کمبودی در زمینه داروهای ایدز وجود ندارد/ داروها رایگان در اختیار افراد مبتلا به HIV قرار می‌گیرد

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: داروهای ایدز ماه‌هاست در کشور وجود دارد و برای افراد واجد شرایط در دسترس بوده و هیچ‌گونه کمبودی در این زمینه وجود نداشته است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از وبدا، علیرضا رئیسی درباره برنامه‌های تأمین و توزیع داروهای ضد رتروویروسی اظهار کرد: ارتقای سلامت افرادی که با HIV زندگی می‌کنند همواره به عنوان اولویت برنامه‌های سلامت ملی در جمهوری اسلامی ایران است. برنامه کشوری کنترل HIV/AIDS در ایران همواره پیشرو در ارائه بهترین و به‌روزترین درمان‌های ضد رتروویروسی، براساس آخرین دستورالعمل‌های مراقبت و درمان HIV دنیا بوده است.

وی افزود: تمام داروهای ضد رتروویروسی مورد نیاز به رایگان در سراسر کشور در اختیار افرادی که با HIV زندگی می‌کنند، قرار می‌گیرد. پوشش درمان قابل توجه مبتلایان به HIV شناخته شده و نتایج درمان آنها با بار ویروسی مهار شده، گواه این مهم است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: یکی از نقاط قوت برنامه مراقبت و درمان، دسترسی به به‌روزترین داروها برای مبتلایان به HIV است. در حال حاضر جدیدترین رژیم‌های دارویی (با پایه مهارکننده اینتگراز) و استفاده از داروی ارزشمند "Dolutegravir" ماه‌هاست در کشور وجود دارد و برای افراد واجد شرایط در دسترس بوده و هیچ‌گونه کمبودی نیز در این زمینه وجود نداشته است.

رئیسی خاطرنشان کرد: از چند ماه قبل در مورد داروی ترکیبی vonavir که مشتمل بر سه داروی (تنوفوویر+ امتریسیتابین+ افاویرنز) است، از طرف معاونت غذا و دارو، مکاتباتی رسمی با شرکت تولیدکننده داروی ووناویر شرکت EMCURE که مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت است، در مورد عمر قفسه‌ای داروهای موجود انجام شد.

وی تأکید کرد: شرکت مذکور پس از چندین هفته بررسی و با ارائه مستندات، نتایج سه مطالعه که مورد تأیید سازمان غذا و داروست را اعلام کرد که عمر قفسه‌ای دارو تا 12 ماه بعد نیز تمدید شده و دارو، کیفیت مطلوب برای درمان را خواهد داشت و این روند رسماً توسط سازمان غذا و دارو به مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر اعلام شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان گفت: به همین دلیل مصرف داروها توسط مبتلایان مورد تأیید است، ضمن این‌که سری جدید این دارو خریداری شده و با تاریخ مصرف جدید از مهرماه در دسترس خواهد بود. وزارت بهداشت با حمایت سازمان ملل متحد و زیرمجموعه آن WHO، UNAIDS برنامه Global Fand به گونه‌ای عمل کرده که هرگز دارویی در اختیار مبتلایان به این عفونت قرار نگیرد که از لحاظ کیفیت و طول زمانی اثربخشی مورد تأیید نباشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026742

وب گردی

وب گردی