غلظت جیوه در ماهی‌های شمال پایین‌تر از استانداردها است

تحقیقات پژوهشگران کشور نشان داد که میزان غلظت جیوه در ماهی‌های پر مصرف شمال پایین تر از استانداردهای بین المللی است و هیچ خطری برای سلامت انسان ندارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ماهی‌ها یک عنصر ضروری و سنتی در سبد کالایی مردم به خصوص در نواحی ساحلی محسوب می‌شوند. همچنین ماهی‌ها حاوی عناصر مغذی هستند و برای درمان برخی بیماری‌ها مصرفشان توصیه می‌شود. از سوی دیگر وجود هرگونه آلاینده در آنها و ورود آن به بدن سلامت انسان را به خطر می‌اندازد.

جیوه یکی از عناصر سمی است که به دلیل خصوصیاتی همچون تجمع زیستی ورود آن به بدن خطرناک است. بدین معنا که با ورودش به بدن دفع نمی‌شود و به مرور زمان و با مصرف مجدد غلظت آن افزایش می‌یابد. مصرف آبزیان نیز یکی از راه‌های ورود آن به بدن است. در این رابطه طرح پژوهشی توسط محققان دانشگاه‌های حکیم سبزواری و علوم پزشکی سبزوار انجام شد که صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری از آن حمایت کرد.

در این پژوهش خطرات بالقوه سلامت انسان به واسطه در معرض قرار گرفتن با جیوه از طریق مصرف ماهی از دریای خزر ارزیابی شد.

حسن ملوندی مجری این طرح پژوهشی درباره دستارودهای آن گفت: غلظت جیوه در ماهی‌های پر مصرف شمال همچون سفید، کفال طلایی، کفال پوزه باریک، کپور معمولی، سوف معمولی و اردک ماهی مشخص شد. این تحقیقات در 4 ایستگاه از بندر ترکمن تا بندر خزر انجام شد و در هر ایستگاه نیز از هر ماهی روی 10 نمونه کار شد.

وی ادامه داد: پس از بررسی شاخص‌های سلامتی مشخص شد غلظت جیوه در این ماهی‌ها حتی از استانداردهای بین المللی نیز پایین‌تر است. پس مصرف ماهی شمال به دلیل غلظت پایین جیوه در آن آسیب‌زا نیست و خطری برای مصرف آن از این نظر وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026667

وب گردی

وب گردی