دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال کارآمدسازی جریان علم و فناوری است/ توجه به تولید بذر و امنیت غذایی در کشور یک حرکت استقلالی و مولد است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: توجه به تولید بذر و امنیت غذایی در کشور، یک حرکت استقلالی و مولد است که علاوه بر تأمین امنیت غذایی، صدها شغل نیز ایجاد خواهد کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی و سازمان اوقاف و امور خیریه که صبح امروز در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری برگزار شد، گفت: در این شرایط که دشمن، نهایت دشمنی خود را در جبهه جنگ اقتصادی انجام داده، امضای این تفاهم‌نامه اتفاق مهمی است که صورت گرفت.

دکتر طهرانچی با انتقاد از اینکه تاکنون سعی شده به نیازهای کشور با نمادهای غربی پاسخ داده شود، تصریح کرد: کشور ما دارای فرهنگ عمیق در زمینه کسب و کار و فرهنگ اجتماعی است و مردم ما سابقه چندهزار ساله در این خصوص دارند. سنت وقف یکی از فرهنگ‌هاست که چندصد سال است از آن به خوبی نگهداری شده و موقوفات به طور مشخص در کشور کارکرد خود را دارد.

وی ادامه داد: حضور دکتر خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این جلسه، حامل این پیام است که ما می‌خواهیم با یک مدل برگرفته از فرهنگ مردم، حرکتی که باید ایجاد شود تا کسب و کار، تولید و اشتغال جوانان در کشور رونق بگیرد را تعریف کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: درست است که مفاهیمی همچون پارک‌های علم و فناوری، صندوق‌های حامی و... از غرب آمده، اما بازارهای ایران از لحاظ تاریخی سابقه چندصدساله دارند و در هر یک از شهرها بازارها براساس زیست بوم و فرهنگ آن منطقه وجود دارد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه معتقدیم آموزش عالی و علم و فناوری به کمک کشور نمی‌آید، مگر اینکه ابتدا بومی‌سازی شود و مبتنی بر نیاز جامعه باشد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با این نگاه، رویکردهای جدیدی را تعریف و آغاز کرده است. به عنوان نمونه محققان دانشگاه آزاد اسلامی در واحد خوراسگان 7 سال تلاش کردند و جهاد مستمر علمی انجام دادند که نتیجه آن امنیت غذایی است. دشمن سعی می‌کند نه تنها دستاوردهای هسته‌ای، هواوفضا، تجهیزات پزشکی و... را وابسته به خود کند، بلکه در حوزه غذا نیز تلاش دارد ایران را به کشوری وابسته تبدیل کند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم توجه به امنیت غذایی، اظهار داشت: امضای این تفاهم‌نامه و توجه به تولید بذر و امنیت غذایی در کشور، یک حرکت استقلالی و مولد است که در کنار آن، علاوه بر تأمین امنیت غذایی، صدها شغل نیز ایجاد خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال کارآمدسازی جریان علم و فناوری است، با اشاره به رویکرد جدید صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: ادبیاتی که در دوره جدید در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری ایجاد شده، ادبیات نو و خوبی است که بنده از برادر خوبم دکتر وحدت تشکر می‌کنم که انصافاً در این یک سال، در کنار دانشگاه آزاد اسلامی بودند. این تفاهم‌نامه سه‌جانبه که امروز امضا شد، حامل این پیام است که ما برای استقلال، امنیت غذایی کشور، نهاد علم و فناوری، نهاد حمایتی و نهاد مردمی را کنار یکدیگر قرار دادیم تا یک زیست بوم جدید بسازیم تا ان‌شاءالله بتواند ثمرات خوب و قابل اتکایی در سال‌های آینده برای کشور داشته باشد.

دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی دارد به عنوان دانشگاهی مولد، دانش فنی تولید کند

دکتر طهرانچی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری و سازمان اوقات و امور خیریه با امضای این تفاهم‌نامه، طرح جدیدی را برای بومی‌سازی، پیشرفت و امنیت غذایی رقم می‌زنند که البته این گام اول است. دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی دارد به عنوان دانشگاهی مولد، دانش فنی تولید کند تا این دانش فنی در کنار مجموعه‌های تولیدی قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت بومی کردن دستاوردهای دانشگاهی، تأکید کرد: نکته جالب این است که آموزش عالی ما محققان را تشویق به ثبت پتنت در اروپا و آمریکا می‌کرد، این در حالی است که ما در زیست بوم اقتصادی غرب قرار نداریم و انجام این تحقیقات و ثبت پتنت‌ها منفعتی برای کشور ندارد و تنها دستاورد آن، تعداد ثبت پتنت برای محققان است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در کنار نهادهایی همچون صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری و سازمان اوقاف و امور خیریه، می‌خواهد برای این موضوع تدبیری بیاندیشد تا بتواند دانش فنی را از سطح دانشگاه و نهادهای علم و فناوری استخراج کرده و در اختیار مصرف‌کنندگان آن قرار دهد.

وی با قدردانی از تلاش محققان دانشگاه آزاد اسلامی که 7 سال با همت خود و حمایت دانشگاه، در حوزه تولید بذر گام‌های اساسی برداشتند، اظهار داشت: امروز در شرایطی که دشمن می‌خواهد تحریم‌های ظالمانه خود را علیه جمهوری اسلامی ایران گسترده‌تر کند، این محققان در زمینه تولید بذر صیفی‌جات که از محوری ترین بحث هاست، متناسب با نیاز کشور کار کردند که این تلاش‌ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی مورد تأیید قرار گرفته و بذرهای خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل و گونه‌های دیگر مورد اقبال 85درصدی کشاورزان، جامعه و کشورهای همسایه قرار گرفته است.

دکتر طهرانچی در پایان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با انعقاد این تفاهم‌نامه، تلاش دارد میزان تولید این بذرها که 20 میلیون بذر در طول سال بوده را به حد نیاز کشور برساند. امیدواریم این تفاهم‌نامه بتواند در زمینه‌های اشتغال، رونق کشاورزی، خوداتکایی کشور و... مثمر ثمر باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026666

وب گردی

وب گردی