چرا رشته‌های بدون آزمون طرفدار ندارند؟/ خالی‌ماندن67درصد صندلی‌های دوره‌ بدون کنکور

بررسی‌ها نشان می‌دهد در دفترچه پذیرش بدون آزمون دانشجو، خبری از رشته‌های پرطرفدار نیست یا حداقل دانشگاه‌های برتر کشور این ظرفیت را به رشته‌های نه‌چندان محبوب اختصاص داده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در شهریور 92 و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دی ماه 97، باید 85درصد از ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها صرفاً براساس سوابق تحصیلی باشد، در این دوره معدل کتبی دیپلم مورد توجه قرار می‌گیرد و داوطلب لازم نیست در کنکور شرکت کند.

پذیرش رشته‌محل‌های «صرفا بر اساس سوابق تحصیلی» به صورت جداگانه و مستقل از کنکور صورت می‌گیرد. کنکور نیز برای رشته‌محل‌های باقی مانده برگزار خواهد شد که در آن تلفیق نمره کنکور و سوابق تحصیلی مورد تاکید است.

درحال حاضر 85درصد پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها براساس معدل دیپلم یا صرفاً براساس سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد؛ اما بیشتر این پذیرش دانشجو یا در رشته‌های کم‌متقاضی صورت می‌گیرد یا در دانشگاه‌هایی که طرفدار چندانی ندارند. شاید در نگاه اول تصور کنید پذیرش 85‌درصدی دانشجو در دانشگاه‌ها محقق شده است؛ اما با اندکی تأمل و مطالعه دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی می‌توان دریافت رشته‌ها و دانشگاه‌های کم‌متقاضی در دفترچه آمده است.

397 هزار صندلی خالی در دوره‌های بدون آزمون کنکور سراسری

براساس مصوبه پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی، 85درصد رشته‌محل‌های مختلف و 85درصد دانشگاه‌ها باید از دوره‌های بدون آزمون دانشگاه‌ها تکمیل شود. ثبت‌نام برای پذیرش در رشته‌های تحصیلی بدون آزمون سراسری سال جاری از دوشنبه 20 اسفند 97 آغاز شده و پنجشنبه 28 شهریور پایان می‌یابد. با اینکه کمتر از 15 روز به پایان ثبت‌نام این دوره‌ باقی مانده، تنها 66درصد داوطلبان نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته اقدام کرده‌اند.

به گفته حسین توکلی ظرفیت پذیرش دانشجو برای رشته‌های بدون آزمون کنکور سراسری 596 هزار و 88 نفر است؛ اما براساس آخرین آمار سازمان سنجش، تنها 200 هزار و 460 داوطلب در این دوره‌ها ثبت‌نام کرده‌اند. به عبارت دیگر می‌توان گفت بیش از 395 هزار صندلی خالی در دانشگاه‌ها وجود دارد و باید توسط دانشجویانی پر شود که برای ورود به دانشگاه بر معدل تحصیلی خود تکیه کرده‌اند؛ یعنی 67درصد صندلی‌های دوره‌های بدون آزمون تاکنون خالی مانده است.

چرا ظرفیت‌ها خالی مانده‌ است؟

علت خالی ماندن صندلی‌ها در روزهای پایانی دوره‌های بدون آزمون کنکور سراسری سؤالی است که در چنین شرایطی مطرح می‌شود. با نگاهی ساده به دفترچه بدون آزمون کنکور سراسری می‌توان دریافت خبری از رشته‌های پرطرفدار نیست یا حداقل دانشگاه‌های برتر کشور این ظرفیت را به رشته‌های نه‌چندان محبوب اختصاص داده‌اند.

به عنوان مثال دانشگاه تهران در رشته فقه شافعی گروه علوم انسانی تنها 30 نفر پذیرش می‌کند. پردیس ابوریحان این دانشگاه در رشته علوم باغبانی 20 نفر و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج در رشته‌های ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، علوم و مهندسی جنگل و مهندسی صنایع چوب و فرآورده‌های سلولزی جمعاً 60 نفر پذیرش خواهد کرد.

جالب آنجاست که رشته‌های پرطرفداری همچون حقوق، طراحی صنعتی و مهندسی معماری در پردیس خودگردان کیش این دانشگاه ارائه شده است که جمعاً 90 نفر پذیرش دارد.

یا به عنوان مثال دانشگاه فردوسی مشهد را در نظر بگیرید، این دانشگاه در رشته‌های علوم و مهندسی خاک، علوم دامی، علوم و مهندسی باغبانی، ادیان و عرفان، علوم و مهندسی شیلات و مهندسی طبیعت 140 نفر پذیرش می‌کند و خبری از رشته‌های پرطرفدار گروه علوم تجربی نیست.

از طرفی دانشگاه زابل با حدود 70 رشته تحصیلی اقدام به پذیرش بدون آزمون دانشجویان کرده که در جدول زیر آمده است:

اگر نگاهی به جدول فوق بیندازید، عناوین رشته‌های پرطرفداری همچون مهندسی برق، مکانیک، معماری و عمران در این دانشگاه ارائه شده است.

از تمامی موارد فوق می‌توان این‌گونه استنباط کرد که رشته‌های کم‌طرفدار بیشتر در دانشگاه‌های مطرح کشور ارائه شده و دانشجویان برای تحصیل در رشته‌های محبوبی مانند حقوق باید از در کنکور وارد شده و با یکدیگر به رقابت بپردازند. با توجه به اصلاحیه شورای سنجش و پذیرش مبنی بر حذف نشدن کنکور،‌ می‌توان ادعا کرد دست‌های پشت پرده از حذف کنکور جلوگیری می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026707

وب گردی

وب گردی