اهمیت یادگیری مبتنی بر پروژه

یادگیری مبتنی بر پروژه (PBL) روز به روز در مدارس سراسر جهان محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. این نوع یادگیری از آموزش سنتی موجود در کلاس‌های درس نیز مؤثرتر به نظر می‌رسد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یادگیری مبتنی بر پروژه (PBL) توسط مدارسی پذیرفته شده که پذیرای روش‌های تدریس قرن بیست و یکم هستند زیرا یادگیری مبتنی بر پروژه به رشد مهارت‌هایی از جمله تفکر انتقادی، حل مسئله، مدیریت پروژه و تفکر مشارکتی در کودک کمک می‌کند که برای آینده آنها مفید است.

آموزگاران معتقدند یادگیری مبتنی بر پروژه در مدارس با دنیای واقعی مطابقت دارد و به دانش آموزان کمک می‌کند تا با فناوری‌های جدید آینده رو‌به‌رو شوند.

PBL به دانشجویان کمک می‌کند تا اعتماد به نفس خود را بدست آورند، زیرا معمولاً در هنگام کار روی یک پروژه باید خود را نشان دهند. این همچنین یک تجربه پاداش دهنده برای آنها است زیرا هنگام پایان یک پروژه احساس موفقیت بیشتری دارند.

علاوه بر این مزایا، PBL دانش‌آموزان را درگیر می‌کند زیرا هنگام کار روی یک پروژه خاص به فعالیت و ارتباط برقرار کردن در بین همسالان خود تشویق می‌شوند.

آنچه معلمان از یادگیری مبتنی بر پروژه در مدارس به دست می آورند

یادگیری مبتنی بر پروژه برای معلمان نیز خوب است زیرا می‌تواند به جلوگیری از فرسودگی آنان کمک کند.

«هدر بوسکریک» یک معلم و مشاور روش های آموزشی، گفت:«در طول دوران تدریس خود با چالش‌های مختلفی رو‌به‌رو می‌شدم زمانیکه از روش‌های سنتی برای تدریس استفاده می‌کردم دانش‌آموزانم بیشتر از خودم از این شرایط خسته شده بودند.»

ماهیت تکراری در یادگیری کلاس درس می‌تواند منجر به استرس و فرسودگی شود زیرا معلمان تلاش می‌کنند تا یادگیری را مهیج‌تر جلوه دهند. یادگیری مبتنی بر پروژه بی حد و حصر است و باعث تخیل دانش آموزان و معلمان می‌شود.

مربیان در طول تاریخ به عنوان دروازه بانان دانش بوده‌اند به همین دلیل وجود حفره‌هایی حتی کوچک در این سیستم بسیار ترسناک است. در محیط PBL، نقش معلمان همچنان فراهم کردن نظارت و راهنمایی است آن‌ها به دانش‌آموزان ابزار و مکان می‌دهد تا نیاز‌های خود را تعریف و شروع به یادگیری کنند.

در چنین شرایطی دانش‌آموزان بر کار خود احساس تملک و معلمان به توسعه عادات یادگیری آنان نظارت دارند. آن‌ها هنگام معرفی مفاهیم پروژه، دانش‌آموزان را ترغیب می‌کنند که از ابتکار بیشتری برخوردار باشند.

برای برخی از دانش‌آموزان، پیشرفت به میزان همسالان و کسب مهارت‌های لازم می‌تواند یک چالش باشد.

طبق صنعت eLearning، معلمان به ارزیابی توانایی دانش آموزان بر اساس مشاهده، نظرسنجی و تحقیق می‌پردازند و سپس بر اساس علاقه پروژه‌هایی را به آن‌ها اختصاص می‌دهند. معلمان می‌توانند هنگام انجام فعالیت‌های پروژه‌ای، پیشرفت این مهارت‌ها را در بین دانش‌آموزان خود ارزیابی کنند.

هم دانش آموزان و هم معلمان می‌توانند یادگیری مبتنی بر پروژه را جذاب و چالش برانگیز بدانند. هنگامی که کلاس‌های درس بر علایق دانش‌آموزان متمرکز و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دانش آموزان در آن‌ها راه یادگیری و چگونگی آن را می‌آموزند؛ یادگیرندگان با دنیایی هیجان انگیز روبرو هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026728

وب گردی

وب گردی