اکثر مسئولان اجرایی سیستان و بلوچستان فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد هستند/ ضرورت ارتقای آموزش پزشکی در استان‌های مرزی

 استاندار سیستان و بلوچستان معتقد است دانشگاه آزاد اسلامی توانسته علم را به نقاط مرزی کشور ببرد تا جایی که این روزها اکثر دست اندرکاران و مسئولان این استان فارغ التحصیلان این دانشگاه هستند.

احمد علی موهبتی استاندار استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص تحقق عدالت آموزشی در مناطق مرزی گفت: نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه آموزش عالی کشور بر هیچ کس پوشیده نیست و هر کس این نقش را نادیده بگیرد به نظام و آموزش عالی کشور ظلم کرده است. البته کاری بزرگ و با این عظمت حتما اشکالاتی به‌دنبال دارد؛ اما کسانی که فقط اشکالات را بیان می‌کنند همان کسانی هستند که فقط نیمه خالی لیوان را می بینید. دانشگاه آزاد اسلامی که در برهه ای به همت دلسوزان تشکیل شد امروز توانسته است در تمام شهرها واحد ایجاد کند تا جایی که امروز 440 واحد دانشگاهی در کشور فعال است.

به گفته او در استان سیستان و بلوچستان صد هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 32 هزار دانشجو متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است. او گفت: این دانشگاه فارغ التحصیلان زیادی دارد تا جایی که بخش اعظم دست اندرکاران و مسئولان اجرایی استان، فارغ التحصیلان این دانشگاه هستند؛ بنابراین کسی نمی تواند نقش آن را در توسعه شهری نادیده بگیرد.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: البته چالش هایی نیز وجود دارد که امیدوارم دانشگاه آزاد اسلامی از این چالش ها نیز عبور کرده تا با فکر انسانی، راه های جدید درآمد که بتواند هزینه های دانشجویان را کاهش دهد نیز فراهم کند؛ البته راه های زیادی برای کاهش اتکا به شهریه در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد ولی مقدمات آن باید بیش از گذشته فراهم شود. همچنین سرمایه گذاری حاصل از درآمدها باید به سمتی رود که در طرح های اقتصادی هم اشتغال و هم درآمد ایجاد کند.

موهبتی معتقد است: آموزش پایه، توسعه پایه همه جانبه در کشور است و هیچ جامعه ای به توسعه نمی‌رسد مگر این که نیروی انسانی آن به توسعه برسد. نیروی انسانی هم بدون آموزش، توانمندی و توسعه یافتگی را کسب نمی‌کند. مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی اقدامات خوبی در این زمینه نیز انجام داده است.

او ادامه داد: دانشگاه ها در تمام دنیا به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم حرکت کرده اند. دانشگاه نسل سه دانشگاهی کارآفرین است که در ایران نیز دانشگاه آزاد اسلامی به این سمت حرکت کرده و امیدوارم مجموعه اقدامات آن در این زمینه نیز توسعه همه جانبه شهری را ایجاد کند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در استان در بحث آموزش و پرورش اقدامات خوبی برای عدالت آموزشی در دست انجام داریم که در اعتبارات استانی نیز این موضوع دیده شده است. اقدامات ویژه ای نیز توسط خیرین مدرسه‌ساز انجام شده است که تعداد زیادی مدرسه در دست ساخت دارند.

او ادامه داد: در سیستان و بلوچستان بیش از 100 هزار دانشجو وجود دارد که در دانشگاه های این استان مشغول به تحصیل هستند؛ در شهرهای زاهدان و زابل دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد که این ها نشان می‌دهد نظام جمهوری اسلامی توجه زیادی به بحث آموزش در تمام سطوح دارد. البته خلأهایی نیز وجود دارد؛ مثلا در حاشیه شهر زاهدان بحث آموزش یکی از مباحث جدی است که باید به آن پرداخته و مدرسه سازی شود. طرح ضربتی سامان دهی حاشیه نشینی شرق چابهار و شمال زاهدان در دست کار است.

موهبتی تصریح کرد: در حوزه وزارت بهداشت و درمان نزدیک 3 هزار استخدام خواهیم داشت. همچنین ارتقای دانشکده علوم پزشکی ایران یکی دیگر از مباحث در دست اجراست. استاندارد سازی نیروی انسانی در دانشگاه ها و مدارس نیز مطرح است . امسال 67 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز مدارس و دانشگاه ها گذاشته شده است. زیباسازی حدود 500 مدرسه در سطح استان با مشارکت مردم در دست اجرا است که امیدوارم این اقدامات بتواند اثرات فراوانی در بحث آموزش عالی داشته باشد.

کد خبر: 1026632

وب گردی

وب گردی