فعالیت‌های ناهماهنگ و بی‌تاثیری برای ترویج علم انجام شده است

معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت:فعالیت‌هایی که برای ترویج علم در کشور صورت گرفته تاثیری نداشته و بین فعالیت‌ها همانگی دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اکرم قدیمی در‌نشست «طراحی و ارائه الگوی ترویج علم» که صبح امروز در ساختمان این مرکز برگزار شد، اظهار کرد: کارهای بسیاری‌ در حوزه ترویج علم در کشور صورت گرفته اما اثرگذاری آن در کشور مشاهده نمی‌شود، بین تمامی این فعالیت‌ها هماهنگی لازم وجود ندارد. در‌همین راستا جلساتی برگزار و نیاز و پیشنهادات لازم در زمینه پروژه ملی ترویج علوم مطرح شد.

وی ادامه داد: تصویب پروپوزال طرح ترویج علوم یک سال زمان برد، سایر روند انجام آن نیز به مدت ۲ سال طول کشید. پروژه ترویج علوم در‌ ۸ بخش انجام شده است که شامل مباحث نظری، چشم‌انداز، تاریخچه، چیستی، شاخص‌ها، مدل‌ها و رویکردها و غیره است. همچنین این طرح به بررسی ترویج علم در‌۶ کشور پرداخته است.

معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: ترویج علم دربردارنده طیف وسیعی از فعالیت‌ها از جمله پذیرش، درک و مشارکت همگان در‌ علم است. به موازات شکل‌گیری و توسعه علم در‌ دوره انقلاب‌های علمی‌ در‌ اروپا، بسیاری از دانشمندان و نهادهای علمی به فکر افتادند که رابطه میان عموم مردم و علم را مستحکم‌تر کنند. در قرن ۱۸ و ۱۹،‌ این گرایش در راستای عمومی‌سازی علم شدت گرفت. در قرن ۲۰، ترویج علم به عنوان یکی از‌ مولفه‌ها و عناصر جدانشدنی نهاد علم شناخته شد.

وی بیان کرد: در طرح ترویج علم، نخست علوم طبیعی و انسانی و بعد از آن، مصنوعات و محصولات پدیدآمده است، از به‌کارگیری این علوم، محصولات فناورانه ایجاد شده است. منظور از ترویج علم مجموعه‌هایی است که هدف مشترک آن‌ها، کاهش فاصله بین نهادهای تولیدکننده علم و فناوری و عموم مردم است. این دو گروه هم بودجه تحقیقات علمی‌ و فناورانه را تامین می‌کنند و هم مصرف‌کنندگان علم و فناوری هستند.

قدیمی‌ افزود: از جمله آثار و پیامدهای ترویج علم می‌توان به تشویق‌مردم با حساس بودن نسبت به سیاست‌گذاری‌های علمی و فناورانه، رشد‌ و ارتقای سیاست‌های‌ نظارت عمومی بر علم و غیره اشاره کرد.

وی‌ با اشاره به هدف الگوی ترویج علم در ایران گفت: ترویج علم گاهی برای برخی جوامع هدف محسوب می‌شود،‌ ترویج علم در جامعه توسعه نیافته، هدفی است که دستیابی‌به آن می‌تواند جامعه را از تفکر سنتی خارج و به سمت تفکر علمی سوق‌ دهد. برای راهیابی علم در جامعه، چه جوامع توسعه یافته و چه جوامع توسعه نیافته، راهی به جز آگاهی‌ و شناخت لایه‌های مختلف اجتماع نسبت به علم وجود ندارد.

معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: در‌‌ بخش اول‌، وضعیت ایران در ترویج علم مورد بررسی قرار گرفت، در چنین شرایطی زیست بوم الگوی ترویج علم در‌ایران تدوین شد بر اساس این الگو میان سه بخش دولتی، قانون‌گذاری و بخش خصوصی هماهنگی وجود ندارد، در همین راستا باید نهادی ایجاد شود تا فعالیت‌های‌ترویجی میان این سه بخش را هماهنگ کند.

ادامه دارد...

کد خبر: 1026642

وب گردی

وب گردی