کمیته تلفیق در حوزه فرهنگ تشکیل می‌شود/ تأکید بر توجه ویژه به دهه هشتادی‌ها

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نسلی وارد دانشگاه‌های کشور شده که متولد سال 1380 هستند و با 18 ساله‌هایی مواجه هستیم که ظرفیت‌های فرهنگی و خواسته‌های متنوع و متفاوتی دارند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه دوم ستاد راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور به ریاست اسحاق جهانگیری در دفتر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

سعیدرضا عاملی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) درباره مصوبات این جلسه اظهار کرد: در آغاز جلسه گزارشی از پیمایش‌های صورت گرفته پیرامون وضعیت فرهنگی کشور براساس حوزه‌های 13گانه راهبردهای کلان سند مهندسی فرهنگی ارائه شد.

عاملی با اشاره به موارد مطرح شده در جلسه در مورد داشتن شاخص‌های قطعی در حوزه فرهنگ در کشور گفت: در کشور شاخص‌های فرهنگی که مورد اجماع تمام مسئولان فرهنگی و مبتنی بر یک سند ملی باشد، نداریم و با توجه به پراکندگی شاخص‌های موجود، ضرورت دارد برای تدوین شاخص‌های ملی در حوزه فرهنگ اقدام لازم صورت پذیرد.

وی افزود: نیازمند شاخص‌های فرهنگی متقن و توافق شده ملی مبتنی بر سند مهندسی فرهنگی هستیم تا مبنای نظرسنجی‌های پیوسته قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تأکید بر توجه به نیازهای فرهنگی مردم به‌عنوان ذی‌نفعان اصلی تصریح کرد: اجتماعی شدن مصوبات به اجرای آن کمک شایانی خواهد کرد.

تشکیل کمیته تلفیق در حوزه فرهنگ

عاملی در ادامه با بیان اینکه دستور بعدی جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور، تشکیل کمیته تلفیق در حوزه فرهنگ و مبتنی بر سند مهندسی فرهنگی است، گفت: در این زمینه مصوب شد کمیته‌ای به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضویت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نهاد ذی‌نفع که وظایفی را بر عهده خواهد داشت، تشکیل شود.

وی اضافه کرد: کمیته تلفیق مسئولیت تدوین برنامه‌های توسعه پنج‌ساله کشور در حوزه فرهنگ را برعهده خواهد داشت. تشکیل این کمیته ملی منجر به ایجاد نگاه یکپارچه به حوزه فرهنگ خواهد شد و مشخص کردن اولویت‌های فرهنگی مبتنی بر پیمایش‌های اجتماعی بر عهده این کمیته ملی است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت تقسیم کار ملی در حوزه فرهنگ گفت: کمیته تلفیق وظیفه تقسیم کار ملی را نیز بر عهده خواهد داشت.

عاملی همچنین از تعیین یکی از معاونین دستگاه‌های فرهنگی کشور که عضو ستاد راهبری اجرای مهندسی فرهنگی است به‌عنوان مسئول پیگیری و اجرای سند مهندسی فرهنگی در آن سازمان خبر داد و گفت: معاون ذی‌ربط از ناحیه رئیس دستگاه فرهنگی عضو ستاد مهندسی فرهنگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه یکی از موارد تأکید شده در جلسه، توجه به گروه نسل جوان متولد دهه 80 به بعد بود، گفت: نسلی وارد دانشگاه‌های کشور شده که متولدان سال 1380 هستند و با 18 ساله‌هایی مواجه هستیم که ظرفیت‌های فرهنگی و خواسته‌های متنوع و متفاوتی دارند و از سبک زندگی اجتماعی خاصی برخوردار هستند. مصوب شد خصوصیات فرهنگی این نسل که اهمیت محوری دارد مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بر این اساس، در پیمایش‌های فرهنگی نیز توجه به نسل‌های مختلف و گروه نسلی جوان جدید از اهمیت ویژه‌تری برخوردار خواهد شد.

عاملی همچنین با بیان اینکه در گزارش وضعیت فرهنگی کشور که در جلسه ارائه شد، حوزه‌های مختلف فرهنگ مورد توجه قرار گرفت، گفت: یکی از آمارهای قابل‌توجه در آمارها، این بود که همچنان رسانه مرجع و مورد اعتماد در کشور صداوسیماست.

وی تصریح کرد: در بخش خبر، میزان اعتماد مردم به شبکه‌های اجتماعی به دلیل اخبار ساختگی که در آن شکل می‌گیرد حدود 11 درصد است و اعتماد به رسانه‌های بیرون از کشور نیز از سطح پایینی برخوردار است. صداوسیما به اعتبار اخبار و برنامه‌های دیگر توانسته است اعتماد حدود 80 درصد مخاطبان را کسب کند و البته بعضی برنامه‌های صداوسیما توانسته مشارکت 90 درصدی را رقم بزند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان با بیان اینکه نگرانی اصلی مردم در پیمایش‌های ارائه شده حوزه اقتصاد بوده و شیب مسئله بودن موضوع اقتصاد برای مردم رو به افزایش است، گفت: در حوزه فرهنگی نیاز به توجه به اقتصاد فرهنگی و فرهنگ اقتصاد داریم که امیدواریم مطالعات اجتماعی مبنای تصمیم‌های فرهنگی و اجتماعی ما باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026624

وب گردی

وب گردی