سلول‌های بنیادی به‌‌سختی مشغول کارند!

سلول‌های بنیادی اسکلتی در بدن انسان‌ها بسیار با‌ارزش هستند؛ زیرا می‌توانند بسیاری از انواع آسیب‌های استخوانی را بهبود بخشند البته پیدا کردن آنها دشوار است؛ زیرا محققان دقیقا نمی دانند که چگونه به نظر می‌رسند، چه شکلی دارند یا در کجا زندگی می کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان نوعی سلول بنیادی اسکلتی را در «ناحیه استراحت» صفحه رشد epiphyseal ( صفحه اپیفیسل) شناسایی کرده‌اند که بافت غضروفی ویژه داشته و محرک مهمی برای رشد استخوان‌ها به شمار می‌رود.

نوریاکی اونو‌، استادیار دندان‌پزشکی در دانشگاه «میشیگان» می‌گوید: یافتن سلول‌های بنیادی اسکلتی در ناحیه استراحت بسیار معقول است؛ زیرا اعتقاد بر این است که آنها تا زمانی که لازم نباشند، حرکتی نداشته و فعال نمی شوند.

شروعی مهم

محققان برای یافتن این سلول ها، از پروتئین های فلورسنت برای مشخص کردن گروه های خاص سلول ها در یک موش استفاده و سرنوشت و مسیر آنها را طی گذشت زمان پیگیری کردند. به این ترتیب‌، آنها موفق شدند تا چرخه زندگی سلول ها را در داخل بدن و نه در داخل یک «ظرف پتری» (ظرفی بشقاب مانند از جنس شیشه یا پلاستیک با عمق کم و دردار است که زیست‌شناسان از آن برای کشت سلول استفاده می‌کنند) مورد مطالعه قرار دهند.

سلول‌هایی که آنها پیدا کرده‌اند معیارهای سلول های بنیادی اسکلتی را رعایت می کنند؛ زیرا کارهای مهم انجام می دهند: آن ها به سلول هایی تبدیل می شوند که غضروف و استخوان را تشکیل می دهند و از تولید سلول های خونی پشتیبانی می کنند. هرچند این ها ممکن است تنها یک نوع سلول بنیادی اسکلتی باشند؛اما شروع مهمی به حساب می آیند.

اونو می گوید: «دانستن این که سلول های بنیادی ویژه ای در صفحه رشد وجود دارد به درک چرایی برخی از انواع ناهنجاری‌های استخوانی و بیماری های استخوان شکننده در بعضی از بیماران کمک می کند.

تصویری از صفحه رشد (باند تیره در وسط) و سلول های قرمز آنهایی هستند که از ناحیه استراحت (بالای باند تیره) امتداد یافته و به پایین می رسند. سلول های سبز پوکی استخوان و سلول های سازنده استخوان هستند. قسمت انتهایی، مغز استخوان و استخوان است.

سلول‌های نجات یافته

صفحه رشد از لایه های مختلفی تشکیل شده است که ناحیه استراحت در لایه بالایی آن قرار دارد. مدت‌هاست که تصور می شود سلول های منطقه استراحت تقسیم نمی شوند؛ اما محققان دریافتند که برخی از سلول های منطقه استراحت از خواب بیدار می شوند و شروع به تقسیم سریع سلول های «کندروسیت» می کنند که ستون های «زیبایی» تولید می کنند (که شبیه پشته پنکیک هستند) و رشد استخوان را حفظ می‌کند.

برخی از سلول های موجود در ناحیه استراحت، تمام مسیر از بالا تا پایین لایه زیرین صفحه رشد را طی می‌کنند و برخی از آنها در واقع از طریق صفحه رشد و داخل حفره مغز استخوان حرکت کرده و استئوبلاست‌ها (سلول هایی که استخوان می سازند) و سلول‌های استرومای مغز استخوان (پشتیبان سلول های خونی) را ایجاد می کنند.

اونو می گوید از این که سلول های موجود در منطقه استراحت نه تنها تنبل نبوده و هیچ کاری نمی کردند، بلکه بسیار پرکار هستند و گاهی اوقات بیدار شده و سلول های غضروفی تولید می کنند، بسیار شگفت زده شده است.

سال هاست که فرض می شد سلول های غضروفی در انتهای صفحه رشد می میرند؛ اما یافته های جدید شواهد قطعی نشان می دهد که آنها زنده مانده و همچنان به استخوان سازی خود ادامه می دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026683

وب گردی

وب گردی