ابوریحان بیرونی بستر جامعه ایرانی را از رویکردهای افراطی نجات داد

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: ابوریحان بیرونی بستر جامعه ایرانی را از رویکردهای افراطی نجات داد، کتاب آثار الباقیه وی از جمله آثار مهمی است که نقش مهمی در تمدن‌سازی دارد. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در اولین نشست تخصصی بزرگداشت ابوریحان بیرونی که در دانشکده علوم انسانی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: بررسی دقیق آثار و گفته‌های ابوریحان بیرونی نشان می دهد که او معتقد به مذهب تشیع اثنی عشری بوده است؛ در واقع رنسانس، ریشه در تفکرات دانشمندان مسلمان دارد.

وی افزود: برخی اصرار دارند که مذهب ابوریحان را مانوی معرفی‌ کنند، در حالی که این‌ موضوع هیچ سندی ندارد. در مسائل تاریخی نباید‌ دیدگاه های شخصی را دخیل کنیم و باید به صورت دقیق به بررسی تاریخ بپردازیم.

بلخاری تصریح کرد: ابوریحان‌ و دیگر دانشمندان اسلامی را می توانیم ریشه رنسانس بدانیم؛ هر کسی که تاریخ علم را بخواند، نمی تواند نقش دانشمندان اسلامی مانند ابن هیثم و ابوریحان را در ظهور علوم طبیعی جهان انکار کند.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: در تاریخ یک ملت بخشی از افراد نقش تمدنی دارند و الفبای تاریخ بشر را تغییر می دهند؛ ابوریحان نیز جزو این دست از دانشمندان است که نقش تمدنی را در تاریخ علم ایفا کرده است.

وی تاکید کرد: ابوریحان بیرونی بستر جامعه ایرانی را از رویکردهای افراطی نجات داد؛ کتاب آثار الباقیه وی از جمله آثار مهمی است که نقش مهمی در تمدن‌سازی دارد.

بلخاری در پایان با اشاره به مستندات شیعه بودن ابوریحان بیرونی خاطرنشان کرد: او در دو بخش از کتاب آثار الباقیه، اعتقادات شیعیان زیدیه و اسماعیلیه را نقد می ‌کند. ابوریحان همچنین در بسیاری از آثار خود نسبت به امام حسین(ع) و واقعه عاشورا ابراز ارادت کرده است؛ همچنین او در بسیاری ار بخش های کتاب خود تاکید می‌کند به هر حدیثی نباید اعتماد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026652

وب گردی

وب گردی