ظرفیت‌های نخبه راهبردی در پژوهشکده چشم‌انداز و آینده پژوهی شناسایی می‌شوند/ طراحی چارچوب جذب و ارتقای اعضای هیئت علمی کشور بر اساس بیانیه گام دوم

پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی شبکه‌سازی، امور نخبگان و معاونت امور رسانه را طراحی کرده است. طرحی که روی شناسایی ظرفیت‌های نخبه راهبردی در دانشگاه آزاد اسلامی متمرکز است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چند سال پیش بود که پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی تحت عنوان «پژوهشکده نوع سوم» راه‌اندازی شد تا هم سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور را بررسی کند و هم دانشگاه‌های معتبر بتوانند با دستگاه‌های دولتی همکاری کنند. ماموریت این پژوهشکده همکاری در تدوین سند چشم‌انداز کشور است و نقش‌آفرینی آن بین دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و دانشگاه آزاد اسلامی است.

پژوهشکده چشم انداز و آینده پژوهی شبکه‌سازی، امور نخبگان و معاونت امور رسانه را طراحی کرده است. طرحی که روی شناسایی ظرفیت های نخبه راهبردی در دانشگاه آزاد اسلامی متمرکز است. نخبگانی که در پژوهشکده و حل مسائل مرتبط با دانشگاه آزاد؛ همچنین موضوعات مرتبط با تشخیص مصلحت نظام به کار گرفته خواهند شد.

مجید فولادگر رئیس پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با ایسکانیوز از این شبکه، گروه های علمی حاضر در این پژوهشکده و همچنین فعالیت هایی که در زمینه گام دوم انقلاب صورت گرفته سخن گفت.

به‌کارگیری نخبگان در پژوهشکده آینده‌پژوهی

او درباره شبکه سازی امور نخبگان توضیح داد: در شبکه سازی امور نخبگان روی شناسایی ظرفیت های نخبه راهبردی در دانشگاه آزاد اسلامی متمرکز خواهیم بود. پژوهشکده دو بال دارد؛ یک وجهه آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام و وجه دیگر آن به دانشگاه آزاد مربوط است. یکی از ماموریت هایی که برای پژوهشکده تعریف شده شناسایی، اولویت بندی و خوشه بندی نخبگان در حوزه های مختلف ناظر به مسائل کشور و موضوعات ویژه ای که مجمع تشخیص مصلحت و دانشگاه آزاد اسلامی با آن مواجه است.

فولادگر ادامه داد: بر اساس توافقی هم که صورت گرفته، قرار است پژوهشکده به عنوان رابط مجمع تشخیص مصلحت نظام و دانشگاه آزاد اسلامی، موضوع اجتماعی سازی سیاست های کلی و نظارت بر حسن اجرای سیاست ها را با توجه به ظرفیت دانشگاه آزاد پیگیری کند. در واقع این دو مسئله را به هم گره بزند.

او درباره برنامه های پژوهشکده برای توسعه آموزش آنلاین و برخط گفت: فناوری های مختلفی در حوزه آموزش مجازی وجود دارد که قبل از دانشگاه یعنی دوران ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان درباره آن بحث می شود. سازوکارها و مراجع مختلف اعتبار بخشی نیز در این زمینه وجود دارد.

پیگیر روند رشد آموزش مجازی هستیم

رئیس پژوهشکده چشم‌انداز و آینده ‌پژوهی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در حوزه آموزش عالی نیز به همین صورت است؛ در حال حاضر نیز دانشگاه های خوب و واحدها، محتوای برخی از درس های خود را به صورت آنلاین برگزار می کنند. چیزی که ما در پژوهشکده دنبال می کنیم این است که به صورت خاص پیگیر روند رشد آموزش مجازی و سازو کارهای آن هستیم.

