیت کنند. هیئت دانشجویی یک تشکل مستقل نیست و از دل تشکل های دانشجویی به وجود می آید.

هیئت دانشجویی بستر بسیار گسترده برای فعالیت افراد است و متناسب با این بستر و با هم فکری با سایر تشکل‌های دانشجویی به صورت هدفمند هم در زمینه تربیت نیرو برای انقلاب و هم برای رفع شبهات و مشکلات روز جامعه برنامه‌ریزی می‌شود.

مسئله چشم و هم چشمی شاید متاسفانه در هیئت‌های خارج از دانشگاه وجود داشته باشد؛ اما در هیئت‌های دانشجویی چنین آسیبی وجود ندارد

ایسکانیوز: رقابت ناسالم بین هیئت‌های عزاداری چند سالی است که آسیب جدی به هیئت‌ها وارد می‌کند، هیئت‌های دانشجویی تا چه میزان درگیر این مسئله هستند؟

ناصربخت: بچه‌های هیئت مبرا از هوای نفسانی نیستند؛ هر چقدر تهذیب نفس بهتری انجام شود از این مسائل دورتر خواهیم شد. دانشجویان در هیئت‌های دانشجویی نهایت تلاش خود را می‌کنند تا هیئت‌ها را عاری از هر گونه آسیب‌هایی اجتماعی و فرهنگی کنند. هیئت ‌های دانشگاه‌های امام صادق(ع)، شریف، هنر، تهران و علم و صنعت از بزرگ‌ترین هیئت های دانشجویی بوده که در جلساتی منظم با یکدیگر در ارتباط هستند و از یکدیگر کمک فکری یا تجهیزاتی می گیرند.

مسئله چشم و هم‌چشمی متاسفانه شاید در هیئت‌های خارج از دانشگاه وجود داشته باشد؛ اما در هیئت‌های دانشجویی چنین آسیبی وجود ندارد البته نبود امکانات مالی نیز در این امر بسیار تاثیر گذار است.

هر هیئتی با توجه به جنس مستمعینی که دارد قالبی را انتخاب کرده و با گذشت زمان تبدیل به یک عرف شده است. هیئت هایی که ترتیب و نحوه عزاداری‌هایشان متفاوت است به خاطر این نیست که بخواهند خود را منحصر به فرد کنند. یقیناً افراد شرکت‌کننده در مراسم با این شکل و قالب از عزاداری بهتر ارتباط گرفته‌اند.

ایسکانیوز: برای خودسازی خادمان هیئت‌ دانشجویی شهدای گمنام چه آموزشی دارد؟

ناصربخت: خادمان و دانشجویان عضو هیئت باید بیشتر از سایران در حوزه‌های مختلف خبره شوند. جلساتی با استادان دانشگاه برگزار شده و تلاش کرده‌ایم در این مسیر گام برداشته شود.

هیئت دانشجویی شهدای گمنام دانشگاه علم و صنعت عمده فعالیتش برگزاری مراسم بزرگ از جمله محرم، اربعین، فاطمیه و ماه مبارک است، در باقی ایام سال فعالیت خاصی ندارد مگر اینکه برای موضوع خاصی تشکیل جلسه شود و براساس خروجی جلسه کار خاصی صورت گرفت. همچنین این هیئت فعالیت‌های خیرخواهانه خود را با همکاری گروه‌های جهادی دانشگاه برگزار می‌کند.

ایسکانیوز: دستمزد‌های نجومی به مداح‌ توسط هیئت‌ها آسیب‌های جدی به مراسم عزاداری امام حسین(ع) وارد می‌کند؛ منشأ این پدیده چیست و راهکار مبارزه با آن چگونه است؟

ناصربخت: متاسفانه باید بگویم خود مسئولان هیئت‌ها باعث ایجاد و پرورش پدیده پاکت یا صله با رقم‌های نجومی به مداح یا سخنرانان شده‌اند. ما در هیئت شهدای گمنام طبق سنتی قدیمی زمانی که با مداح یا سخنران برای حضور در مراسم تماس برقرار می کنیم کلامی درباره هزینه صحبت نمی‌کنیم و اگر آنها نیز درباره مسائل مالی سخن بگویند قطعا در مراسم عزاداری امام حسین جایی نخواهند داشت. افرادی که در حال حاضر در هیئت شهدای گمنام سخنرانی می کنند نیز از قبل درباره مبلغ صحبتی نکرده‌اند.

جریاناتی نیز به این امر دامن زده اند، مداح هایی که برچسب مبالغ نجومی به آنها چسبانده شده است خودشان مقصر اصلی نیستند و تنها توسط جریان‌های دلالی مانند مسائل پشت پرده در فوتبال، هدایت می‌شوند.

هیئت هایی دانشجویی برای مبارزه با مسئله مبالغ هنگفت باید با افرادی که چنین درخواست‌هایی دارند قطع همکاری کنند و بدانند کار مجالس عزای امام حسین(ع) زمین نخواهد ماند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026620

وب گردی

وب گردی