علوم طبیعی در دوره اسلامی به ۲ مولفه فلسفه بنیان و دانش بنیان وابسته بود

استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: علوم طبیعی در دوره اسلامی به ۲ مولفه فلسفه بنیان و دانش بنیان وابسته بود که در حوزه نظری قرار داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، غلامحسین رحیمی استاد دانشگاه تربیت مدرس در اولین نشست علمی تخصصی بزرگداشت ابوریحان بیرونی که در دانشکده علوم انسانی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، درباره رساله اجوبه و مسئله ابوریحان بیرونی اظهار کرد: در اولین بخش این رساله، به نامه دانشوران اشاره شده است؛ در این مجموعه، ترجمه پرسش و پاسخ به صورت کامل آورده شده است.

وی افزود: در بخش دوم رساله، مرحوم استاد همایی در مقدمه مفصل خود بر کتاب التفهیم، فشرده ۱۸ پرسش را ذکر می کند؛ البته بدون آن که مفاهیم آن ذکر شود.

رحیمی ادامه داد: شهید مطهری تعدادی از پرسش ها و پاسخ ها را به تفصیل مورد بررسی قرار می دهد؛ حداقل سه چاپ این رساله با زبان های عربی، فارسی و انگلیسی در دسترس است و متن انگلیسی آن توسط «رفیق برجک» نگارش شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ۱۸ پرسش و پاسخ میان ابوریحان بیرونی و ابن سینا در این رساله آمده است که بیشتر به حوزه طبیعیات مربوط می شود؛ ابوریحان بیرونی در آثار الباقیه، به صراحت از مناظره یا مشاجره خود با ابن سینا یاد می کند.

وی گفت: علوم طبیعی در دوره اسلامی، توسعه قابل توجهی داشت و دانشمندان این دوره با تلاش های فراوان، مباحث گوناگونی را در حوزه علوم طبیعی مطرح کردند؛ علوم طبیعی در دوره اسلامی به ۲ مولفه فلسفه بنیان و دانش بنیان وابسته بود که در حوزه نظری قرار داشت.

رحیمی اضافه کرد: علوم طبیعی در حوزه تجربی، با آزمایش های کنترل شده و فرآیندهای طبیعی در ارتباط است؛ با بی اعتنایی به سنت تجربی در علوم اسلامی و غلبه مباحث عقلی محض فلسفی بر علوم طبیعی، شاخه تجربی علوم طبیعی دوره اسلامی نیز به تدریج از بین رفت.

این پژوهشگر در پایان با اشاره به دین و اعتقادات ابوریحان بیرونی خاطر نشان کرد: اعتقادات هر دانشمندی در هستی شناسی این دانشمند اثر قابل توجهی دارد؛ نصر درباره اعتقادات او می نویسد که یک نظر سطحی به نوشته های بیرونی کافی است تا اعتقاد او به اسلام روشن شود. ابوریحان بیرونی از جمله دانشمندانی است که تعصب ورزی جاهلانه را محکوم می کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026644

وب گردی

وب گردی