ربات امداد و نجات واحد قزوین به تولید انبوه می‌‌‌رسد/ ساخت ربات برای کشور کانادا در دانشگاه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین گفت: نوعی ربات برای کشور کانادا ساختیم و فعالیت‌‌های داخلی و خارجی موفقیت‌‌‌‌آمیزی در سطح ارائه ربات‌‌های مختلف داشتیم؛ همچنین قراردادی برای ساخت ربات امداد و نجات در سطح انبوه با شهرداری منعقد کردیم.

مرتضی موسی‌‌‌‌خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تولید ربات در واحد قزوین و ارائه آن به صنایع مختلف گفت: با توجه به اینکه در بحث رباتیک قطب علمی کشور محسوب می‌‌شویم، تفاهم‌‌نامه‌‌‌هایی برای ساخت و ارائه ربات به کارخانجات مختلف از جمله خودرو‌‌سازی‌‌‌ها داشتیم که هنوز به مرحله تولید محصول نرسیده است. نوعی ربات برای کشور کانادا ساختیم و فعالیت‌‌های داخلی و خارجی موفقیت‌‌‌‌آمیزی در سطح ارائه ربات‌‌های مختلف داشتیم. در حال حاضر، با شهرداری برای ساخت ربات امداد و نجات در سطح انبوه، قراردادی را منعقد کردیم.

وی در ادامه تشریح کرد: بدون تردید در آینده نزدیک با توسعه مرکز تحقیقات رباتیک و فعالیت گسترده در این زمینه، دانشگاه آزاد قزوین نام ایران را در این رشته جهانی خواهد کرد. هر چند در مسابقات جهانی رباتیک این اتفاق رخ داده و دستاوردهای چشمگیری در این زمینه داشتیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین با اشاره به توسعه امور دانش‌‌‌‌‌‌‌‌بنیان در دانشگاه‌‌‌‌‌‌ها اظهار کرد: امروز دانشگاه‌‌های ما در توسعه برخی از امور دانش‌‌بنیان به مرحله‌‌‌‌‌ای رسیدند که توانایی تولید صنعتی دارند. تولید خودروی برقی در واحد قزوین نمونه بارزی از تولید یک محصول دانش‌‌‌‌‌‌بنیان با تکیه بر دانش بومی متخصصان و دانشگاهیان دانشگاه آزاد است که دستاوردی ملی محسوب می‌‌‌‌شود.

موسی خانی درباره ارتباط واحد قزوین با صنایع فعال در استان گفت: صنایع مختلفی از جمله خودروسازی و تولید محصولات غذایی در استان قزوین فعالیت دارند؛ همچنین یک شهرک صنعتی داریم که صنایع کوچک در این شهرک مشغول به تولید محصولات مختلف هستند. تفاهم‌‌نامه‌‌‌‌‌‌‌هایی را با این صنایع منعقد کردیم؛ اما آنچه برای رشد و توسعه صنعت در کشور حائز اهمیت است، اعتماد صنعت به دانشگاه بوده تا بتوانیم از طریق صرف هزینه و زمان، تولید تکنولوژی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت ارتباطی دو طرفه بوده که نیازمند اعتماد متقابل میان این دو است. صنعت اگر بخواهد به توسعه و پیشرفت برسد باید به دانشگاه رجوع کند و نیازهای خود را با بهره‌‌‌مندی از متخصصان بومی رفع کند.

وی درباره ایجاد دفتری از صنعت در دانشگاه تصریح کرد: ایجاد دفتری از صنعت در دانشگاه و متقابلا دانشگاه در صنعت، منجر به تقویت ارتباط این دو خواهد شد. به این ترتیب، صنعت مشکلات خود را به درون دانشگاه برده تا مورد بررسی قرار گیرد؛ از سوی دیگر حضور دانشگاهیان هم در صنعت منجر به استفاده از نیروی متخصص بومی خواهد شد که مهم‌‌‌‌‌ترین دستاورد آن تولید تکنولوژی، خودکفایی، استقلال و عدم نیاز به بیگانگان خواهد بود.

موسی‌‌‌‌خانی درباره ایجاد فرصت مطالعاتی در صنعت برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌‌‌‌ها اظهار کرد: حضور استادان و اعضای هیئت علمی برای گذراندن فرصت مطالعاتی در صنایع مختلف داخلی، منجر به شناخت مستقیم مسائل و مشکلات موجود در صنعت خواهد شد. به این ترتیب به جای حضور در صنایع خارج از کشور، مشکلات تولید داخل را شناسایی کرده و درصدد رفع آن برمی‌‌‌‌آیند. مهم‌‌‌‌ترین دستاورد این امر تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و انتقال تجربیات استادان دانشگاه به دانشجویان برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و گسترش تولید ملی خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026702

وب گردی

وب گردی