فولادگر ادامه داد: استفاده از این سازو کارها در قالب پیشنهادی سیاستی و راهبردی برای کشور را در برنامه داریم که این کار را از حیث آینده پژوهی و ماموریت پژوهشکده در حوزه آموزش عالی پیگیری می کنیم. در واقع پیگیر هستیم که ما با چه فضایی مواجه هستیم و روندهای محیطی از جمله روندهای جهانی و روندهای داخلی چگونه است و ما را به چه سمتی می برد. همچنین به دنبال این هستیم تا بدانیم در آینده با چه محیطی مواجه‌ایم.

او تاکید کرد: الان کارگاه های آینده پژوهی ناظر به حل مسئله داریم که تا حالا به صورت حضوری دنبال شده و مسائل مرتبط با آینده پژوهی را دنبال می کردیم. در واقع محتوای این کارگاه را تبدیل به محتوای مجازی می‌‌کنیم که امکان آموزش برای کسانی که به حوزه آینده پژوهی علاقمند هستند فراهم شود.

حضور سه گروه علمی در پژوهشکده

فولادگر در خصوص گروه های علمی که در پژوهشکده وجود دارند نیز توضیح داد: در حال حاضر سه گروه پژوهشی در پژوهشکده داریم که قرار است گروه های پژوهشی موجود با نظر هیئت امنا و کار مطالعاتی بازبینی شوند؛ اما آن چه در حال حاضر در پژوهشکده مستقر است گروهی تحت عنوان چشم انداز و آینده‌‌پژوهی است که روی موضوعات بلند مدت متمرکز است. به طور مثال روی بیانیه گام دوم، الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و ایران در قرن پانزدهم.

او درباره گروه دوم گفت: گروه دوم آینده پژوهی اجتماعی و فرهنگی است که ما در این حوزه روی موضوعات مرتبط با حوزه های اجتماعی مثل تاب آوری اجتماعی، آسیب های اجتماعی و مسائل فرهنگی کار می‌کنیم که کمیته سلامت نیز در همین کمیته اجتماعی و فرهنگی در حال فعالیت است.

رئیس پژوهشکده چشم‌انداز و آینده ‌پژوهی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه افزود: گروه سوم آینده پژوهی و مقوله خط مشی گذاری عمومی است که این گروه روی فرآیند های سیاست گذاری، تصمیم گیری و بازبینی، اصلاح فرایندها و مقوله هزینه‌زایی فعالیت می کند.

فولادگر گفت: در واقع سیاست گذاری که سیاست مشخصی را اتخاذ می کند باید بداند که بعد از مطالبه نخبگانی و عمومی باید پاسخگوی تبعات تصمیم خود باشد، پس باید از همان ابتدا روی تبعات تصمیم خود متمرکز بوده و بتواند آینده‌نگرانه تصمیم بگیرد. این موضوع از حیث رسالت آینده‌پژوهی پزوهشکده است؛ یعنی ماموریت اصلی خود را بسط تفکر آینده نگر در نظام تصمیم گیری و سیاست گذاری کشور در حد بضاعت خود قرار دادیم.

او در خصوص فعالیت های پژوهشکده آینده پژوهی در خصوص بیانیه گام دوم نیز توضیح داد: در حوزه بیانیه گام دوم نیز کارهای زیادی در پژوهشکده انجام شده است. یکی از کارهایی که بیشتر انجام دادیم، طراحی چارچوب جذب و ارتقای اعضای هیات علمی کشور بر اساس بیانیه گام دوم بوده است که این کار در هیات عالی جذب شورای انقلاب فرهنگی نیز انجام شده، مورد تایید قرار گرفته و قرار است در فاز دوم جزئیات آن را ارائه کنیم. در دانشگاه آزاد هم بحث جذب و ارتقا را بر اساس بیانیه گام دوم دنبال می کنیم.

رئیس پژوهشکده چشم‌انداز و آینده ‌پژوهی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: موضوع دیگر در خصوص بحث نظام مدیریت دانشگاه اسلامی است که این موضوع را در قالب یک طرح پژوهشی دنبال می‌کنیم و بحث سوم نیز درباره نظام رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس بیانیه گام دوم است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1026740

وب گردی

وب گردی