فرایند صدور ضمانتنامه به کمتر از یک هفته کاهش یافت/رفع نیازهای فناورانه صنایع با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: تاکنون نیمی از 4هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند شدند و فرایند صدور ضمانتنامه شاید دو ماه زمان می‌برد امروز با فرایند بازمهندسی به کمتر از یک هفته رسیده است .

سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز با اشاره به ارائه تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان شکل گرفته است. این صندوق در 4 دسته (تسهیلات، ضمانتنامه، سرمایه گذاری و خدمات بلاعوض توانمندسازی ) خدمات را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد.

وی تصریح کرد: مسئله اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان موضوع فروش محصولات تولیدی آنهاست، اگر شرکت‌ها بتوانند خدمات و محصولاتشان را در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برسانند به طور یقین خدمات تامین مالی صندوق نوآوری در این عرصه اثربخش‌تر خواهد بود. تلاش کردیم تا با ابزارهایی به توسعه بازار داخلی و خارجی کمک کنیم.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات صندوق نوآوری برای توسعه بازار داخلی برگزاری‌ رویدادهایی است که به اتصال و پیوند شرکت‌های دانش‌بنیان با صنایع بزرگ ختم شود.

وی تأکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان از ظرفیت‌های خوبی برای کمک به صنایع کشور و رفع نیاز آنها و نیز شرایط حضور در بازارهای بین‌‌المللی برخوردارند. برهمین اساس در سال جاری صندوق نوآوری از حضور شرکت‌ها در بیش از ۵۰ نمایشگاه خارجی حمایت کرده است که این امر منجر به توسعه صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان شد.

ملکی‌فر تصریح کرد: در داخل کشور نیز تلاش شده تا در قالب رویدادهایی، صنایع بزرگ را برای رفع نیازهایشان به شرکت‌های دانش بنیان متصل کنیم تا شرکت‌های دانش بنیان بتوانند وارد زنجیره تامین این شرکت‌ها شده و محصولات خودشان را به آنها عرضه کنند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و متوسط با صنایع بزرگ یک تیر و چند نشان است، اظهار کرد: در این همکاری علاوه بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان نیازهای فناورانه صنایع بزرگ کشور را در حوزه‌های مختلف برطرف می‌کنند، به فناوری کمک خواهند کرد تا به عنوان یک خون تازه در صنایع بزرگ و سنتی کشور جریان پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر این همکاری به توسعه بازار و خلق درآمدهای پایدار شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌کند و موجب کاهش خروج ارز و تقویت روحیه خودباوری در کشور می‌شود و در نهایت اشتغال پایدار را برای دانش آموختگان جوان کشور در پی خواهد داشت.

ملکی‌فر با اشاره به اینکه در مهر ماه نیز گردهمایی صنعت فولاد و خودرو را میزبانی خواهیم کرد، گفت: امنیت غذایی یکی از مولفه‌های امنیت ملی است، چرا که با سلامت تمام افراد جامعه در ارتباط است. علاوه بر این بازار بسیار بزرگ این حوزه در داخل کشور و سهم بیش از ۲۵ درصدی این صنعت در سبد هزینه‌های خانوارها و… گویای اهمیت این حوزه در اقتصاد کشور است.

وی با بیان اینکه از 4هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان بیش از نصف ‌آنها از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند شدند، گفت: تلاش می‌کنیم که ارائه تسهیلات را تسریع کنیم. برای این منظور اولا باز مهندسی کردیم که فرایند زمان صدور ضمانتنامه را کاهش دهیم. مثلا فرایند صدور ضمانتنامه شاید دو ماه زمان می‌برد اما امروز با فرایند بازمهندسی اکنون به کمتر از یک هفته و تحت شرایطی به یک روز رسیده است و این باعث می‌شود که شرکت‌ها زودتر از خدمات بهره مند شوند.

این مسئول با اشاره به خدمات متنوع صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، شاخص‌ترین خدمت آن را پرداخت تسهیلات عنوان کرد و افزود: در حال حاضر با توجه به اعتبارات خوبی که صندوق در اختیار دارد مشکلی در پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان نداریم.

وی ابراز امیدواری کرد: امسال حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات پرداخت شود.

به گفته معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری سقف تسهیلات پرداختی این صندوق به شرکت‌ها حدود ۵۰ میلیارد تومان بوده که رقم پرداختی آن با توجه به سابقه شرکت، نوع طرح و نیاز شرکت متغیر است.

ملکی‌فر اضافه کرد:در واقع تسهیلات زیر 500 میلیون تومان را به صندوق پژوهش و فناوری برون سپاری کردیم و هم اکنون به جای یک صف طولانی از متقاضیان شاهد تعداد صف‌های متعدد با تعداد اندک هستیم که می‌توانند ظرف مدت کوتاه از تسهیلات برخوردار شوند.

وی ادامه داد: در گذشته یکی از نقدهای اساسی شرکت‌های دانش‌بنیان طولانی بودن و زمان‌بر بودن صدور ضمانتنامه بوده با بازمهندسی فرایند داخلی خود صندوق نوآوری و برون‌سپاری ظرفیت‌های بخش خصوصی به صندوق پژوهش‌های فناوری و بانک‌ها تلاش کردیم که صف‌ها را بیشتر کنیم. طبیعتا زمانی که صف‌ها بیشتر باشد به طور یقین زمان انتظار کمتر می‌شود.

وی از برگزاری رویدادی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ما مجموعه شرکت‌های برآمده از دانشگاه آزاد اسلامی و شرکت‌هایی که مؤسسان و سهامداران اصلی آنها اعضای هیئت علمی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی را در رویدادی دور هم جمع خواهیم تا نیازهای مالی را آنها دریافت و تسهیلات در اختیارشان قرار دهیم.

ملکی‌فر خاطرنشان کرد: همچنین تفاهمنامه‌هایی در حوزه‌های فناوری با دانشگاه آزاد اسلامی منعقد خواهیم کرد. از آنجا که دانشگاه آزاداسلامی پتانسیل خوبی دارد، بنابراین تمرکز در این حوزه می‌تواند به توسعه کشور کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026718

وب گردی

وب گردی