هوش مصنوعی،تشخیص «مرگ سفید» را رایگان کرد

محققان گزارش می دهند که با یک آزمایش جدید که تنها 10 سنت هزینه دارد و در طول 10-20 دقیقه به نتیجه می رسد، می توانند بیماری سل را با دقت 95٪ -99٪ تشخیص دهند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از Biosensors ، تشخیص زودهنگام بیماری های واگیردار برای افرادی که از مراحل مختلف آن رنج می برند، یک چالش جدی بوده و هست.

در سال 2016 ، 10.4 میلیون نفر مبتلا به سل شده و 1.7 میلیون نفر فوت کردند که 95٪ آنها در کشورهای کم درآمد و متوسط ساکن بودند.

«اوانجلین آلوسیلا»، استاد زیست سیستم ها و مهندسی کشاورزی در دانشگاه ایالتی میشیگان می گوید: محققان روش سنجش جدید زیستی را برای افرادی که بسیار به آن محتاجند، طراحی کرده اند اما هنوز هم مساله پرداخت هزینه ها معضل مشترک همه است.

اجرای این طرح در مناطق روستایی کشورهای در حال توسعه، باعث یافتن افرادی می شود که به این بیماری مبتلا هستند. همچنین اطلاع رسانی ها مداوم باعث می شود تا مقاومت های دارویی نیز کاهش یابد.

استفاده از این روش در اولین مراحل بیماری و تشخیص آن، درمان سریع را در یک ملاقات بالینی تسهیل می کند. بنابراین باید از استراتژی سازمان بهداشت جهانی برای پایان دادن به سل تا 2035 حمایت کرد.

در حال حاضر دو روش متداول تشخیص سل شامل «میکروسکوپ اسمیر» و سیستم «Xpert MTB / RIF» است. اسمیر میکروسکوپی روشی ارزان است اما فقط حدود 50٪ حساسیت دارد.

سیستم Xpert MTB / RIF حساس است اما دستگاه در حدود 40 تا 20 هزار دلار هزینه دارد و کارتریج آن بین 20 تا 30 دلار در هر آزمایش هزینه دربرخواهد داشت که با این حساب در کشورهای دارای ترافیک زیاد بیماری سل، بسیار گران تمام می شود.

در کشورهای در حال توسعه به لحاظ کمبود مصرف، آزمایشگاه های خصوصی به طور متوسط 70 دلار در هر آزمایش شارژ می کنند و نیاز به برق و خنک کننده نمونه ها دارند.

چند سال پیش برنامه توقف سل WHO، 10 دستگاه Xpert را برای کشور فیلیپین تامین و ذخیره کرد. این ماشین ها باید 100 میلیون نفر را تحت پوشش خود قرار دهند. در بسیاری از موارد، بیماران مبتلا به سل قبل از این که بدانند به آن مبتلا شده اند، پنج تا ده نفر را آلوده می کنند. ما در این باره فقط به یک روش بهتر برای نجات جان افراد بیشتری احتیاج داشتیم.

روش جدید ثبت اختراع شده از نانوذرات مغناطیسی و لکه های باکتریایی مخلوط شده با نمونه های خلط بیماران استفاده می کند. کارکنان بهداشتی تخلیه مخاط را در یک ویال مخلوط کرده و آن را در معرض آهنربا قرار می دهند. مشاهده نمونه ها از طریق میکروسکوپ ، خوشه های قرمز نانوذرات باردار (مثبت) یا نانوذرات قهوه ای پراکنده (منفی) را نشان می دهد.

برای مناطقی که هیچ متخصص پزشکی در آن نزدیکی وجود ندارد ، تیم Alocilja یک برنامه تلفن هوشمند را با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی تهیه کرده است که می تواند نمونه ها را نیز مرور کند. دقت این تست هنوز هم بالا است (85٪) و این برنامه به عنوان ابزاری عالی برای گسترش پوشش در مناطق بزرگ و دورافتاده عمل می کند. هنگامی که کارکنان بهداشتی سل را تشخیص دادند ، آزمایش DNA را انجام می دهند که مقاومت داروئی سویه سل را تأیید می کند.

وی در باره این طرح می گوید: ما از سرعت اجرای تکنیک راضی هستیم. در 15 دقیقه می توانیم سل را تایید کنیم و در 45 دقیقه می توان مقاومت دارویی آن را تأیید کرد. قادر به انجام ارزیابی کامل طی یک ساعت و تنها در یک معاینه خواهیم بود که این عوامل در تشخیص زودهنگام و مقابله با این بیماری کشنده بسیار مهم هستند.مطالعات میدانی موفقیت آمیز این طرح در نپال ، هند ، پرو و مکزیک صورت گرفته است. کشورهای دیگری که به این روش ابراز علاقه کرده اند شامل کلمبیا ، اکوادور ، اندونزی ، اوگاندا ، آفریقای جنوبی ، غنا و لهستان هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026684

وب گردی

وب گردی