20‌ درصد بودجه دانشگاه آزاد استان سمنان از درآمدهای غیرشهریه‌ای است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان گفت: بخشی از درآمدهای غیر شهریه ای در این استان مربط به اقتصاد دانش‌بنیان است و تمام واحدهای استان را مکلف کردیم تا متناسب با پتانسیلی که دارند در این زمینه ورود کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هرچه وابستگی دانشگاه ها به شهریه کمتر شود ساختار دانشگاه قوی‌تر خواهد شد؛ بر اساس بودجه امسال دانشگاه آزاد اسلامی نیز باید 10 درصد بودجه هر استان درآمد غیر شهریه‌ای باشد، این درآمد باید از محل فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان، پژوهش‌های برون سازمان و برگزاری دوره‌های کوتاه مدت کسب شود تا پایداری بودجه را افزایش داده و وابستگی آن به شهریه کاهش پیدا کند.

عبدالله خالصی دوست رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان در این رابطه به خبرنگار ایسکانیوز گفت: بحث کاهش اتکا به شهریه از سال های گذشته مطرح بوده و ما در استان سمنان در حال حاضر حدود 20 درصد درآمد غیر شهریه ای داریم و با توجه به تکلیفی که وجود دارد در آینده این درصد را بیشتر خواهیم کرد.

او ادامه داد: در تمام کشور ورود دانشجو به دانشگاه با محدودیت هایی مواجه شده است و این موضوع فقط مختص به دانشگاه آزاد نیست؛ بنابراین باید پیش بینی های لازم در این زمینه را انجام و سال به سال میزان اتکا به شهریه را کاهش داده و به سمت درآمدهای غیر شهریه ای حرکت کنیم تا در بحث مدیریت مالی با چالش مواجه نشویم. استان سمنان نیز این مسئله را مد نظر قرار داده و حدود 20 درصد از درآمدهایمان غیر شهریه ای است.

خالصی دوست در خصوص برنامه های این استان برای کاهش اتکا به شهریه گفت: در حوزه خدمات دانشجویی مثل ایاب‌و‌ذهاب و بوفه های دانشجویی ورود کرده و ضمن این که خدمات را به دانشجویان افزایش می دهیم درآمدزایی نیز برای دانشگاه ایجاد می کند. بخش دیگر از درآمدهای غیر شهریه ای در این استان مربط به اقتصاد دانش بنیان است. تمام واحدهای استان را مکلف کردیم تا متناسب با پتانسیلی که دارند در این زمینه ورود کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان گفت: به طور مثال واحد دامغان در بحث پسته توانایی و پتانسیل‌های زیادی دارد، یک مرکز تحقیقات برای واحد دامغان در خصوص کاشت و برداشت پسته راه اندازی کردیم. همچنین در واحد گرمسار به بحث پرورش شترمرغ و کشاورزی ورود کردیم. واحد سمنان نیز در حوزه صنعتی وارد شده است و قراردادهای برون دانشگاهی مختلفی را در این زمینه منعقد کردیم.

او ادامه داد: تأکید ما استفاده از ظرفیت و پتانسیل های دانشگاه است؛ ظرفیت هایی اعم از نیروی انسانی و ساختمان های خالی، کارگاه ها و آزمایشگاه ها باید مورد توجه قرار گیرند تا بیش از گذشته اتکا به شهریه را کاهش دهیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1026656

وب گردی

وب گردی